Gå til innhold

Hva hvis alle 3 fester seg...

Anbefalte innlegg

Håper dette ikke misforståes, og jeg vet at dette er lovlig "optimistisk" tankegang men....

Jeg har respondert godt på hormonstimuleringen og fikk ut masse egg i går. Riktignok er det kun 3 som er blitt befruktet i dag, og jeg vet lite om de "overlever" natten til morgen og innsett, men uansett sitter jeg her og undres noe veldig...

Pga alder (42) får jeg sette inn alle 3 egg, noe vi ønsker å gjøre.

Vi ønsker oss veldig tvillinger hvis vi skulle være så heldige, men jeg føler at 3 stk kan bli i meste laget (han har en fra før av også).....

Så hva hvis alle tre setter seg fast og utvikler seg.....har man noe som helst mulighet til å ta en "selektiv abort" e.l. - da uten å skade de andre på noe som helst måte.

Jeg tror ikke det er lovlig i Norge. Noen som har vært borte i tilsvarende tilfeller ??

Håper på seriøse og informerende svar, ikke "vær lykkelig om ett fester seg" svar (-for det er vi selvfølgelig).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140644073-hva-hvis-alle-3-fester-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

Det tror jeg nok helt sikkert ikke er lov. Hvordan det evt er i andre land vet jeg ikke, MEN jeg tror nok helt sikkert at det vil være stor sjanse for at de andre faller fra dersom man skulle ta bort en av tre.

Bare det å ta fostervannsprøve øker jo sjansen for å miste så jeg ville aldri tatt sjansen.

Da er det nok mye bedre å ikke sett inn 3 tenker jeg da. Det kan jo bli 3 med 2 egg også. Som jeg nevnte i et annet innlegg her inne var det ei som ventet 3 etter å ha fått satt inn 2 egg :-)

Jeg ville helt klart satt inn 2 jeg.... sjensen er der for at alle 3 kan feste seg, om enn minimal - og faren er da til stede for at du underveis mister alle 3 da flerlingsvangerskap er risikosvangerskap. Ville du uansett greid å ta bort det ene??? Det hadde aldri jeg greid i alle fall. Jeg tror ikke sannsynligheten for å bli gravid er så mye større ved innsett av 3 enn 2 heller.

Annonse

Heisann!

Sjansen for at alle 3 fester seg er jo faktisk der, selv om den kanskje er liten. Så visst du er så lite klar for 3 barn, at du faktisk vurderer abort, ville jeg ikke satt inn 3 egg.

Jeg har fått satt inn 2 egg, og legen sa til meg at dersom vi hadde veldige motforestillinger ang. tvillinger så skulle vi ikke ta begge to.

Lykke til med valget !

Hei! Beklager å måtte si dette, men ble veldig provosert når du stiller spørsmål om du kan ta "selektiv abort". Det burde dere vel ha tenkt på litt før. Heller bare satt inn ett eller to egg. Grunnen til at vi er her er jo for at vi strever for å bli gravide. For meg blir det helt feil å snakke om "selektiv abort". Jeg får helt vondt i hjerte av det.

Jeg vet at ikke dette var et svar du ønsket, men du må nesten regne med et slik svar. Sorry!

Men jeg ønsker deg selvfølgelig lykke til for det :), og jeg tror vel ikke sjangsen for trillinger er så stor, men man vet jo aldri.

Hei 42og1gang. :)

Jeg vet ikke om de foretar selektiv abort i Norge, men i grunnen så er det ikke noe "værre" enn en vanlig PA, men kanskje en fare for at en mister alle? I USA har de hvert fall selektiv da.

Men får håpe at det blir kun ett eller aller helst to som fester seg, det skal nå en del til for at alle tre skal feste seg. Lykke til med rugingen :)

Da var vi på klinikken i går. Legene sa ingen ting i mot å sette inn tre (det var faktisk de som mente vi skulle sette inn tre ved første konsultasjon da prosentene for at alle setter seg er minimal, men bedre at vi i alle fall får en eller to ut av det), så gjorde vi det som planlagt.

Dette er jo umulig å styre, de som vil komme til oss kommer. Som skrevet over kan jo ett egg dele seg i to også.

Så nå skjer det som skjer. Enten ingen, da får vi prøve igjen, eller en lykkebebis, eller dobbel lykke, eller trippel - og da kjøper vi minibuss :-).

Bestemte meg for det etter tilbakesettingen i går. Var nok noe mentalt som endret seg der og da. Ps, at innsetting ikke gjør vondt er bare bull.... Holdt på å knuse hånden til kjæresten. Men det går over og er definitivt verdt det! :-))

Takk for alle gode svar.

Lykke til med dette!

Det kan bli mellom et barn og 6 barn ;-) og man må bare ta det som kommer.

Selv fikk jeg satt inn 2 egg denne gangen, og visste jo at det kunne bli mellom 1 og 4.... Nå er jeg gravid med ett barn, og er veldig gla for det - og ikke minst veldig gla for at vi satte inn begge eggene, for vi aner jo ikke hvilket som utviklet seg til jenta i magen min ;-)

Lykke til - håper det blir til tvillingene dere ønsker dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...