Gå til innhold

Eggløsningssprøyte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer veldig sansynlig til å ha eggløsning en dag jeg overhode ikke kan komme meg fra jobb. Jeg kan insemineres dagen etter men det kan jo bli for sent... Lurer derfor på eggløsningssprøyte som et alternativ. Om jeg tar sprøyen rett før kvelden før dagen jeg skal ha eggløsning om jeg da vil få det den dagen jeg kan reise. Skjønner dere spørsmålet mitt? Altså kan jeg utsette eggløsning en dag?

Hvilken eggløsningssprøyter har dere brukt? Og hva slags erfaring har dere med det? De skal settes 36 timer før eller har jeg misforstått? Jeg har satt Pregnyl før men ikke noe success på den selv om alt lå til rette for det, så leste jeg noe om at den skal settes RETT FØR eggløsning, føler meg litt forvirret nå..

Skrevet

Hei!

Du kan ikke utsette eggløsningen med eggløsningssprøyte. Den skal settes før eggløsningen starter på vanlig måte. Dra til gynekolog og få tatt en ultralyd, så ser de når du må sette sprøyta ut fra hvor store folliklene er. Jeg har stort sett 29 dager i syklusen, har satt sprøyta(pregnyl) på dag 10 og inseminasjon på dag 12. Har vært hos gynekologen fra dag 7-10(avhengig om dag 9-10 er i helga). Jeg skal scannes nå på fredag(dag 8), så jeg håper at de klarer å se når jeg må sette sprøyta. Når sprøyta er satt, kommer eggløsningen fra 12-36 timer etterpå. Jeg har hatt time på Stork ca 36 timer etter sprøyta er satt.

Det beste er å ta ultralyd før du drar til Køben, så får du sjekket at du har egg som er klare. Jeg hadde nemlig en bomtur. Var en dårlig eggløsning, og den gjorde ikke utslag på testene. Så der satt jeg i køben og venta på positiv test som aldri kom. ( Bor langt nord i landet, så jeg dro ned før positiv test) De på stork sendte meg da til ultralyd. Den turen kostet meg 10.000 uten inseminasjon. Det var surt!!

Skrevet

Ok, hvor mange forsøk har du gjort på denne måten? Jeg har gjort det to ganger og har ikke blitt gravid, derfor jeg lurer på om det er riktigere å utsette enn å fremskynde. Gjør altså sprøytene slik at foliklene raskere blir store da eller? For om man har en 17mm folikel og tar sprøyten er jo ikke den i prinsippet stor nok 36 timer etter, om ikke sprøyten gjør så de vokser fortere, skjønner du hva jeg mener..

Litt forvirret her

Skrevet

Jeg har brukt eggløsningssprøyte 2 ganger. Første gang var jeg til scanning på dag 10, og da fikk jeg det travelt, for jeg hadde 2 follikler på 24 mm! Stork var ikke sikker på om jeg rakk nedover, men eggløsningen hadde ikke startet selv enda. Ble mye tull rundt sprøyta, og fikk ikke satt den før morgenen etter. De mente der nede at tidspunktet var perfekt da jeg kom.

Neste gang var jeg til scanning på dag 7(fredag) og hadde da en follikel på 11 mm. Måtte tilbake mandag, og da var den 20 mm. Satte sprøyta samme kveld, inseminasjon onsdag formiddag.

Sprøyta gjør vel slik at folliklene blir raskere modne. Synes det høres tidlig ut å sette sprøyta når follikkelen er 17 mm, men vet ikke hva som praktiseres rundt om.

Skal til en vikargynekolog i morgen, så jeg er spent på hva han sier. Kan høre litt med han. Har tatt pergotime denne gangen og går i tillegg på prednisolon. Håper det er dette som skal til for at det lykkes!!

Skrevet

Prednisolon? Hva skal det hjelpe for?

Vet du at egglederene dine er åpne? Min gynekolog mistenkte at jeg hadde tette eggledere, og at det kunne komme av endometriose men jeg var til lapraskopi i går og har fått vite at begge eggledere er åpne og ingen endo, så da er jeg håpefull igjen. Planlegger å reise denne måneden men har hatt en del stress i det siste så mulig jeg venter til oktober. Gynekologen er bortreist og mulighet for tett oppfølgin er litt vanskelig akkurat nå. Tenke tenke, det er så mye å planlegge og tenke på at jeg kan bli litt smågal :-)

Du får ha lykke ti lhos gynekolog i morgen, håper alt ligger til rette.

Skrevet

Takk for det!

Prednisolon skal dempe et overaktivt immunforsvar. Har hatt mye antistoffer i kroppen pga stoffskifteproblemer. Det skal i følge gynekologen min også hjelpe til slik at man ikke danner antistoffer mot sædceller! Det har vært forsket på at de som har mistet mange ganger klarer å bære frem barnet etter behandling med prednisolon. Leste om det her inne på forumet og spurte gynekologen om jeg kunne få dette, og det gjorde jeg. Hadde 2 inseminasjoner på Stork for 2 år siden, men jeg har funnet ut i etterkant at det ikke var mulig å bli gravid da pga stoffskiftet mitt var så høyt. Det fortalte ikke spesialisten noe om, han bare sendte meg av gårde!

Jeg hadde laparoskopi for 1.5 år siden, og alt var i orden. Det eneste jeg vet er at jeg har en stor muskelknute som sitter gjennom hele livmora, så det kan føre til abort hvis jeg blir gravid og den vokser. Den har heldigvis ikke vokst siden jeg fikk vite om den. Gynekologen sier at hun har hatt pasienter med større muskelknuter som har blitt gravid, så det er da håp!

Er snart 2.5 år siden jeg startet prosessen. Da jeg tok prøver Stork skulle ha, fant legen ut at jeg hadde for høyt stoffskifte. Planene måtte legges til side en stund, men etter noen mnd sendte spesialisten meg av gårde. Jeg hadde 2 inseminasjoner på(og en bomtur), før jeg selv fant ut at det så og si var umulig for meg å bli gravid pga for høyt stoffskifte.

Ikke å vente at man blir gal av all venting og planlegging rundt dette. Har jo sittet oppi hodet så lenge, og man tenker jo bare på sykluser, egg.......

Håper jeg lykkes snart. Vet ikke hvor mye lengre jeg klarer å ha alt det her i hodet!!!

Skrevet

Da er alt klart for et nytt forsøk! Hadde en follikkel på 15 mm(dag 8). Gynekologen var så kjapp at jeg nesten ikke rakk å få med meg noen ting før han var fedig, og jeg var ute av døra! Stork spurte om det bare var en follikkel, og jeg har ikke klart å få med meg om det var det! Tror han målte en til, men at den ikke var så stor.

Fikk ikke spurt gynekologen så mye. Ringte Stork for å avtale, og hørte at hun talte 17, 19, 21 og så sa hun at jeg da skulle komme på mandag, og at jeg da måtte sette sprøyta i morgen kveld(36 timer før inseminasjonen). Regner med at follikkelen da er ca 18 mm, og at den er ca 21 mm på mandag!? Da jeg hadde en follikkel på 24 mm, sa de at den kunne sprekke når som helst. Så follikkelen vokser nok etter at sprøyta er satt. Modnes vel raskere.

Skrevet

Var han virkelig så rask!? Det høres jo ikke helt bra ut.. Men det høres jo ut som du har planen klar og da skal du være klar til mandag. Så spennende!

Ønsker deg mega lykke til,

Selv er jeg fremdeles litt usikker på om jeg skal reise denne måneden eller om jeg skal vente til neste. Skal jeg reise denne måneden må jeg starte på pergotime i morgen, så jeg får sove på det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...