Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #26 Skrevet 10. september 2009 Man er for gammel til å få barn etter overgangsalderen. Selv ville jeg nok satt streken rundt 42, da er man 60 når ungen blir myndig. Huff, er straks 36 og jobber med nr 2. Klokka høres veldig nå!!!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #28 Skrevet 10. september 2009 Kommer vel an på personen det. Moren min var 41 da hun fikk meg (nr 4 i rekka), og var vel en av de mest engasjerte mødrene i nabolaget. Sto på omtrent døgnet rundt, med kjøring til fritidsaktiviteter, skoleting og det meste.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #29 Skrevet 10. september 2009 har 40 som absolutt grensen. å være 60 når ungen er 20 er ikke noe jeg ønsker i det hele tatt. har dere hørt utsagnet " når et forhold er dårlig, så pusser man enten opp huset eller får et nytt barn"? er det jeg tenker når jeg ser damer på 35 år og oppover med småbarn.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #30 Skrevet 10. september 2009 ?? Hva slags innlegg var det, da?? Barnslig var det iallefall, og er det en ting som er sikkert så er det at barn ikke bør få barn. Og hva om barnet til kollegaen din ikke var planlagt? Mindre "nasty" da, eller..? Jeeeeez...!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #31 Skrevet 10. september 2009 20:28 "jeg synes, og jeg synes og synes for det synes JEG!" Hun hadde bare 1 barn på 18 fra før, og så skal en snørrunge synes at hun ikke skulle få oppleve å bli mamma igjen i en alder av 44 år, fordi det var 7 år for gammelt for deg? Omstendigheter er nøkkelordet du kan slå opp i ordboka. Og livssituasjon er et annet.
KaMa Skrevet 10. september 2009 #32 Skrevet 10. september 2009 Hehe.. Ja, den var jo litt vittig. For alle kvinner over 35 med små barn har jo levd i et forhold som har blitt dårlig.. Du har kanskje ikke levd så lenge at du kjenner folk i forskjellige aldre og livssituasjoner..
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #33 Skrevet 10. september 2009 Den dagen jeg fødte var jeg med på en fysio time på sykehuset for å få råd og tips om oss selv og spedbarnet. Jeg var den yngste der, var 24 år. Samtlige av de andre damene var fra 35-43. De damene hadde store problemer med å sitte,gå osv. Måtte ha hjelp til alt mulig. Uffa seg og alt var så tung. De hadde født for 3 dager siden. Greit nok at noen kanskje hadde hatt tøffe fødsler, men jeg mener alderen til kvinnene var årsaken til at de ikke taklet det like bra som meg. Min fødsel varte i 2,5 døgn, måtte settes igeng osv. Revnet en del, så var ikke noe enkel fødsel. Men å sitte og se på damer som omtrent er på alderen på moren min med sin førstefødte synes jeg er helt tragisk. Damer må slutte med den selvrealiseringen som gjør at de venter i 15 år før de får barn. Synes 22-32(med slingringsmonn) er en fin alder å få barn.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #34 Skrevet 10. september 2009 Jeg har en veldig motsatt erfaring enn deg. Jeg var en såkalt moden fødende sist, og merket meg fort at de yngste holdt senga og var de som ikke ville ha de nyfødte inne på rommet sitt, men ringte stadig på sykepleieren for å få dem til å hente barnet. Fordi de ville hvile seg. Jeg hadde min baby hos meg hele tiden. En sykepleier sa til meg at hun så stor forskjell på de eldre og de yngre fødende. Det var mye mere ro over de eldste, og mere kroppskontakt mellom mor og barn. Det var da jeg lot barnet mitt sove på brystkassen at hun nevnte dette. De yngste foretrakk at barnet lå i "plastboksen" og sov der. Jeg kjenner en del modne mødre, og de er ingen sinker i forhold til de yngre. Jeg vet om unge mødre som bare sitter hjemme og røyker. De orker ikke å gå tur med ungen sin, og huset flyter over. Det er forskjell på folk selvfølgelig. Ikke alle unge mødre er spreke og ikke alle modne er det. Men det finnes begge deler i begge leirene.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #35 Skrevet 10. september 2009 syns man skal få barn før man er 40... ikke særlig kult når venna til barna tror man går rundt med mormor og ikke mor
Frk Marge Skrevet 10. september 2009 #36 Skrevet 10. september 2009 signerer denne jeg er ikke imot assistert befruktning altså, men når man har sluttet å ha eggløsning sånn naturlig ved normal overgangsalder synes jeg nok man bør slutte å tenke på det apropos: min mor fikk barn da hun var nesten 46 (ikke planlagt) og hun ble selv født av en mor som da var 45
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #37 Skrevet 10. september 2009 20.28 Dama var jo gammel og skrøpelig allerede. Hadde røkt i 30 år og var langt i fra ungdommelig. Taklet jo ikke svangerskapet. Hun var for gammel til å få barn. Ferdig med saken..Hun var for gammel, enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #38 Skrevet 10. september 2009 jeg vet ikke jeg,for jeg gikk jo over min egen grense. jeg ble gravid som 38 åring,og hadde termin når jeg var 39. jeg synes det var litt sent,men det var så etterlengtet det barnet jeg ventet,og jeg var lissom ikke ferdig før jeg hadde fått h*n. så grensa for meg,var når jeg følte at jeg var ferdig med å føde barn.
KaMa Skrevet 10. september 2009 #39 Skrevet 10. september 2009 Og hvor realistisk er det at folk tror mor er mormor når det er like vanlig med modne mødre som unge? Tåplig argument. Ser ut til at denne tråden holder på å utvikle seg til en drittslengingstråd av drittunger med lavt sjølbilde og dårlig selvtillitt.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #40 Skrevet 10. september 2009 Jeg har både barn og barnebarn, og ser for ung ut til å ha barnebarn etter hva jeg har fått høre fra mange. Men jeg begynte tidlig og sluttet sent. Alle mine barn er en stor velsignelse. Ingen tror jeg er mormora til mitt yngste barn. Derimot har noen trodd jeg var kona til min eldste sønn. Men det er en annen sak. Jeg blander meg ikke borti aldersproblematikken lengre. Jeg tenkte mitt før, når jeg var veldig ung selv. Men nå ser jeg helt annerledes på det, og føler at det er en personlig sak. Hvis folk orker å være mamma til en tenåring når de selv er i 50 årene, ære være dem. Deres sak. Jeg kjenner personlig mange venner med eldre foreldre, og de ble ikke mobbet fordi foreldrene var eldre enn gjennomsnittet. Og de hadde en flott barndom. Hva mer kan man ønske seg da?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #41 Skrevet 10. september 2009 Man er for gammelt til å få barn når man ikke har intakte egg eller er i stand til å unnfange. En annen ting som jeg reagerer på: Jeg tror neppe det er noen over 40 som PLANLEGGER å bli gravide; det går ikke an fordi fruktbarheten er så lav. Blir man gravid i en alder av 40-45, er det bare flaks. Og hvis en 45 åring blir gravid, er det da abort som er løsningen for at ungen ikke skal ha en 60 år gammel mor når h*n er konfirmant?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #42 Skrevet 10. september 2009 45 åring som nettopp har funnet ut at hun er gravid, uten at det er planlagt: "Å gubban, tenk hvor gammel jeg kommer til å være når ungen er 15 år!" Svar: "Jaha. Og hvor gammel kommer du til å være om 15 år hvis du tar abort?" ;o)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #43 Skrevet 10. september 2009 For min del er jeg for gammel NÅ, og jeg er knappe 28. Jeg har elsket å være gravid, har hatt fantastiske fødsler og baby og småbarnstiden har vært utrolig givende (krevende også selvfølgelig, før noen påpeker at jeg må være høy på noe siden jeg synes alt har vært så fantastisk). Nå har jeg ingen baby mer (og jeg har hatt babyer i mange år sammenhengende, ammet, bysset, susset og trillet), alle barna er ute av bleiene, alle snakker, alle leker sammen (sloss også ja) og vi er inne i en ny fase. Jeg utelukker ikke at jeg vil komme til å ha lyst på en attpåklatt når jeg blir 38, men per idag håper jeg ikke det ihvertfall, og selvfølgelig håper jeg at alle barna mine får barn før de fyller 40 slik at jeg ikke har mistet helsa og alle tennene før jeg blir bestemor. Jeg er sikkert ung og naiv, men slik ser jeg det. (Da har jeg, bare for å gjøre det klart, IKKE sagt at kvinner 40+ er fossiler og ikke burde få barn, jeg bare sier at jeg håper jeg og mine barn er ferdige før vi kommer til 40.) Å ha 'gamle' foreldre er forresten ingen katastrofe, jeg antar det har like mange fordeler som ulemper (akkurat som det å ha unge foreldre).
Gjest Skrevet 10. september 2009 #44 Skrevet 10. september 2009 Jeg har alltid sagt at jeg ikke vil ha barn etter fylte 30. Jeg klarte det akkurat ikke (1 mnd for sein). Andre kan gjøre som de vil for meg, men må si jeg stusser når kvinner over 40 år velger å få barn.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #45 Skrevet 11. september 2009 Jeg er 42 år, gravid (snart 19 uker på vei) og veldig lykkelig for det! Endelig kommer det etterlengtede barnet! Jeg har ønsket meg barn i mange år. Fant bare ikke den mannen jeg ville lage barnet med. Men så endelig fant jeg ham for ett år siden. Han er 55 år og gleder seg like mye som meg. Jeg er 42 og føler meg like ung som en 22 åring. Ok, jeg har flere erfaringer, tryggere på meg selv etc. Men kroppslig føler meg som en 20 åring, helt sant :-) Og jeg ser veldig ung ut også. Nå er vel dagens 40 åringer "yngre" enn før, hvertfall de fleste. For 20 åringer så virker kanskje 40 åringer som "gamle". Men vent til dere kommer i den alderen selv :-) Personlig synes jeg det er perfekt å få barn i min alder. Men det er jo ikke alle som får det til da, så det vil nok være lurt å starte tidligere. Jeg er selvsagt ikke for gammel. Jeg er frisk og sprek, er fruktbar i høyeste grad (det tok ikke lang tid å bli gravid) og har uendelig med kjærlighet og omsorg å gi et barn :-)
Gjest eelis+guttespire *høygravid* Skrevet 11. september 2009 #46 Skrevet 11. september 2009 Dette er en problemstilling hver enkelt må se an. Livssituasjon, omstendigheter og tidligere erfaringer eller mangel på erfaringer har mye å si. Men jeg syns over 40 er sent. Pappa fikk baby i november -08, da han var 47. Hans eldste barn er 25. Min mor er 43, og ble bestemor for første gang i november -08. Nå kommer hennes barnebarn nummer to, og pappa blir bestefar, under ett år etter at datteren hans ble født. Hadde mamma nå fortalt meg at jeg skulle få et søsken til, tror jeg at jeg hadde fått en mild hjertefeil, selv om hun på sett og vis er ung. Men igjen, det er opp til hver enkelt. Jeg stiller meg ikke i posisjon til å dømme.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #48 Skrevet 11. september 2009 Min personlige grense er 30-35, dette fordi jeg har ikke lyst til å ha småbarn når jeg er i 40 årene. Jeg er ikke så langt unna 30 nå, har to unger og vi vurderer en til. Jeg føler meg egentlig litt delt i denne saken, på den ene siden så vet jeg at jeg nok hadde prøvd å få barn frem til jeg var 42 kanskje om jeg fant mannen i mitt liv sent eller ikke klarte å bli gravid for eks. På den andre siden så kjenner jeg at jeg synes det er litt egoistisk med alle disse som har så mye de skal gjøre før de får barn at de ender opp som "gamle" mødre.. Da tenker jeg på de som har mann, et trygt og godt sted å bo osv. Folk er jo tenåringer oppe i hodet sitt helt til de fyller 30 nå om dagen, og jeg synes helt ærlig at det er rimelig patetisk med så voksne mennesker som kanskje bor hjemme, drar på byen hver helg osv. Jeg er vokst opp med eldre foreldre selv og jeg husker at jeg syntes det var pinlig at mine foreldre var så mye eldre enn alle andre. De var også såpass gamle når de fikk meg at de ikke kunne få flere barn og jeg har alltid vært lei meg fordi jeg ikke kunne få søsken.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #49 Skrevet 11. september 2009 ...hun blir snart skilt og alenemor uten jobb og utdannelse, og når hun er 40 og har levd livet, reist, utdannet seg og jobbet, møter hun mannen i sitt liv og blir mor på nytt som 40-åring ...tenker jeg når jeg ser jenter på 20 med småbarn
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #50 Skrevet 11. september 2009 En kollega av meg fikk barn nå i en alder av 62 og det synes jeg selv er litt i eldste laget. Men kona hans er jo mye yngre da så barnet får en relativt ung mor i forhold i det minste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå