Gå til innhold

Nycoplus Multi-vitamin.... noen som tar disse i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar disse, 2 stk hver dag + folsyre.

Er dette for mye??? Spurte på apoteket og de sa at det var greit...

Skrevet

Jeg synes det er litt skummelt med multivitamin, fordi det er ikke alle vitaminer som er bra å ta for mye av. Spesielt gjelder vel det A vitamin. Prøver å spise sunt, tar folat, omega-3 og kalsium (jeg drikker ikke melk) hver dag og tar en ekstra b-vitamin i ny og ne.

Det er nok likevel neppe skadelig å ta normal dose av mulitvitamin, og hvis apoteket sier at det er greit er det nok det : ) Står det 2 tabletter per dag på boksen?

Skrevet

Jeg skal ikke motsi apoteket, de har nok mer kunnskap enn meg på dette. Men jeg ville nok ikke overskridet anbefalt døgndose, som hun over her sier er det vitaminer (særlig A) som man ikke skal ha for mye av.

Spiser du sunt og variert skal du ikke trenge annet enn folsyre, evt omega-3 hvis du ikke får i deg nok gjennom kosten. Jeg tar Lifeline GRAVID, der er vitaminene tilpasset det en gravid trenger, bl.a er vitamin A redusert. Blir dyrt i lengden da, så når boksen er tom skal jeg bare ta omega-3 og spise sunt. (er da over 12 uker og trenger ikke ekstra folsyre)

Skrevet

Dette står på Nettdoktor:

"For stort inntak av vitamin A er skadelig og gir økt risiko for misdannelser.

Myndighetene i Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia sier:

Gravide og ammende kvinner bør unngå lever og A-vitamintilskudd.

Spesielt kranieknokler, sentralnervesystem og hjerte hos fosteret er utsatt. Derfor frarådes gravide å spise kalve- og svinelever, samt å ta kosttilskudd med vitamin A. Innholdet i en alminnelig vitamintablett er passende (enda bedre er multivitaminpreparater til gravide, da de har litt lavere innhold av vitamin A).

Siden A-vitamin er fettløselig, skilles det trolig ut i morsmelken. Store doser kan dermed også innebære en risiko for barnet.

I Norge er forbruket av leverprodukter ikke så stort at man har sett det nødvendig å komme med tilsvarende advarsel. Man tror dessuten at en slik advarsel kan medføre at inntaket av vitamin A blir for lavt."

Skrevet

Nycoplus multivitamin 2 kapsler er anbefalt dagsdose og 2 stk inneholder til sammen : A vitamin : 250 mg(ikke milligram men det rare tegnet hehe)

I tran 5 ml som er anbefalt dagsdose hvis du ikke tar annet tilskudd er det også 250 mg A-vitamin i.

I Gravid kosttilskuddet er det 500 mg (det rare tegnet) på en dagsdose, så da er det jo mer A-vitamin i disse enn i multivitaminene!

http://www.nycomed.no/no/Menu/Produkter/Produkter1/Gravid/

Derfor spiser jeg Nycoplus multivitaminer med god samvittighet :) ikke for mye A vitamin heldigvis :))

Skrevet

har også fått med meg at man ikke skal ta for mye A vitamin, men jeg tar nå iallefall den nycoplus sin og det gjorde jeg også sist gang. Jeg har knapt fått i meg mat pga kvalme i 2 mnd nå, så for mye av noe har jeg iallefall ikke fått :P for mye loff med smør er det eneste :P

Skrevet

nå så jeg at du tok to, det kan jo være for mye, men jeg aner ikke. Jeg tar bare en, fordi det står at det er anbefalt døgndose. Beklager at jeg leste dårlig :)

Skrevet

på min står det to, og dagsdosen på 2 tabletter sammen er 250 ug Avitamin. I di vanlige multiene er det 500 ug a-vitamin. Men dette er ikke di vanlige multi tablettene til nycoplus, de heter: Omega 3-multi disse, så jeg får i meg omega 3 samtidig med alt det andre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...