herola Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Skal kjøpe bilstol -2 til datteren vår (veier ca.10 kg). Hvilken bilstol har dere? Noen å anbafale? :-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Vi har Britax multitech! Stoooorfornøyd
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Det er anbefalt å sitte bakovervendt til barnet er minst 4 år. Og det er såpass mye tryggere(5 ganger så trygt) å sitte den veien, at det jobbes mot at det skal bli lovpålagt å sitte bakovervendt til man er minst 4 år. http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3424 Her legger jeg ved en link som sørger for det visuelle bildet.. Det viktigste er at du tar med deg bilen, og prøver barnesetene i din bil. For bilens egne seter har forskjellige helningsvinkler, slik at et sete som står supert i min bil, trenger ikke gjøre det i din bil. Ellers anbefaler jeg siden: sikringavbarnibil.blogspot.com http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ Vi har 2 stoler. Britax Multitech som kan brukes bakovervendt til 25kg (eller forovervendt), og HTS Besafe Izi Kid, som kun kan brukes bakovervendt til 18kg. (Izi Combi stolen er den samme som Izi Kid, med den ene forskjellen at combi kan brukes begge veier). Har hatt begge setene i midtposisjon i bilen, som er den tryggeste plassen i bilen. Den nest tryggeste plassen er bak passasjersetet. Når det gjelder å ha setet i forsetet, så er det ikke noe problem så lenge airbagen er forsvarlig skrudd av ved verksted. Man skal vistnok ikke stole på den knappen man skrur av selv. Det er tryggere å ha setet bakovervendt i forsetet, enn forovervendt i baksetet. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/05/sikreste-plassen-for-barn-i-bil.html Izi Kid sete er enkelt å feste, ja jeg mener faktisk det. Litt vanskelig første gangen, men så går det på kort tid. Enkelt å få stramt, på grunn av skralla som strammer beltene for deg uavhengiv hvor sterk du er selv. I vår bil får vi full utnyttelse av hvilefunksjonen, slik at han henger ikke med hodet når han har sovnet. Han sitter som en konge i det, og har god oversikt over veien siden setet er ganske høyt. Som et pluss mener jeg er det at det kun kan brukes bakovervendt. Jeg ser tendensen til at de som kjøper kombiseter, lettere snur barna sine forovervendt tidlig enn de som kjøper kun bakovervendt. Men på den negative siden så går dette setet kun til 18kg, Det kan kjøpes i 2 versjoner, iso fix versjon og vanlig versjon kun med belter. Setet må stå lent inntil seteryggen foran. Britax Multitech setet synes jeg er vanskeligere å feste. Det handler kanskje om at man må bruke litt mer kraft siden man ikke har skralle til å stramme for seg. Her velger man hvordan hellingen på setet skal være når man fester det slik at du har ikke muligheten til å endre på vinkelen når barnet sover. Men man kan få en god vinkel på dette setet også. Og slik sett er det tryggest med Izi Kid sete hvor man kan sitte rettere når man er våken, og kun "ligge" når man sover. Det tryggeste er å sitte så rett som mulig. Det er et kombisete, slik at man kan bruke det lenge. Og det kan også brukes kun med bilens egne internseler. Noe som er tryggest når man sitter fremovervendt. Men som kun er lovlig etter barnet har passert 15kg. Barne sitter godt i sete, men det er lavere slik at et lite barn vil se mindre ut av vinduet enn i Izi Kid sete. Når det gjelder Iso Fix så er ikke dette tryggere enn å feste setet med bilens belter. Den eneste fordelen er at det er enklere å feste sete, men så fremt setet er riktig festet. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/hva-er-isofix-hvilke-biler-har-iso fix.html Når det kommer til tester av barneseter, så er det viktig å se på poengsummen for sikkerhet. Totalskåren på testen kan være villedene, da ofte "hvor enkelt er setet å vaske" osv trukket inn. Og for meg er det viktigst at setet er trygt fremfor fargeutvalget. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Vi har akta graco duologic som vi er veldig fornøyd med, dette har også base. Setet har et "trillekoffertsystem" som er genialt. Lett å bære med seg. Sete fungerer også som vippestol.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Vi har hts besafe izi combi x1 !! Veldig fornøyd med den, eneste er at vi ikke får så bra ligge stilling når den står bakovervendt. Et minus til er at vi må jo kjøpe et sete til når hun blir over 18 kg.. Skulle ønske vekten gikk høyere
Bebés'ilvousplâit Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Besafe Izi combi her. Kjempefornøyd med den!
herola Skrevet 10. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2009 Tusen takk for svar! Særlig til "titten på hjørnet :-) to små"
trebarnsmamma84 Skrevet 11. september 2009 #8 Skrevet 11. september 2009 Eg har Maxi-Cosi sitt....da går ikkje an å ha bakovervendt,men eg er utrule fornøgd med da....!!!hatt da til dei 2 minste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå