Oktoberbaby :-) Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Jeg har ammet i 6 uker nå, og har hatt endel strev på veien, men da de siste dagene har gått ganske greit og smertefritt har jeg tenkt at jeg sikkert er over 6 ukers-kneika. Så jeg ble skikkelig skuffet i går kveld da lillegutt klarte å suge så hardt at den sarte huden på tuppen av brystknoppen ble revet av. Au au au! Så nå er det igang med brystskjold igjen, noe som jeg vet kommer til å føre til tette melkeganger, som jeg fikk sist fordi brystet ikke fikk tømt seg ordentlig. Uff jeg er så lei av dette.. Kan dere mer lengre erfaring enn meg si noe om dette er noe som kan skje gjennom hele ammeperioden (at mye suging gjør at huden igjen blir sår og evt rives av)? Til info så har jeg fått observert ammeteknikken og lillegutts suging flere ganger både på ammepoliklinikken på sykehuset og på helsestasjonen.
Oktoberbaby :-) Skrevet 10. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 10. september 2009 Ps. Jeg bruker lufttørker masse og bruker Lanolin hver dag, så dere trenger ikke tipse om dette ;-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Jeg har ammeinnlegg i ull og silke fra nøstebarn. Det ble en ny verden da jeg begynte å bruke dem. Fortsatt litt sår, men ikke sånn at jeg trenger smøre med purelan salve hver dag lenger. Den funker nemlig også fint. Men jeg er fortsatt litt sår enkelte dager. Nå har jeg ikke ammet lenger enn fem uker, men det har blitt betydelig bedre.
Oktoberbaby :-) Skrevet 10. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2009 Men må ikke disse vaskes veldig ofte da? For jeg regner med at du har de rett på huden? Og hva gjør du når det lekker? Jeg lekker ganske mye..
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Jeg mener å ha hørt at man ikke skal smøre seg med noe - eller vaske dette området med såpe, bare passe på å lufttørke etter amming. Jeg er generelt sart i huden, men har heldigvis ikke hatt problemer med sårhet. Det som fungerer for meg er altså lufttørking etter amming, kun vask med vann når jeg dusjer, og så storforbruker jeg ammeinnleggene til Coop fordi jeg lekker mye. Min mor fikk ikke ammet meg lenger enn to uker pga blødninger fra store sår og mye problemer, derfor var jeg veldig spent på om jeg skulle få det til, og er nå kjempeglad for at det går supert. Håper det går bedre for dere fremover.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Hei tapre mamma! Du står sannelig på! Problemet ligger muligens i at babyen får feil grep, og at det dermed blir skeivt tak og altfor høy turbo i suget til den lille. Jeg ble grusomt sår også denne gang, lillebror drakk vel nesten mer blod enn melk. (Æsj og au!) For meg så fungerte det å veksle mellom pumping, skjold og å legge til brystet. Hender fortsatt (etter 3 uker med amming) at lillebror får skeivt tak, men både han og jeg har bedre teknikk og da går det lettere. Hvis du kjenner at det gjør vondt når han suger, så stikk inn en lillefinger og få han av igjen, så får han heller suge seg på på nytt. Hvis ikke blir du sår igjen.. Huden er nok skjør når den nettopp har grodd, så det er nok derfor det lett blir sårt igjen. Det skal ikke kunne skje i hele ammeperioden, at det blir sår og blør, nei. Men så må det jo også sies at babyen og babyens munn vokser, så da blir det lettere riktig sugeteknikk etterhvert. Får du til å bruke pumpe? Kan gi utpumpet melk med plastsprøyte (f.eks 5 eller 10 ml, med butt "spiss"), dette får du på apoteket. Hvis det ikke gjør like vondt å pumpe, så kan det jo være et alternativ, inntil brystvorta har grodd litt. Lykke til
Overraskelsen Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 vi kom skeivt ut med amminga fra starten, og jeg sliter fortsatt med et sår på den ene brystknoppen (etter 4 uker inkl anitbiotika). Kan ikke amme på denne, og må derfor pumpe til det forhåpentligvis gror en vakker dag. skikkelig festlig med 6 pumpinger i døgnet i tillegg til amming på den ene puppen og flaskemating for å supplere.... Jeg spiser Lecitin - et kosttilskudd som ammehjelpen sier kan ha en positiv effekt mot tette melkeganger. kanskje du kan prøve det hvis du må over på skjold eller pumping? har ikke fått det tilbake etter forrige runde foreløpig...
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #8 Skrevet 13. september 2009 Jeg er den anonyme med innleggene i ull og silke fra nøstebarn. Jeg fikk vite at jeg ikke skulle vaske de hver dag, noe med at de er selvrensende pga ulla.Så jeg vasker de ca annen hver/tredjehver dag. Har to par da, sånn at når det ene er til vask bruker jeg det andre. Og så har jeg et spesielt vaskemiddel fra nøstebarn som jeg bruker, og vasker de får hånd. Er egentlig superenkelt, og på sikt betydelig billigere enn de papirinnleggene jeg brukte fra Libero. Mer behagelig er det også, for disse blir ikke stive når det har kommet melk i sånn som de engangs papirinnleggene blir. Jeg har mye melk og lekker også en del, men har ikke lekket gjennom mer enn en gang, og da var det fordi det hadde sklidd ned og ikke lå riktig inni bh'en. Naboen bruker de også, hun lekker betydelig mer enn meg ut fra slik som hun beskriver det, og hun har aldri lekket gjennom. Ei venninne av meg lekket helt enormt, hun sa at hun brukte papirinnlegg utenpå de ullinnleggene. Høres litt voldsomt ut, jeg lurte jo på hvorfor hun ikke brukte bare papir hvis det lakk gjennom de i ull. Men da var svaret at hun ble mindre sår med ullinnleggene fordi brystvortene festet seg ikke i de på samme måte som i papirinnleggene.
Oktoberbaby :-) Skrevet 13. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. september 2009 Har funnet ut at det er pga min atopiske eksem at jeg fortsetter å bli sår hele tiden og at jeg må trappe ned på ammingen. Dette er også fordi jeg er avhengig av å bruke sterke kremer store deler av året når jeg ikke får sol på huden, og de kan jeg ikke bruke når jeg ammer.. Uff, selv om det er en lettelse å få bekreftet dette på sykehuset kan jeg ikke hjelpe for at jeg føler meg som en dårlig mor når jeg ikke kan amme sønnen min.. Det står jo overalt at dette er det beste for alle barn, og man vil jo selvfølgelig det beste for barnet sitt.. Heldigvis sa de på ammeklinikken at jeg hadde vært kjempeflink som har klart å amme så lenge som jeg har, til tross for smertene, men alikevel syntes jeg det er litt ille.. Er det noen andre som er i samme situasjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå