Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fryktelig uren hud (alltid hatt) Fått økt behåring de siste årene. (oppover mage, osv) og overvektig.

Nå har syklusene begynnt å tulle, de var meget stabile før, men det siste året har de svingt fra 30 til 24 dager. Ikke alle perioder jeg finner EL heller.

Fryktelig deprimert til tider, uten noen åpenbar grunn......

De to første gangene jeg ble gravid så prøvde vi bare et halvår eller så før det klaffet.

Så skulle vi prøve på nr 3 i des i fjor....det klaffet i mars, men så mistet vi i MA 19 mai da var vi 11+4. Og vi får det ikke til etter dette.

Begynner å miste håpet.

Da vi prøvde på nr 2 spurte jeg legen om jeg kunne ha PCO, men hun sa at sålenge syklusene mine var noenlunde stabile og jeg hadde et barn fra før så hadde jeg ikke PCO. Hun tok blodprøve av meg den pp og konstaterte at jeg hadde EL den gangen. (og den pp klaffet det, så jeg gjorde ikke noe mer med saken)

Men nå får vi det ikke til, så jeg tenkte jeg skulle høre med legen om det kunne vært en ide å gi meg metformin for å forsøke. Jeg tenkte det kunne være lurt siden det har vært undersøkelser som viser at sjangsen for at spiren sitter der den skal i 9mnd ved bruk av Metformin også. i tillegg så hadde jeg svangerskapsdiabetes da jeg gikk gravid med nr 2.

Dere som har erfaring med Metformin, ville ikke dette kunne hjelpe meg?

Hvordan diagnostiserer man PCO?

Siden legen bare kunne konkludere med at jeg hadde rimelig stabile sykluser og hadde barn fra før så var det tøys at det var PCO.

Fortsetter under...

Nei, det er et tynt grunnlag å konstantere PCO på .. du har noen symptomer, men en gynekolog kan vel kun konstantere det ved en innvendig ultralyd og noen blodprøver. Det var slik jeg fikk diagnosen PCOS. Da fant de cyster på eggstokkene og sjekket alle andre symptomene på lista og gikk utifra det. Så de bør sjekke ordentlig, før du får en diagnose.

Metformin er ikke godkjent til dette bruket enda. Men blir likevel ofte gitt til de som har PCO og PCOS for å få en mer normal syklus, mindre hårvekst, stabilisert insulingreiene og ikke minst for å hindre at en mister en spire. Så det er fullt mulig å høre. Men jeg ville ha bedt om en time hos gyn først, for å få sjekka det.

lykke til!

Når jeg leste på informasjonsinnlegget her om symptomene på PCOS, så kunne jeg se at jeg har flere av dem. Jeg har bare aldri satt de i sammenheng slik før.

Men jeg syntes det var raskt av legen å konstatere at det ikke var PCOS basert på det at jeg hadde rimelig stabile sykluser og at jeg hadde fått ett barn.

Men det er altså gynekolog som undersøker dette, det er ikke noe en allmennpraktiserende lege gjør?

Da ligger kanskje noe av problemet der.

Tenker jeg bestiller tid til gynekolog da? Gjør man det selv, eller blir man henvist? Er gyn. privat leger, eller er de offentlige?

Ok. men har du mange sypmtomer på den lista du leste om, så bør du iallefall få time hos en gynekolog som kan gi deg et svar på om du har det. For det er ikke nok at en lege sier det. Legen kan bare si at du muligens har det....

Du går til legen din, og ber om en henvisning til en gynekolog. Det er iallefall det jeg gjorde. Jeg hører om flere som velger å gå til en privat gynekolog, men da må en betale alt selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...