CrazyCat Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Hvor finner jeg møbler som er fine? Hvordan finner jeg min stil? Jeg skal bytte ut det meste i stua (har bare gammelt arvet bortsett fra sofaen). Vi har vinkelstue med masse vinduer. Veggene er caffe latte (malt) og på gulvet ligger det gammel eikeparkett. Sofaen er en svart skinnsofa og så ønsker jeg meg helt lyse gardiner med litt mønster i som matcher annet tilbehør (lys/puter etc). Jeg liker rene linjer og har sett mye på Aanø- og Sigma-seriene. Jeg har også sett en del på Ikea (Bestå), men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken farge jeg skal gå for på møblene. Mannen min sier han vil ha eik. Selv er jeg usikker på om det kanskje blir litt lyst? De har uansett lite eik på Ikea... Problemet med Aanøø og Sigma er at jeg ikke liker kvaliteten. Jeg mener at man skal få kvalitet for slike stive priser.... Synes ikke kvaliteten var særlig bedre enn på Ikea. Jeg liker ikke chic-stilen, men vil heller ha det litt minimalistisk. Hvor kan jeg evt lete etter interiørtips? Bilder? Av møbler så trenger jeg reoler/vitrineskap til vegg på ca 3 meter. Jeg trenger også spisebord m/stoler, salongbord og et lite krobord. Dette ble uoversiktlig, men jeg trenger sårt hjelp.... Er det noen som kan hjelpe meg der ute?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Høres ut som du/dere noenlunde lignende smak som vår, vi har ganske lik smak, men litt småforskjeller er det jo mellom oss. Aanø er nok mer pris enn kvalitet, men jeg synes du er LITT kritisk til kvaliteten ut fra egen erfaring. Uten at jeg har spesifikk erfaring med Sigma-serien, og det er noen år siden jeg var borti Aanø-møbler. For jeg er absolutt IKKE imponert av kvaliteten på Ikea Bestå heller, det må jeg si! Gransk litt nøyere og du vil se at dette er ikke møbler bygget for virkelig langvarig holdbarhet! Vi vurderte nemlig Bestå, siden denne tidligere hadde treslaget bøk... Vi har også to svarte sofaer, av denne typen (http://www.hurupsofa.dk/users/1000/images/high/227.pdf) faktisk, i sort skinn type T! Ikke helt minimalistisk her altså, og ingen av oss har HELT sans for minimialisme, det synes vi blir for kaldt. Vi liker bl a litt mer kulør enn rent hvitt, og har hvite vegger, et fargerikt golvteppe, en mursteinsvegg og mørkrøde (fargen heter Londonrød) dører. Og vi har en del bilder på veggene. Men selve møblene er valgt etter en klassisk dansk stil. Vi har ingen røtter i Danmark, men flere danske venner og vi besøker landet ofte (og kommer nok litt mer "innpå" folk enn de fleste pga våre danske venner, så vi har sett endel danske hjem). Det har gitt oss stor sans for den "klassiske danske" stilen som er ganske stram og rettlinjet uten unødvendig dill-dall, men likevel ikke HELT det jeg forbinder med minimalisme. Det vi ofte ser i Danmark er at svarte sofaer, ofte litt rettvinklede skinnsofaer, blandes med treslaget bøk. Bøk er et treslag du nesten ikke finner i Norge, verken i naturen eller i møbelbutikkene. Og det lille du finner er skrekkelig simple saker om du sammenligner med dansk. Dansk bøk har samme "ryddighet" som eik, bare litt mer gyllen farge, og den står perfekt til litt stramme og enkle møbler! Særlig møbler i hvitt, sort og stål. Så da vi hadde oppussing i vinter/vår, valgte vi å kjøpe alle våre møbler (unntatt skrivebordstolen) i Danmark. Litt annet også, som dusjvegger, parkett og madrasser. Og barnevogn! Slett ikke så mye styr som man skulle tro. Om man bare gjør litt forberedelser pr telefon fra Norge. Vi har valgt en dansk møbelserie laget av en høyst anerkjent møbelarkitekt som heter Hans T Raunkjær. Systemet bygger på noen geniale moduler og prinsippet er følgende 1 stk bord = 4 stk bordben + 1 stk bordplate, uansett hva det skal brukes til, spisebord, sofabord, hjørnebord, skrivebord. Bordben finnes både runde og kvadratiske, i to tykkelser og i tre og stål. 1 stk reolmodul = 1 stk "Box", som i tillegg kan "bygges ut" med "tilbehør": glassdør i to ulike størrelser, lister for glassdør (over en eller to "boxer", kabelgjennomføring og veggoppheng Og for å gi deg noen prisideer om hva den koster: Et sofabord på 120 x 61 cm med bordben i tre på 8 x 8 cm (vi valgte høye ben på 50 cm, vanlig er 40 cm, prisforskjellen mindre enn 50 kr) ca 2300 NOK Et hjørnebord på 61 x 61 cm med samme ben ca 1700 NOK Et spisebord på på 240 x 91 cm med samme ben ca 5600 NOK (bordet kan fås lengder fra 120 og i opptil 300 cm lengde med intervaller på 20 cm, men litt mer bestilingstid over 240 cm, bordet kan også fås i 81 og 101 cm bredde) Vi kjøpte IKKE spisestuestoler her, fabrikken har benker til spisebordet, men vi ville heller ha noen stoler i krom/blank plast vi fant på IKEA. Disse koster ca 700 kr pr stk og heter TOBIAS. Reolmoduler, hver "fullmodul" er ca 71 x 71 cm (det finnes "halvmoduler" også, både i lengde og bredde) så 12 moduler vil passe hos dere, 3 i høyden og 4 i bredden, om veggen skal dekkes fullstendig, men ville selv valgt 3 + 1 + 1 + 3 reoler (du skal ha plass til TV også), med glassdører for alle reoler, unntatt øvre for hver side. Modulene koster med glassdører ca 3300 NOK, uten glassdører ca 2400 NOK). Reoloppsettet slik jeg skisserte ville altså kommet på i underkant av 25000 NOK. Møblene leveres ubehandlet og bør vokses med bivoks, fabrikken selger bivoks (men de kan altså også males, derfor leveres de ubehandlet!). Møblene må settes sammen selv, det er helt bevisst med tanke på transport, men dette er ingen IKEA-montering, sammensettingen er intet annet enn genial, du kan skrive bruksanvisningen for alle møbler på ett og samme postkort! Og det finnes EN monteringsdel (en treplugg) og ETT verktøy (en hammer, en dor KAN være grei men er ikke nødvendig). Og her snakker vi ikke om møbler med sponplate, fiberplate og folie, her snakker vi om HELTRE møbler med en kvalitet som varer livet ut! Prisene jeg skisserte er avhentet på fabrikken i Danmark (ca 2 timer å kjøre fra Hirtshals/Fredrikshavn), men inkl MVA når du kommer til Norge (du ordner alt i tollen på 20 min om du bare skal ha møbler, papirer du trenger får du på fabrikken). Og ALT det du har listet opp (inkl det reoloppsettet jeg skisserte) får du med i en middelsstor varebil (vi leide en bil på 14 kubikkmeter (V2,5) hos Bislet Bilutleie i Oslo, den var MER enn stor nok for både 2 stk sofaer, salongbord, spisebord, hjørnebord, lite skrivebord, reoloppsett på 6 enheter (3 med glass, 3 uten), litt baderomsgolvmaling, 30 kvm parkett, 2 madrasser, barnevogn og dusjvegger. For bil i 3 døgn, ferje (Gøteborg/Fredrikshavn) og for to enkle overnattinger i Danmark (Fredrikshavn Sømandshjæm) betalte vi ca 8800 kr, i tillegg kom diesel med ca 1000 kr. Og da kjørte vi til tre steder! Og, som sagt, tollarbeidet for rubbel og bit (hadde med varer for nesten 75000 DKK fra div leverandører!) tok mindre enn 50 minutter!). Mer om serien finner du her: http://www.homeworks.dk/side/152/Produkter.aspx Serien finnes i mange tresalg, men være klar over at plater i andre treslag enn furu (fyr) og bøk (bøg) har en hel del dårligere kvalitet enn i disse treslagene, disse platene produsereres nemlig ved en annen fabrikk. Prisene du finner her kan du litt gange med 1,5, da får du prisen i norske kroner etter at tollen har fått sitt. Ville for øvrig også byttet ut parketten med bøkeparkett, om dere tenker på å bli boende, da får du en helt annen helhet. Skikkelig bøkeparkett er også nesten umulig å få tak i her i Norge (du finner en del bøkelaminat i dårligste utgave, du kan IKKE sammenligne med denne!) og vi kjøpte selv bøkeparkett i Danmark, denne, MEGET god kvalitet: http://www.taeppeland.dk/gulv.html?ProductID=4a22a692-2385-42d8-9e65-efe235d3f83b&CategoryID=164b52a0-5935-08c1-4458-7eb2a006d556&MenuUrl=~%2f_gulve.html%3fCategoryID%3d164b52a0-5935-08c1-4458-7eb2a006d556
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Takk for svar. Jeg har enda ikke klart å bestemme meg. Jeg liker bøk, men jeg liker ikke tanken på å bestille møbler usett (det er ikke aktuelt med Danmarkstur nå). Uansett, takk for inspillet! PS! Har byttet nick
Gjest Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Hei, når det gjelder møbler kan du jo sjekke ut www.bolia.com. Litt stive i pris, men ikke noe shabby chic der i gården Valnøtt er jo fine myke trefarger, fint å kombinere med hvitt hvis du vi gå for en litt strammere stil. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå