Gjest Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Noen av dere har skrevet at det er fordi det er større sjanse for krybbedød når man bruker en madrass som ikke er helt ny! Kan dere si meg hvorfor??? Hva skjer?? Jeg har aldri kjøpt ny madrass selv om jeg har fått ny baby,bare den første ungen som fikk ny madrass! Har aldri mistet noen unge i krybbedød! Og dette blir min 4 unge! Er det noe helt nytt dette her da eller?? Jeg blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre jeg altså..Om jeg skal tørre å bruke en av de gamle madrassene (har 2 stk),de er akurat like fine enda.. Det høres helt overnaturlig ut at en madrass kan være årsaken til at et barn dør i krybbedød! At den er brukt liksom.. Jeg trodde egentlig grunnen til at et barn døde i krybbedød var at han lå på magen og kansje ikke fikk puste eller noe.. Kan noen forklare???
Expat Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Enkelt og greit fordi gammel gulp i madrassen kan forårsake SIDS. Husk at det fødes rundt 60 000 barn i norge hvert år og antall krybbedødsdødsfall er vel under 10 eller var det enda lavere. Så dine fire er heldigvis ikke et godt statistisk grunnlag SIDS er veldig komplekst, og det største som skjedde var at man begynte med ryggleie. Det betyr ikke at gåten er helt løst, men gammel madrass er altså en risiko. Du får nye madrasser i allergisikkert materiale for en slikk og ingenting på IKEA!
barney Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Jeg har overmadrass i barnesengen vår, det holder vel å vaske den eller?.....
Gjest Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Jeg fant frem den madrassen som passer til vuggen vi har nå! Og på den står det at det går an å vaske den! vaskes på 40 grader og drypptørres står det! Vis jeg vasker den,da går vel gulpet bort og vi kan bruke den??? Eller?? Hadde dere turt???
Øyboeren med to små <3 Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Ja, har forstått det sånn at de som kan vaskes er trygge
Gjest Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Ååå,har du hørt det??? Det hadde jo vært veldig fint da:)
Øyboeren med to små <3 Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Ja, jeg har i allefall bare vasket madrassene til vogna og babykurven i maskinen denne gangen, og det holder nok lenge...! ble ny madrass til sprinkelsenga da, men det er rett og slett fordi senga også er ny, den vi har til 2-åringen er lånt, så den og madrassen skal leveres tilbake nå som hun skal begynne med storjenteseng er jo ikke bare babyen som må få nytt
Vasha Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Jeg skal bruke madrassen til storebror. Men da har jeg vasket det tykke trekket som er på madrassen (altså det med glidelås), pluss at jeg brukte både overmadrass og tisselaken under sist gang for å beskytte madrassen. Så jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at det skal være farlig å bruke dette. Overmadrass har jeg kokt på 95 grader, og har nye tisselaken. Fant forresten denne linken som sier litt om krybbedød, symptomer og forebyggende tiltak på en oversiktelig måte. http://home.online.no/~kneshei/barndod.htm Og denne om forebygging. (her kan du også bla deg frem til annen info om krybbedød) http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/2ADC72B93E4A725541256BE4004561C9?OpenDocument
Vasha Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Hehe.. akkurat trykt på lagre knappen her, så fant jeg ei side som handler om nettopp madrassen til spedbarna. Her er linken: http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument
Gjest Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 vasha: den siste linken du skrev..den om madrassen..Serverfeil stod det! Men kom inn på Landsforeningen uventet barnedød! Men gikk ikke an å lese om madrassen..
Gjest Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Det gikk an likevel! Skulle visst ikke være med den siste T`en..
Gjest Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Den siste linken beroliget meg ihvertfall:)).Tusen takk for linken om madrassen:)Jeg kommer ikke til å kjøpe ny madrass nå,siden den kan vaskes og den er fast og fin:).Tror det hadde vært verre om det var en grindsengmadrass for den pleier jo å bli brukt til barnet er 2-3 år og godt brukt! Dette er en liten madrass,en av de minste i str !
Vasha Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Så bra den virket og at siden beroliget deg litt. Ble litt roligere jeg også, spesiellt av det som sto på slutten. Heldigvis er det jo svært sjelden det skjer slike ting og det skal veldig mye til for at noe slikt skal skje da. Så jeg tror bare vi kan slappe av og kose oss så mye vi kan når h*n kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå