Lea Laus Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Kan man varme opp melk igjen? Sånn f.eks. lillemor spiser litt og vil ha resten om 20 minutter, kan jeg da varme opp melken igjen, eller er det da best å gi den kald? Hun er lite glad i kald melk:/ Og har det da noe å si hvordan jeg varmer den opp? F.eks micro eller vannbad? Håper du har tid å svare:) Ps. helsesøsteren sier at jeg ikke bør varme opp melken igjen, men hun sier også at dersom man ikke får til å amme så prøver man ikke nok, så stoler ikke helt på henne...
blomstre Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Oi, oi, det var da litt av en tiltale, får jo rent prestasjonsangst av sånnt... I dette tilfellet bør du nok stole på hs. Alle steder er det anbefalt at man ikke skal varme opp mme igen. Dette pga bakterievekst, og dette er derfor viktigere jo mindre babyene er... Man skal heller ikke bruke samme mme når det er gått en time siden man laget den til (eller varmet opp første gang). Et tips kan være å forøke å isolere flasken litt slik at den holder bedre på varmen. F.eks tre på en ullsokk. Eller så må man bare lage mindre posjoner og lage en ny igjen etter 20 min :-)
Lea Laus Skrevet 11. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2009 Ullsokk skal herved prøves:) Vi sparer aldri på melken mer enn max halvtime, da heller vi den bare ut.. Syns den så fort ser ekkel ut! Takk for svar:)
julibaby09 Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 Min mann, næringsmiddelteknologen, sier at det ikke bør være noe i veien for å varme opp igjen melka så lenge den ikke har stått mer enn en time. Så det gjør vi! Tar lang nok tid hele materitualet likevel Og vi tar vanligvis ingen sjanser når det gjelder bakterier, altså
tre håpefulle Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 Kan hende jeg missforstår deg, men vil diskutere den ullsokken litt.. =o) Viss jeg forstår deg rett så mener du å trekke en ullsokk utenpå en flaske slik at den skal holde en temp på rundt 37grader til barnet er klar til å spise igjen om en halvtimes tid.. ?? Jeg tror at det er den absolutte ideelle tempratur for bakterier til å formere seg, og jeg ville ikke oppretholdt den tempraturen for så å gi barnet mitt den.. Det sises jo at noe av det verste en gjør er å blande melk å holde den varm på termos eller andre steder, for det kan blir en "bakteriebombe". Jeg hadde heller villet hatt flasken i et kjøleskap for så å varme opp igjen.. (så lenge flaskemelken var helt fersk og babyen ikke ville ha noe) Til kaldere det blir oppbevart til mindre bakterievekst.. (Så fremt det ikke er en veldig høy tempratur, noe denne flasken ikke ville hatt siden hun allerede har forsøkt å gi babyen mat..) Viss jeg lager mat til vesla og hun ikke vil ha noe, og jeg da har laget en hel flaske, så setter jeg den rett i kjøleskapet og varmer opp igjen senere.. Vet at dette ikke er etter "boken", men så lenge det ikke har stått ute lenge, og blir raskt nedkjølt så er det nok ikke mye bakterievekst... Så om dette gjøres noen ganger innimellom for å slippe å kaste så mye melk, så tror jeg det går bra.. Jeg er ingen ekspert på bakterievekst, men hadde mikrobiologi og hygiene når jeg gikk på sykepleien.. Å bakteriene trives godt i en tempratur mellom 10 og 50 grader.. Og det ideelle er i midten på den skalaen, noe en passe varm flaske da vil være.. Så derfor mener jeg at å tre en ullsokk på en oppvarmet flaske ikke er noen god ide.. Det er med på å opprettholde den ideelle tempraturen for bakteriene.. Da ville det være bedre og ha flasken i et kjøleskap for å senke tempraturen slik at bakteriene ikke trives slett så godt.. Det er jo ikke selve oppigjen-varmingen i en micro eller vannbad som er "skadelig", det er bakterieveksten som har skjedd i mellomtiden..
blomstre Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Hei Torill81 Du forstår meg rett. Men etter det du skriver så virker det nok som det har vært et lite gjennomtenkt råd fra meg ja! Legger meg flat og lover å aldri anbefale det igjen. Burde heller ha svart at dette har jeg dessverre ikke peil på, spør noen andre.... :-/
tre håpefulle Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Det er jo ikke feil og fortelle hva en gjør, det må vi fortsette med, slik at vi kan diskutere og komme med innspill og sammen finne ut hva som er det beste for våre barn! Det er jo det dette forumet er så bra for.. Siden vi ikke får riktig informasjon i fra de som skal vite dette, så må vi jo finne ut selv hva som er det beste og hva vi skal og ikke skal gjøre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå