Gå til innhold

Reising tett opp mot termin?

Anbefalte innlegg

Har ul.termin 21.1 og menstermin ca 16.1. Lurer veldig på om vi skal satse på å reise hjem til familien i jula! Det er en 11 timers kjøretur som er ganske slitsom, antar at fly er utelukket når det kommer så tett på terminen. Deler av strekningen er ganske øde, så det er vel noen timer til nærmeste sykehus om noe akutt skulle skje. Alternativet til ikke å reise er å ha en ganske så ensom jul her vi bor, uten at sønnen vår får lekt med andre barn. Synes det er veldig leit å tenke på. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140640598-reising-tett-opp-mot-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi er litt i den samme situasjonen. Tenker å reise hjem til jul og det er ca 55 mil unna. Nå har jeg ul.termin og menstermin 26/1 som er noen dager etter deg, men det blir ikke lett å bestemme seg!

Man kan fly inntil man har 4 uker igjen til termin uten legeerklæring, og inntil 2 uker før med legeerklæring. Vi heller mest mot å fly tror jeg... Orker ikke 6-8 timer i bil... he he he

Lykke til :-)

Takk for svar! Hm nei familien har ikke særlig lyst å komme hit. Skal høre litt m legen /jm hva de tenker- hadde en komplisert fødsel sist som endte i ks., så jeg er lite lysten på å starte fødselen midt ute på landet.. Jeg ble forresten forsøkt nekta fly sist da jeg var 30 uker fordi jeg var så enorm, måtte krangle med flyverten og vise fram papirer som bare nesten var god nok dokumentasjon... derfor litt skeptisk der.

Jeg hadde UL termin 25.1 og mens termin 14.1 med nr 1. Vi hadde en 8-timers kjøretur i forbindelse med juleferien. Var også i tvil, men hadde hatt flere muligheter underveis dersom det skulle skje noe på veien. Men om du hadde en komplisert fødsel sist hadde jeg nok snakket med legen/ JM på forhånd.. Og om dere velger å reise hadde jeg iallefall lagt inn en overnatting for å slippe en SÅ lang tur sammenhengende. Er jo ikke bra å sitte i ro så lenge, har jo en økt risiko for blopropp som gravid...

hei. vi skulle egentlig feire jul hos svigers som er 70 mil unna,så det er en lang kjøretur, men har bestemt oss for å ta det igjen til neste jul. Forrige gang jeg var gravid reiste vi dit i julen og jeg ble så utrolig sliten og fikk vondt av å sitte så lenge i bil og det er grunnen til at vi dropper det denne gangen.Så selv om du er i nærheten av sykehus/lege sånn i tilfelle babyen skulle komme tidlig kan det hende det ikke er verdt å dra da det å sitte så mange timer i en bil høygravid ikke er så veldig behagelig.

Annonse

Jeg tror også jeg ville ha droppet turen for denne gang, med tanke på fare for blodpropp og også med tanke på at minsten kan komme tidlig. Jeg dro på bilferie til Geiranger sist jeg var gravid (bor i Oslo), og bare litt over en uke etter hjemkomst så kom gutten, 10 dager før termin og i styrtfødsel. Hadde jeg visst dette på forhånd, så hadde jeg aldri reist så langt med bil!!

termin 2 januar og tenker meg fra oslo til bodø i jula, i allefall et par dager. med fly. jepp, skal jukse, ikke lov å fly så sent. men det er ikke sjans i havet for at jeg føder på 1 time og 20 min flytur, og man setter seg jo ikke på flyet om man føler ting er på gang. mye større sjanse for å føde på en flere døgns togtur nordover så den sjansen tar jeg ikke. barnefar er med opp til svigers og skulle det bli fødsel der så er ikke det noen krise. flott å føde der også men nytt barselhotell og alt.

jeg har termin 25.jan og vi pleier å reise til svigers og en tur på hytta i romjula. I år reiser vi ikke.Ikke fordi jeg er redd for plutselig å føde et annet sted, men fordi det blir for tungt. Vi må kjøre i nesten 5 timer og med erfaring fra to tidligere svangerskap så vet jeg at det blir fryktelig tungt. Har man bekkenløsning kan det være ekstra smertefullt å sitte i bilen så lenge.

Vi kommer til å invitere svigers til oss, tror ikke de kommer, men det er i vertfall deres valg. Skal bli litt godt å være hjemme også. Siden vi har to gutter fra før så er vi litt opptatt av å lage våre egne juletradisjoner, vi har derfor vært hjemme på julaften de 3 siste årene.

Ja det blir vartfall ingen jul för min del i sverige iår då familjen min bor ca 70 mil från oslo så jag vet hur det är. Jag har termin den 1:a januari så jag tar inte den risken hehe. Sen har jag ingen vidare lyst att sitta i en bil så länge med ryggen och bekkenet i tillegg. Det känns bäst att sitta trygt hemma i värmen utan stress under en pled i jultiden. Det blir fler jular, och dom kommer att vara så mycket bättre efter att vår första baby kommit :)

Jeg har termin 16.01 og skulle egentlig feire jul på bygda langt fra Oslo. Ikke sjans at vi reiser nå. Dit vi skulle er flere timer fra nærmeste sykehus og ikke for noenting i verdenen vil jeg risikere å føde på vei til sykehuset! Nei, vi blir hjemme i jula :)

Jeg har termin 1. januar og det er fullstendig uaktuelt å dra noen steder i jula! Hadde termin 1. januar forrige gang også, så jeg vet hvor tungt det kommer til å bli i romjula. Skal en tur til Kristiansand siste helga i november og det er absolutt siste frist for meg! Ikke at det er noen krise å føde der nede. Fødte der første gangen og det var helt topp, men er ikke hypp på å bli der i ukesvis.

Vi får besøk av svigermor på julaften og skal på familiemiddag et par timer unna neste dag, så det kommer sikkert til å bli koselig uansett :)

Forrige gang hadde jeg termin 9. januar, så vi ble her i jula. Dødskjedelig!

Denne gang har jeg termin 14. januar. Har ikke noe lyst til å feire jul her i år også, spesielt ikke med tanke på at vi nå har en på snart 3 år, som helt sikkert vil synes det er kjedelig. Hos familiene våre er det jo mange å leke med og mange som vil kose med ham. I tillegg blir det slitsomt for meg å skulle lage middag og annen mat hver dag og aktivisere ham. Hos foreldrene mine kommer jeg til dekket bord hver dag, og får avlastning. Men det er jo en halvannen times flytur dit, og jeg vet ikke om legen godkjenner det. Blir rimelig sliten av selve turen. Så jeg vet ikke hva som vil skje denne jula. :(

Er jo ingen krise sånn sett hvis jeg skulle føde der oppe, men ikke akkurat etter planen. Er mere turen jeg bekymrer meg for. Dersom legen tillater meg det da.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...