Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Da jeg skjærte opp broccolien fant jeg to grønne larver på en bitteliten bit. Har skyldt den godt nå, men larvene er jo veldig vanskelig å få øye på! Hadde dere spist den? Jeg skal koke den før den evt spises...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Ja. Det er helt vanlig at det er dyr i grønnsakene. Du kan legge den i kaldt vann med litt salt en stund slik man gjør med blomkålen.
Kongeørna Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Både brokkoli og blomkål er lurt å legge i kaldt vann, gjerne før du deler den opp. Legg noe på grønnsaken slik at den ikke flyter opp. La den ligge i noen minutter, så er den larve-fri! Helt vanlig å finne sånne ting i den type mat.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Larver på planter er overhode ikke skadelige å få i seg. (Vær mer skeptisk til smådyr i kjøtt eller fisk). At larvene faktisk kan trives på din broccoli beviser at den ikke er full av (skadelige) sprøytemidler.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 ÆÆÆÆSJ!!! Tror ikke jeg hadde klart å spise den broccolien...! Eller noen annen broccoli på en god stund, for den saks skyld. Synes sånt er kjempeekkelt, og var faktisk ikke klar over at det er så vanslig å finne larver i broccoli og blomkål. Ser mange anbefaler å legge den i vann først. Er det fordi larvene da vil drukne, eller vil de komme ut av grønnsaken??
Himmel og hav Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Da kommer de ut. Du kan også brekke opp broccolien i buketter og skylle dem godt i rennende vann, så får du bort det grøvste, og resten dør i kokevannet ;-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #8 Skrevet 10. september 2009 Og døde, kokte larver er ikke mer ekkelt eller mer usundt enn døde, kokte høner. Bare mer uvanlig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå