eja Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Jeg vet ikke om dette er helt riktig sted å poste dette innlegget, men jeg bor i Oslo og her er man altså nødt til å søke sykehusplass så tidlig som mulig. Jeg er 8 uker på vei, og ble litt satt ut når jeg fikk spørsmålet hos legen i dag. Ullevål eller Rikshospitalet? Legen kunne fortelle at Ullevål hadde et hyggelig pasienthotell, men at noen hadde følelsen av at ting skjedde litt som "på et samlebånd" der? Og at Rikshospitalet var mindre, og kanskje roligere og har ennå bedre ekspertise om noe skulle skje... Hm. Ble veldig i tvil nå. Noen som har noen erfaringer eller har hørt noe om forskjellene? Må sende søknaden senest om et par dager, så ble litt stressa nå.
Puppen og lillemor Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 hei, jeg har hørt det samme ja.. at man må søke tidlig mener jeg.. jeg er 6 uker på vei, så har gudskjelov et par uker til på meg.. jeg har hørt at riksen har mye av ekspertisen ja, men at det er veldig stor sjanse for at man kommer på tomannsrom der.. og at de ofte har litt dårlig tid til å hjelpe deg, svare på spm etc. ullevål derimot har pasienthotellet som jeg liker tanken på.. jeg vet at jeg ikke vi på føderiket, abc etc pga smertelindring (vil gjerne prøve å føde uten epidural, men vil også gjerne ha muligheten til å få det hvis jeg føler jeg ikke klarer det...) dette er så langt jeg har kommet i vurderingen.. så jeg tar også imot alt alle har av råd og tips! Lykke til med valget, og gratulerer med spira!!
eja Skrevet 9. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2009 Ja, det pasienthotellet høres veldig forlokkende ut. Tomannsrom høres liksom ikke like fristende ut... Jeg har vært innom tanken på ABC. Liker tanken på forhåpentligvis rolige omgivelser og god oppfølging, men nå har jeg kanskje bare romantiske visjoner om hvordan dette blir... Er førstegangsfødende, så jeg har jo egentlig ingen formening om hva slags og hvor mye smertelindring jeg vil trenge. Vanskelig dette. Gratulerer og lykke til til deg og!
Puppen og lillemor Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 ja, det er vanskelig.. og pasienthotell frister for meg fordi jeg er en person som egentlig liker å ikke ha folk som maser rundt meg etc.. så jeg ser for meg at jeg får mer ro der.. samtidig som man har tryggheten med at sykepleiere og leger ikke er langt unna.. men det er jo hver sin smak!
vårspiren Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Jeg tenkte samme tanken som deg for et par uker siden, og fikk gode svar på tråden jeg la ut. http://www.dinbaby.com/forum/thread/140537596 Kort oppsummert var inntrykkene som følger: A-hus: Moderne, nytt og stort. Ullevål: litt "samlebånd-aktig" på føden, men fint pasienthotell Riksen: Ikke helt nytt, men dyktige fagfolk og trivelige lokaler. Ingen pasienthotell. Føderiket: Veldig god oppfølging underveis, men man får kanskje ikke allverdens tid til å hvile ut før man må reise hjem. For min del falt valget på Riksen. Søkte der i uke 6, og fikk svar en uke senere om at jeg har fått plass. Er godt fornøyd med det, men frykter å i praksis bli henvist til et annet sykehus når den store dagen kommer pga. dårlig kapasitet i høysesong.
eja Skrevet 9. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2009 Føderiket er vel kun for de som har født (ukomplisert) før? Jeg har nemmelig ikke født før, så det er vel utelukket, selv om jeg godt kunne tenkt meg det. Eller kan de også ta inn førstegangsfødende? Gjelder forresten det samme på ABC? Jeg har en sånn intuitiv god følelse for Riksen, men samtidig må det jo være så deilig å få ordentlig ro i dagene etterpå...
Gjest Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Føderiket er ikke for 1. gangs desverre. Og tror det gjelder det samme på ABC, men er ikke sikker. Hvis du har et stort ønske om å føde på føderiket eller ABC så kan du jo høre med dem. Tror ikke de har den største pågangen, så de har nok tid til å snakke med deg. Sendte søknaden min feil (til føderiket i stedet for vanlig fødeavdeling) og fikk veldig hyggelig svar fra dem. Tør ikke å føde uten smertestillende tilgjengelig, så satser selv på vanlig fødeplass, selv om tilbudene høres litt lokkende ut! Hadde ikke overlevd forje fødsel uten, gikk fra "ingen" åpning og ble sendt hjem med beskjed om å komme tilbake når fødselen var i gang om kanskje en uke eller to. Tilbake 1 time etterpå og gikk da til full åpning på 2 timer.. kasta opp og smerter.. Fikk morfin (!!) og så fikk jeg lokalbedøvelse før jeg skulle begynne å presse, rakk ikke epidural- like greit. Kunne spart seg for morfin, men fikk tilbud og tok det første og beste.. GIVE ME DRUGS! Hehe!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Hvis valget står mellom Riksen og Ullevål så sier mange at den største forskjellen er pasienthotellet/barselavd. På Riksen må du regne med to på rommene. Enkeltrommene er som oftest forbeholdt vanskelige fødsler, folk som kommer langveis fra for å føde - Riksen tar mange av de vanskeligste fødslene fra hele landet, og det er klart at disse familiene prioriteres foran oss som har familie i byen. Så far må reise hjem etter kl 22.00. På pasienthotellet på Ullevål får far også lov å bo. Evt søsken, besteforeldre osv er velkomne store deler av døgnet. På Riksen er det en time besøkstid om kvelden, men far og evt søsken kan være der fra morgen til kveld (minus siestaen midt på dagen.) Det er ikke veldig praktisk å ha besøk på rommet når det er to mødre på hvert rom, så man er henvist til oppholdsrom eller cafeen nede. Selv har jeg født på Riksen og var godt fornøyd der, mens mange venninner har født på Ullevål og likte det veldig godt :-) Smak og behag det der. Har ikke hørt om noen i min vennekrets som har vært misfornøyde med noen av disse stedene. Bare hørt god-ord.
idamamma-00 Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Mitt valg falt på Ullevål pga pasient hotell. Vi vil gjerne være der sammen etter fødselen. Har født på sykehus uten fam. rom tidligere, ble liggende på rom med 2 andre som ammet på andre tider på natten, hadde besøk på andre tider osv. Det ble for mye stress for meg, fikk aldri sove skikkelig i fred, og var utslitt når jeg endelig kom hjem. Gleder meg til rolige dager på pasienthotell med pappen sammen med oss hele tiden. De sier hjelpen er veldig tilgjengelig om det skulle være noe..
Fifrildi Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Jeg har søkt, og fått, plass på Riksen. Da jeg fortalte det til legen i dag på svangerskapskontroll var han veldig fornøyd da det etter hans syn er beste sykehuset for førstegangsfødende. Hans oppfatning er at andregangsfødende vil kose seg mer på pasienthotell enn de som aldri har gjort dette før. Sykepleiervenninner er også veldig klare på at "det eneste stedet å føde i Oslo er Riksen". Personlig er jeg overlykkelig over at besøkstiden på Riksen er begrenset slik at familien ikke har mulighet til å være over meg hele tiden rett etter fødsel, men sånt varierer jo fra person til person og familie til familie Men jeg tror ærlig at begge stedene har fordeler og ulemper og uansett hvor du ender opp får du baby og alle blir glade!
Karinbh Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Jeg synes også dette er veldig vanskelig, skal til legen om en uke og må da ha bestemt meg. Har venninner som har vært veldig fornøyd med begge stedene (kjenner ingen som har født på "nye" Ahus). Synes oppfølgingen på Riksen virker veldig bra, samtidig må det vel være litt sårt at far må dra avgårde på natta? Redd for å føle meg litt alene da. Forøvrig er jeg helt enig i det du sier Fifrildi om det sikkert blir bra begge stedene. Tenker at jeg er glad for at jeg skal føde i Oslo der to av landets beste sykehus ligger
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Har masse førstegangsfødende venninner som er SÅ glade for pasienthotellet på Ullevål, for da kan partner være der HELE tiden, så det er ikke sikkert Riksen er best for "alle." Hva som er viktig er opp til hver enkelt. Har hørt masse bra om begge stedene :-)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 Glemte å si: For flergangsfødende er det vel hipp som happ hvor man er sånn "overnattingsmessig" Ikke lett å bo med partner OG barn på pasienthotellet. Det blir veldig trangt! Så da velger vel oftest far/partner å reise hjem sammen med eldste barnet/barna....?
frøkenmilla Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 Kan ikke Oslo-folk føde på Ahus? Jeg har 4 venninner som har født sine små der. Sistemann kom på mandag. Hun skryter veldig av Ahus. Det er klart at det er stort og flere å forholde seg til, men hun var veldig fornøyd med de ansatte under hele oppholdet og hun fikk eget rom som både henne og samboer kunne bo på. Hun var veldig fornøyd med at de behandlet samboeren bra også.
Bumblebeee Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 Hei! Jeg sto med samme valget i fjor. Valgte da Ullevål pga pasienthotellet, men fikk ikke bo der likevel. Alt må ha gått bra med mor og barn (noe det som regel gjør da, men jeg slet med høyt blodtrykk) Dessuten er det ikke bare bare som førstegangsfødende å bo på hotellet. Man må vente lenge på hjelp av jordmødrene der, i motsetning til på barsel der du har dem rundt deg hele tiden. Jeg måtte dele rom på barsel, men så det ikke som noe problem. Vi slet med amminga, så av den grunn er jeg glad jeg lå på barsel. Venninna mi bodde på hotellet og måtte alltid vente veldig lenge før noen kom for hjelpe henne. Denne gangen velger jeg Ahus. Jeg bor rett ved sykehuset og her er det så flott og moderne nå at jeg GLEDER meg til å føde her Oslo-folk kan velge Ahus ja. Vanskelig valg, men du finner nok ut av det. Lykke til!
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 11. september 2009 #16 Skrevet 11. september 2009 Hei jenter!! Gratulerer med svangerskapene! Fødte på Ullevål i April 2009, var førstegangs.. Valgte dette mest pga pasienthotellet. Vi hadde en veldig fin opplevelse der.. Følte ikke at vi hadde dårlig tid og måtte 'forte' oss, selv om avdelingene var fulle.. Kom inn på hotellet ca 2 timer etter fødselen og der fikk vi bo i 3 dager. Vi ventet aldri lenge for å få hjelp, men vi hadde heller ikke behov for noe øyeblikkelig hjelp.. Vi synes det var helt fantastisk at pappaen kunne bo sammen med oss og at vi kunne styre besøkstiden akkurat sånn som vi ville. Absolutt til å anbefales!! Neste gang kommer jeg til å søke ABC. Har mange venninner som har født der (trenger ikke å være 2. gangs for å føde på ABC). Noen av dem fødte naturlig, og noen ombestemte seg og ville ha epidural, så ble de bare rullet ned til fødeavdelingene (ABC ligger på Ullevål). Det jeg liker med ABC er at man går på alle kontrollene der, og ofte får samme jordmor under fødselen som man hadde under svangerskapet. Kos dere masse med resten av svangerskapet og lykke til! Kommer til å gå kjempe bra!
3smaa Skrevet 11. september 2009 #17 Skrevet 11. september 2009 Jeg har også født på ahus for ca 5 år siden (gamle ahus) og er kjempe fornøyd med ansatte. Probleme var at jeg måte dele rom med 2 andre og da fikk jeg ikke sove fordi barna deres gråt hele natta. Ifjord fødte min søster sønnen hennes på den nye ahus og hun var veldig fornøyd. Jeg var sammen med henne under hele fødselen og synes at jordmødre der er fantastiske. Hun måte dele rom med en annen etterpå.
Skalhaentil:) Skrevet 11. september 2009 #18 Skrevet 11. september 2009 Fødte på Ullevåll i fjor og var veldig fornøyd ) God oppfølgning/hjelp når jeg ringte under svangerskapet og etterpå. Pasienthotellet er helt supet - deilig å ikke måtte dele rom!! Man trenger absolut tiden etter fødslen for seg selv og bebisen og pappan...har ikke behov for å få besøk av familien til den man deler rom med eller høre annen bebisgråt enn fra sin egen bebis. Lykke til med valget )
eja Skrevet 11. september 2009 Forfatter #19 Skrevet 11. september 2009 For min del tror jeg valget faller på Ullevål. Ser jo her at mange ikke har hatt den "stressa" opplevelsen der som jeg har hørt om. Uflaks med lege og jordmødre kan man vel kanskje ha på alle sykehus. Kjenner at det føles veldig viktig at pappaen kan være med oss etterpå, så mye han vil, også på natten, uten å forstyrre eller bli forstyrret av andre. Så ja. Brev blir vel sendt i morgen, så får jeg bare håpe på positivt svar og at alt går bra... Lykke til alle sammen, med valgene og graviditeten og gratulerer så mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå