Gå til innhold

Tøybleier og bekledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt lyst til å prøve tøybleier til det lille vesenet som kommer om to måneder. Kan ikke se bort i fra at vi også kommer til å bruke engangsbleier, men jeg håper å begrense det...

Det jeg lurer på er:

Hvordan bruker du de sammen med klær? Jeg mener: Hvis du skal ha en brettebleie med brillebukse og ullbukse over.. Hvordan får du noe annet over der igjen da? (Som for eksempel en body? Jeg har noen ullbodyer i str. 50-56..) Baken blir jo veldig stor da.. Kan man ta bodyen på innenfor ullbuksa eller istedenfor ullbuksa? Hva med andre små benklær? Blir det ikke trangt?

Lurer også på om dere har noen tips om hvordan man kan få instruksjoner på hvordan man bretter og bruker disse bleiene. Jeg bor i Bergen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, og gratulerer med baby i magen :)

Jeg har bruker tøybleier på alle mine 3 barn, og har sjelden hatt problemer med klær.

På minstejenta bruker vi mest brettebleier, enten med pul-trekk eller ullbukse.

Jeg vil anbefale deg å droppe tanken om brillebukser, det blir fort knotete å få av når bleiene er våte, eller særlig når de er fulle av bæsj...

Jeg bør heller kjøpe snappi, en festeanordning for brettebleier. Den er formet som en T med mothaker i alle ender, og fåes kjøpt bla her

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=29

Ullbuksene må du ha innenfor bodyen, det er den som er sperrelaget, det som gjør at ikke alt tisset siver rett igjennom bleien og ned på fanget ditt.

Ang størrelse så er ullbodyer såpass tøyelige at du fint kan bruke "riktig" størrelse til ditt barn. Bomullsbodyer kan i noen tilfeller være litt korte, så du må bytte størrelse litt tidligere enn du vanligvis ville gjort. Men det har ikke vært noe problem for meg.

Her er en fin video om hvordan du bretter en brettebleie. Med denne metoden blir den veldig nett og fin i baken.

Det finnes flere videoer på youtube om brettebleier :)

Ellers så finnes det 2 flotte tøybleieforum, et på www.tettinntil.no og et på www.tøybleier.no

Lykke til :)

Skrevet

Fin bretting! Søstra mi brukte den trekant-bretten, men du mener kanskje denne er bedre? (Den kan brukes helt fra begynnelsen av?)

Lurer forresten på om du har noen tips om hvor du kan kjøpe bleier og ullbukser (evt. sånn pul-trekk som du snakker om.) Har selvsagt tenkt på nøstebarn, men finnes det andre like gode, rimeligere alternativ?

Skrevet

Hvis du kan strikke rett og vrang så strikker du veldig lett ullbukser selv.

Da kjøper du ubehandlet ull (VELDIG viktig at det ikke er superwash) og setter inn med ullfett - lanolin.Ull kan du gjerne kjøpe på Europris eller Nille. Nøstebarn har oppskrift. Samme har helios. Du kan også finne (gratis) oppskrifter inne på tettinntil og tøybleier.no

Brettebleier kjøper du på jysk. De har 12 pk til 99 kr. Har også sett på EXIT-butikk, 8 stk til 99 kr, og på IKEA 3 stk til 39 kr.

Pul-trekk koster litt mer.

Bleieboden har fra ca 100,- og opp.

Ellers så har Kenguruloftet og Hippe Hippo også pul-trekk

Noen Barnas Hus butikker fører Bambino Mio bleier. De har formsydde bleier og pul-trekk.

Skrevet

Jeg strikker ikke jeg da.. Det vil si: Jeg har vel kunnet det en gang, men jeg har nesten aldri fullført noe ;)

Hva er et pul-trekk, egentlig?

Og når det gjelder de billige brettebleiene.. De er like gode som dyrere?

Skrevet

Hippe Hippo er en nettbutikk som holder til i Bergen. De har også tøybleiedemonstrasjoner. Ta kontakt med dem så får du vite alt du trenger:).

www.hippehippo.no

Skrevet

Pul-stoff er bomull som er laminert med polyuteran, et plaststoff som gjør bomullen vannavstøtende. Det er dog ikke like tett som stoffet som er utenpå engangsbleiene, så stoffet "puster".

De aller fleste lommebleier og alt-i-ett-bleier har ytterside i dette stoffet.

Billige bomullsbrettebleier er like gode som dyrere :)

Det er stort sett bomullsgaz. Forskjellen ligger kanskje i at de dyre variantene kanskje holder i 20 år, mens de billigere blir flimsete etter 10?

Jeg har kun billige brettebleier, og selv etter å ha brukt dem som gulpekluter/stelleunderlag til 2 barn, og nå som bleier til nr 3 så er de like fine.

Skrevet

De har brettebleier på Jysk enda da, tror du? (Fant ikke noe treff på det på nettsiden deres...)

Hvis de har så blir det vel disse, og så vurderer jeg å gjøre det "enkelt" og kjøpe ullbuksepakkene hos nøstebarn. (5 stk. tre små, to store.) Den koster jo 900 kroner da (med ekstra innlegg og ullkur), men BIR (renovasjonsselskapet i Bergen) refunderer 1000 kroner til tøybleieutgifter. Så da blir det jo nesten gratis uansett...

Hvis ikke noen andre har tips om billigere gode ullbukse-løsninger? (Bortsett fra hjemmestrikkede?) Eller hva er egentlig "best" av pul og ullbukse?

Skrevet

Hei.

Stikk innom på Nøstebarn (siden du bor i Bergen). Vi viser deg gjerne hvordan du bretter, og viser og forklarer de formsydde bleiene og ullbuksene. (jeg jobber ikke i Bergen, men i en annen nøstebarnbutikk). Du trenger ikke føle du må handle selvom du kommer innom:) Vi selger jo brillebukser, men jeg selv har brukt både snappi og brillebukser. Når det gjelder PUL trekkene syns jeg ikke de kan måle seg med ullbuksene!! Det sies de skal "puste", men prøv å blås igjennom dem selv...... Det som er supert med tøybleier er jo nettopp at stumpen får luft hele tiden, og med pul trekkene syns jeg det blir altfor innestengt.

Lykke til med baby og tøybleiebruk:)

Skrevet

Akkurat nå er jeg i Trondheim hos mine foreldre. Det er ikke tilfeldigvis på denne avdelingen du jobber? ;)

Syns det er enklere å "gå innom" her enn i Bergen, siden Bergensbutikken ligger så langt unna sentrum, og vi har ikke bil.. Derfor har jeg kjøpt mye her nå, mens jeg er på besøk. Vurderer å stikke innom for å kjøpe de ullbuksene også. Det holder med disse 5, eller? Fra og med dag 1, mener jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...