mamma og trollemor Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Er en ting jeg lurer på i forhold til amming og fast føde. Skjønner at morsmelk er det beste for barnet og hele den greia der men hvorfor er det så viktig å fullamme til barnet er 6 mnd? Virker liksom som om folk er skikkelig stolte for å "greie" det liksom? Hvis barnet trenger mer mat når de er 5 mnd gjør vel det ingenting, skal det også være et nederlag, at det ikke holder med morsmelk... skjønner meg ikke på oss damer til tider.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Nokså enig) da jeg fikk nr 1 for 12 år siden, var 4 mnd tallet;) og med min store baby (var nesten 9,5 kg ved 4 mnd) så hadde ikke kun amming holdt. Jeg skal nå amme så lenge jeg kan, men om det viser seg at lillegutt trenger mer ved 4 mnd, så får han det altså Må jo bruke fornuften også, ikke bare følge alle anbefalingene:)
passilurken Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 enig med du, man må bruke fornuften. 4 mnd sier de enda på helsestasjonen, siden tarmen ikke er utviklet ordentlig enda. ved 6 mnd er det medfødte jernlageret oppbukt, å det er derfor man da skal begynne med fast føde. for å forebygge allergier bør man jo amme så lenge som mulig. men å fullamme i 6mnd er jammen ikke lett! jeg sleit litt jeg på slutten og var veldig glad når gullet mitt begynte med grøt. plutselig sov han lengre enn 2,5 timer på natten også og min lille gutt var ikke av de største heller. alle babyene er jo forskjellige, så vi får finne ut hva som passer for våre egne gull. vi kjenner dem tross alt best:)
mamma og trollemor Skrevet 10. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2009 men er det bedre å fullamme i 6 mnd enn at man begynner med grøt tidligere? (spør helt åpent, lurer bare) og hvorfor er det evt det? leste et innlegg om at en ikke skulle gi barnet sitt vann for da fullamma hun jo ikke mer... det er jo helt tullete. ikke at man absolutt skal gi de vann men ikke gjøre det fordi da kan man ikke si at man fullammer... detta skjønner jeg ikke mente ikke at man ikke kunne begynne før 5 mnd bare valgte en alder
Ooops I did it AGAIN Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Det med vann er jo individuelt da.. Ikke alltid man trenger å gi babyen vann, kanskje litt påfyll om det er veldig varmt. Men vann inneholder jo ikke kcal, så får jo ingen næring av det. Så i grunnen så fullammer man jo:) Jeg skal nå se det litt an. Så lenge gullet er fornøyd og sover like godt om natten som han gjør nå så holder jeg meg til amming, men dersom det viser seg at han blir uroligere om natten etterhvert, så starter jeg gjerne med litt grøt ved 4 mnd;)
Gjest yrild Skrevet 11. september 2009 #6 Skrevet 11. september 2009 Hei :-) Man er jo anbefalt å fullamme til 6 mnd (at det ikke teller hvis man gir litt vann er det rareste jeg har hørt) og det går ikke for alle. Derfor er vel de som klarer det stolte. Selv var stumpen flaskenekter og vi bor i et land med 14 ukers fødselspermisjon... etter 4 1/2 mnd måtte jeg derfor jobbe to kvelder i uka og for at lillemann ikke skulle sulte (og Pappaen ikke bli hysterisk) begynte vi med kveldsgrøt. Her i mellomeuropa er det 4-6 mnd man skal fullamme... mannen min ler til stadighet av alt som ikke skal gjøres i Norge, men som gjøres daglig i alle andre land (bortsett fra Sverige...)... og synes ikke barn i Norge virker som de er så mye mindre allergibelastet eller har færre ryggproblemer etc...
passilurken Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 fullamming betyr vel egentlig at alle hovedmåltidene består av morsmelk. selv om man begynner med smaksprøver av mat, så er jo ikke det et fullverdig måltid! det er jo melken som er måltiden, det andre er jo tilvenning. jeg begynte med en t-skje grøt eller frukt da han var 5 mnd, men jeg mener selv jeg fullammet til han var 6 mnd. det var da han begynte med hele måltider av annen mat enn melk.
På'n igjen! Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Dersom babyen legger på seg tilstrekkelig kun med morsmelk, er det ikke nødvendig å gi noe annet før de er 6 mnd. Hvor viktig det er? Tja, det er vel egentlig opp til hver enkelt....men det handler vel mest om at tarmsystemet ikke er fullt utviklet til å fordøye annen mat de første 6 mnd. Uansett er det vel det viktigste at mor og barn har det bra, og dersom man ønsker å begynne litt før ser jeg ikke noe galt i det, selv om man har nok melk! Man kan jo bli litt småsprø av alle anbefalinger......men å gi grøt før 6 mnd er jo ikke det samme som å slutte å amme (selv om det ikke lenger betraktes som fullamming).
passilurken Skrevet 12. september 2009 #9 Skrevet 12. september 2009 tarmen er utviklet ved 4 mnd ikke 6:) det er i allefall det man leser både her inne og i ammeboka vi fikk på helsestasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå