Gå til innhold

Soving i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ettåring som nettopp har begynt i barnehagen. Fra før pleier han å våkne i 7tiden og så sove igjen i 11-2 tiden. Han må som regel møte tidlig i barnehagen sånn at vi må vekke ham kl.6. I barnehagen har de felles soving inne i reiseisesenger fra ca12:15. De minste får tilbud om å sove inne i vogna en halvtime fra kl.9. I går gikk det fint. Han sov en litt kl.9 og sov så sammen med de andre igjen c 12:30. I dag våknet han av seg selv kl.7 og var i barnehagen ca.8. Sov da en liten halvtime i ni tiden. Men: de fikk ham ikke til å sove seinere på dagen. Kl.14 ringte de meg og sa han ikke hadde sovet og derfor var sutrete...

Er så usikker på hvordan vi skal gjøre det. Han legger seg kl. 18:30-19:00. Må som regel opp kl.6. Bør vi prøve å få ham til å ha to soveøkter i barnehagen, eller legge ham enda tidligere?

Pleier sovingen i barnehagen å gå seg til etter hvert? Kjenner det bekymrer meg litt. Han er en drøm å legge om kvelden (alltid bare sunget et par sanger og så gått fra ham. Sover da i strekk ca 12 timer). På dagtid før han begynte i barnehagen la vi ham når vi så han begynte å blir trøtt og sov da en gang om dagen, men til gjengjeld ca. to timer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barnehagen mine barn går i, følger de litt rytmen til barnet til å begynne med, for så å få inn rutinene. Mitt yngste barn sover ute i vogna si, det gjør alle der. De minste legger de rundt 1130, noen ganger før hvis de er veldig trøtte, og siste dupp ca kl 14, da får de sove til 1430 hvis de vil/trenger det.

Du som forelder kan ta dette opp med barnehagen og finne ut hvordan dere kan gjøre dette. Barn er forskjellige og har han behov for å sove kun noen timer etter han våkner så må han få gjøre det i en periode. Dette går seg til, men det kan være litt problematisk til å begynne med.

Ønsker dere lykke til : )

Skrevet

Jeg ville prøvd å droppe den første lille luren. Vi hadde samme problem, gutten vår var vant til å sove 2 lurer, fra ca kl 0930 og fra ca kl 1330. Så barnehagetidene var helt omvendt (noen få av de små sov kl 09 og alle de små sov kl 12:15). De ansatte gjorde som vi ba om og la ham to ganger, men han sov dårlig/ville ikke sove til lur nr 2, som er den lengste og viktigste, så vi ble enige om å droppe den første. Gikk knirkefritt fra første dag. De små blir fort vant til vanene i barnehagen og rutinene til de andre barna. Pass på å holde på rutinene med dagsoving og leggetid i helgene. Lykke til! :o)

Skrevet

I vår barnehage har de jobbet inn at alle 1-åringene sover en dopp i 12-tiden, etter lunsj. Først fulgte de barnets rytme, men strakk det vel lenger etterhvert. Så jenta mi sov en dopp i 10-11 tiden og litt senere igjen da. Men det er ikke noe problem å kutte ut den første etterhvert og heller la de sove den ene doppen i 12- tiden så lenge de har behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...