Gå til innhold

Hva anbefaler dere? Trenger erfaringer/råd!!

Anbefalte innlegg

Pjokken min skal begynne i barnehage når han er 10 mnd. I en avd. med 15 barn, 0-6 år. Yngstemann er nesten to år, foruten gutten min. Er litt betenkt på å ha lille gutten min i en avdeling med nesten bare "store" barn. Da har han jo ingen på sin alder/sitt nivå å leke med... Er litt redd de store ungene kommer til å skremme han litt, det er et sinnsykt støynivå der, med mange 4,5,6 åringer som løper rundt!! Det er jo ikke sikkert han kan krabbe når han er 10 mnd engang, engster meg litt for dette. Noen med tips/erfaringer? I følge barnehagen er avdelingene mer harmoniske når de blander ungene. De vil ikke ha for mange små på en avdeling. Jeg føler det er tryggere for gutten min å være sammen med jevnaldrende nå når han er så liten...

Fortsetter under...

Jeg har kun positive erfaringer med aldersblanding i barnehagen! Begge mine barn har gått i en-avdelings barnehage. Gutten var 2 da han startet og lille-jenta var nesten 12 mnd. Hun var minst i barnehagen en god stund og ble vel kanskje litt dullet med av de store jentene. Nå er hun fire, og veldig opptatt av at hun hører til stor-ungene. Noen ganger får hun i oppgave å hjelpe noen av de "små" å smøre på brødskiva el.l - det synes hun er stas. Synes det er fint at de kan lære av de store / ha forbilder og senere få den erfaringen å være størst og vise omsorg! Når det er sagt så deler de i grupper en del midt på dagene, sånn at f.eks de største er på tur, mens de minste leker inne - eller omvendt. Ikke sikkert den avdelingen du snakker om har ressurser til det - de er litt færre barn enn i barnehagen vår, og da er det vel færre voksne også. Dessuten synes jeg ikke det er så veldig høyt støynivå - de setter ganske strenge grenser for løping / roping osv. innendørs. De bruker uteområdet en god del, og har et "madrassrom" som er satt av til litt viltrere lek.

Det ble vel ikke så mye råd kanskje, men ønsker dere lykke til med barnehagestart - uansett hva du bestemmer deg for!

Takk for svar, var kjekt å høre! Har forhørt meg i en barnehage med småbarnsavdeling, men de hadde ikke ledig plass... Vi får se hvordan det går, skal snakke med styrer og høre om ikke de kan samle noen av de små fra de andre avdelingene og, slik at de kan være litt sammen. De ønsker nemlig å spre de minste i og med at det er mest jobb med dem...

Datteren min var 12 mnd når hun begynte på en avdeling med barn fra 0 til 5 (6) det har gått kjempebra!! De har lekegrupper slik at de minste blir tatt ut av avdelingene for å være sammen. Hun sover jo en del og ellers er de på vakt for hgennes signaler. Hennes kontaktperson fortelelr at har tar henen med ut av rommet hvis hun gir signaler om at det er for mye. Da går de en tur, synger litt sanger etc. Hun har lært seg så utrolig mye siden hun startet, men hun kunne gå da hun begynte da.......

De store barna leker med henne og passer på henne, men kan selvfølgelig være for pågående. Da sier hun tydelig i fra!!!

Snuppa mi går i en ettavdelingsbarnehage med fire unger på 1-2 år. Jeg var veldig skeptisk. Men det går veldig greit! De har en person som er sammen med dem hele tiden, og de har et eget rom med leker som er tilpasset dem. men de går litt om hverandre likevel:) De er på tur sammen med de store, men av og til vil de store gå litt lenger, og da er de på en minitur alene. Så de ordner jo opp... Men du kan jo spørre om hvordan de ordner ting praktisk?

Våre små spiser før de store siden de trenger litt ro rundt måltidet, men det hender de spiser sammen hele gjengen, og det går visst greit det også.

Annonse

Det er likedan i den barnehagen gutten vår går i. Han begynte når han var 21 mnd, så han var mye større enn gutten din da, men han er fortsatt minst på avdelingen. Vi har ikke så mye erfaring om hvordan det fungerer siden han bare har vært der en uke, men jeg liker det ikke. Jeg er overbevist om at de aller yngste har best av å være i småbarnsavdeling.

Jeg tror den egentlige grunnen til at barnehagen organiseres på denne måten er for å spare penger! De trenger færre ansatte når de blander store og små, og de trenger mindre plass. Dvs de kan putte inn flere unger i barnehagen. Dette tør/vil de selvfølgelig ikke fortelle til oss foreldre. Derfor sier de at avdelingene blir mer "harmoniske". Vi burde ikke finne oss i det, men jeg føler meg maktesløs når det ikke er andre alternativer.

Lykke til iallefall.

Som ansatt i en barnehage der vi har veldig mange babyer på min base, vil jeg heller si det sånn at det å ha så små barn går mer utover de store på avdelingen enn de små.

Tenk bare på hvor mye oppmerksomhet disse små barna krever og får, og hvem tror du det går utover? Jo de store som ikke krever så mye...

Takk for mange svar, det ser jo ut til at det går bra for de fleste... Skal snakke med barnehagen litt mer om det praktiske.. Hadde ikke vært så skeptisk hvis det hadde vært flere så små på avdelingen, men det er bare gutten min som er så liten... Men skal spørre om de kan ha han sammen med små barn fra andre avdelinger litt innimellom. Og så skal jeg høre om de har et eget rom de små kan være på, virker som det er ganske vanlig i en del barnehager... Vi får krysse fingerene, fungerer det ikke, så får vi bytte barnehage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...