Gå til innhold

Larver i maten! Trenger svar fort!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skjærte opp broccolien fant jeg to grønne larver på en bitteliten bit. Har skyldt den godt nå, men larvene er jo veldig vanskelig å få øye på! Hadde dere spist den? Jeg skal koke den før den evt spises...

Skrevet

Ja. Det er helt vanlig at det er dyr i grønnsakene.

Du kan legge den i kaldt vann med litt salt en stund slik man gjør med blomkålen.

Skrevet

Både brokkoli og blomkål er lurt å legge i kaldt vann, gjerne før du deler den opp. Legg noe på grønnsaken slik at den ikke flyter opp. La den ligge i noen minutter, så er den larve-fri!

Helt vanlig å finne sånne ting i den type mat.

Skrevet

Larver på planter er overhode ikke skadelige å få i seg. (Vær mer skeptisk til smådyr i kjøtt eller fisk).

At larvene faktisk kan trives på din broccoli beviser at den ikke er full av (skadelige) sprøytemidler.

Skrevet

ÆÆÆÆSJ!!! Tror ikke jeg hadde klart å spise den broccolien...! Eller noen annen broccoli på en god stund, for den saks skyld.

Synes sånt er kjempeekkelt, og var faktisk ikke klar over at det er så vanslig å finne larver i broccoli og blomkål.

Ser mange anbefaler å legge den i vann først. Er det fordi larvene da vil drukne, eller vil de komme ut av grønnsaken??

Skrevet

Da kommer de ut. Du kan også brekke opp broccolien i buketter og skylle dem godt i rennende vann, så får du bort det grøvste, og resten dør i kokevannet ;-)

Skrevet

Og døde, kokte larver er ikke mer ekkelt eller mer usundt enn døde, kokte høner. Bare mer uvanlig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...