Gå til innhold

Oppfølging av premature barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn ble født i uke 30 + 6. Han er nå 16 måneder gammel. Vi var på timer til barnelege ved St. Olav 3 ganger i løpet av hans første leveår. Vi startet med timer hver måned til helsesøster, men etter noen måneder flyttet vi og ny helsesøster inn i bildet. Fra da av kom vi inn i det som er standard oppfølging.. Det tror jeg i hvert fall - har bare et barn enda :) ..Men, da han tok 15mnd-vaksinen fikk jeg beskjed om at han ikke skal tilbake førhan er over 2 år gammel - mente hun sa da han er 27 mnd gammel. Syns det er veldig lang tid til.

Har ingen grunn til å være bekymret for gutten min, men vil følge med hvordan han utvikler seg psykis og fysisk i forhold til sine jevnaldrende. Hvordan er det med oppfølging hos dere?

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter sønnen min fylte 1 har vi fulgt vanlig kontroll hos HS, og han skal ikke til bake på oppfølgings kontroll på sykehus før han er 5 år.

Han er født i uke 26+5

Jeg tror de trenger å følges opp ekstra vist de er friske:)

Skrevet

Har en gutt født i uke 30+4 jeg..han er også 16 mnd. nå. Vi var bare 2 ganger hos barnelege på st.olav etter vi ble skrevet ut. så var d veie kontroll hver 14 dag hos hs. men fra 5 mnd kontrollen fulgte vi vanlig kontroll..da vi var på 15 mnd. var d egentlig ikke ny før 24 mnd. men jeg fikk iallefall 2 "mellomkontroller" ved ca 18 mnd. og 21 mnd. d skal legges til at han var alvorlig syk(rs med respiratorbehandling) i vinter og jeg har insistert på disse kontrollene.

Skrevet

Hi her.. Det er sikkert bare jeg som har litt noja.. Jeg ser jo athan er frisk og raks, henger ikke etter motorisk i d hele tatt..Løper, klatrer og hopper.. Men hvor er han mentalt?

Likte veldig godt timene ved St.Olav - så utrolig trivelig barnelege! Jeg er forresten veldig fornøyd med maaange av de som vi hadde med å gjøre da vi var innlagt. Virkelig flinke folk. Var vitne til flere episoder hvir det virkelig kom klart frem at det er ikke hvem som helst som jobber ved en slik avdelig :)

Skrevet

Høres ut som du har en flink og stor gutt ja:)

Mentalt...mener du da språk å sånn? min gutt sier bare noen få ord,men følger veldig godt med og forstår mye.

Ang. oppfølgingen og de som arbeida der er jeg meget godt førnøyd ja(med de fleste)min gutt var kritisk syk da han ble født og vi lå der i 9 uker med oppturer og nedturer.. all ære til personalet:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har fått god oppfølging etter hjemreise.

Jenta mi ble født i uke 27 og veide 630 gr.

Første året var vi kun 2 ganger på sykehuset hos barnelege.

Dette siden hun alltid har vært frisk og rask.

Etter det er det habb tjenesten som har overtatt oppfølgingen og hun har vært til sjekk der 1 gang og skal til 2 års kontroll nå snart.

Har fått god oppfølging av helsestasjonen og.

Jenta mi har gått til fysioteraput 1 gang i uka fra hun var 6 mnd.

Ppt kom raskt inn i bildet og tok en test da hun var 8mnd.

alt går bra med henne og hun er som en 2 åring mentalt,men litt sen motorisk,men gjør alt i rett rekkefølge og hun går nok snart.

Hun begynte i barnehage denne mnd,og stortrives.

Der har hun 2 t uken med spes ped og egen assistent 6 t til dagen.

De vet ikke om hun trenger dette,men de vil være føre var og heller ta det bort om det viser seg at hun ikke trenger det.

Ppt skal snart teste det mentale på nytt.

Så jeg kan ikke klage på dårlig oppfølging. he he...

• 1 måned senere...
Skrevet

Var på ukentlig kontroll og månedlig samtale frem til 7 mnd. En runde fysio mellom 7 og 9 mnd. Deretter månedlig samtale frem til 1-årskontrollen. Da hadde hun "tatt igjen" sine jevnaldrene og vi er over på standardoppfølging med mulighet for kontakt når vi ønsker det (som alle andre).

5 uker prem, men dysmatur.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Jenta vår er født i uke 28 og har vært på mange øyekontroller. Vi har vært på sjekk hos fysio ved helsestasjonen og skal til poliklinikken på sykehuset etter jul. Ny øyekontroll etter 1 år og poliklinikk etter 6 mnd. Har ikke sett at det er flere oppfølgninger, men føler egentlig at det er litt lite siden hun er hele 12 uker prematur. Jeg tenker også spesielt med det psykiske som ikke skal bli fulgt opp i det hele tatt. Noen flere med erfaringer?

Skrevet

jenta mi er født 31+0. var stor da, 1950 gr. vært på 1 prematurkontroll på ahus, hvor legen skrev i epikrisen at ho nå er "eksprematur". var ikke nødvendig med nye kontroller såfremt det ikke var noe vi lurte på. hatt to vurderinger hos fysio, men fått beskjed om at ho følger motorisk utvikling i forhold til korrigert alder. hadde en øyekontroll på sykehuset da ho er født på grensen til at dette er obligatorisk (obligatorisk inntil 30+6). jeg lurer på om snella kan ha barneastma. vært forkjøla mer eller mindre sammenhengende siden i sommer. får komme oss til legen over nyttår og sjekke.

Sanasol har 2 herlige jenter: jeg vil tro PPT kanskje følger opp noe av den psykiske biten ved barnehagestart ved behov? har ingen erfaring enda da snella skal være hjemme over påske.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei

Det finnes en nasjonal veiledning på hvor mye oppfølging hvert prematur barn skal ha/trenge. Den går utifra hvor tidlig barnet er født.

Den har jeg og hs gått igjennom, og lagt en plan etter.

Det har fungert veldig bra.

Mi tulle fyller 2år(!) i april og født 24+2(455gr), men er ei frisk og rask barnehage jente idag!

Vi har aldri opplevd å ikke få det vi har krav på, men opplever i disse dager at PPT vil observere henne i barnehagen, selvom vi ikke har hatt et sterkt ønske om dette! Men men..

Spør hs om denne veiledningen hvis du er usikker:)

Hvis ikke de har den, har jeg den på mail!

Lykke til :)

Skrevet

Oj det var ei lita snelle! Så utrolig godt å høre at alt har gått bra :-) Jeg har sendt deg en PM angående den veiledningen, den tror jeg aldri min HS har hørt om.

Jeg har (i dag faktisk) sendt en mail til PPT og hørt om de bør være med på barnehagestart og hva vi evt. bør tenke på, en del av meg lurer på om det er uansvarlig å begynne barnehage før hun er korrigert 1 år men en annen den synes hun er så "normal" at et normalt liv bare er bra. Plutselig må vi søke om plass, og da kommer tankene rasende. Vi er så heldige å ha en bra barnehage hvor storesøster går, og det hjelper å kjenne personalet godt og de vet om hva som har skjedd.

Har noen erfaringer med PPT og hva de gjør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...