Gå til innhold

Legen sier de har funnet en 11 mm klump inne i hodet mitt. Er det noen nervrologer her, eller noen som kan noe om dette her :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed for 2 dager siden. Legen sa jeg bare kunne ringe, for jeg ble så paff, ringte i dag og de skulle se om han kunne ringe tilbake i løpet av dagen.

Skal visst til spesialist snart, ringte spesialisten, de hadde fått henvisning fra min lege for 2 dager siden, men de kunne enda ikke gi meg en time... Jeg måtte bare "Vente på tur" som hun sa så fint.

Jeg har følt trykk inni hode i ett år. Det første halv året var det skikkelig vondt, klarte nesten ikke ha øynene åpne fordi det var så vondt, sånn stikking/krampe inni hodet mitt. Men etter jul så ble det bedre. Jeg ble henvist til optiker, øynelege men ingen av dem så noe galt.

Så var det MR og kontrastveske, og der fant de denne klumpen, 11 mm :(

Når det er en klump, er det en svulst da? OG vet de om den eventuelt er godartet eller ikke?

Jeg er ikke klar til å dø... har ti prinsesser på 2 og 5 år jo....

Prøver og ta meg i sammen... jeg må jo ikke tenke det værst mulige med en gang... men døden føler jeg puster meg i nakken nå :(

Blir veldig glad for svar ja, hvis noen kan...

Fortsetter under...

Skrevet

Altså jeg er langt fra noen nevrolog men jeg er på siste året i sykepleierutdanning og har jobbet 1 år på nevrologisk avdeling.....

Når de finner en klump inne i hodet så må de jo sjekke om den er godartet eller ondartet...............

det at du har hatt symptomene så lenge tror jeg er et godt tegn. Ondartete ting utvikler seg gjerne raskt og man blir mere akutt dårlig........Godartete utvikler seg saktere og over tid.

Syns det var en lite informativ informasjon du fikk av legen.............sa legen klump eller svulst............? Kanskje det finnes andre"klumper" man kan ha inne i hodet? Væskeansamlinger eller noe?

Skrevet

uff.....fikk helt vondt inni meg jeg nå!!! Jeg har dessverre ingen informasjon å komme med men ville bare si STÅ PÅ!!!! Dette klarer du. Tenk på de søte jentene dine:)

Og hvorfor ikke stikke innom en tur til legen i dag? si at du er veldig redd og ønsker å snakke med han i dag. Syns det var merkelig av han å si en "klump" uten å nevne noe mer!!

Masse lykke til!!!!

Skrevet

Huff da:-(( Jeg kjenner to stk som har dødd av svulst i hodet for kort tid siden.. Han ene hadde også kjent trykk i hodet..Håper det ikke er alvorlig med deg ihvertfall!!! Krysser fingrene for at det er godartet!!!

Skrevet

:( fikk vondt inni meg jeg nå!

skulle så inderlig ønske jeg kunne svare deg, men er verken lege eller noe sånt!

Men hadde jeg vært deg ville jeg ikke tatt nei for et nei!

Når du er så redd og bekymret så burde de ta hensyn til dette.. Jeg synes du burde fått time i løpet av de neste dagene!!

Kan du ikke ringe rundt til andre spesialister? si at du har fått henvisning fra legen til en annen spesialist og fortell hva dem sa og at du er veldig redd og bekymret og ikke vil ''vente på tur''

Pappa var sammen med en dame som fant en klump i brystet, legen sa at det ikke var noe å bry seg om for hun var såpass ung og brystkreft skjer gjerne med de som er eldre enn hennes alder (hun var vel litt over 30 år)

Men hun nektet å høre på legen og krevde å få sjekket ut dette.. Det var kreft, og det gikk heldigvis bra..

Skrev ikke dette for å skremme deg eller noe, men IKKE ta nei for et nei..

Dette trenger ikke å være noe farlig i det hele tatt, men er det ikke greit å få vite det fort?

Og tenk positive tanker, jeg skal i hvertfall tenke positive tanker for deg!

LYKKE til

Skrevet

Du er en kløpper på å trøste andre det skal du ha!!

Annonse

Skrevet

Er det mulig å komme med et så lite gjennomtenkt svar!!!

Noen ganger så lønner det seg faktisk bare å holde kjeft Thunderstuck

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Det at de har finnet en klump/kul/svulst inni hodet ditt (alle uttrykkene betyr egentlig det samme) trenger ikke å bety noen ting. 11 mm er veldig lite og sannsynligvis er dette et tilfeldig funn som ikke har noe med symptomene dine å gjøre.

Mest sannsynlig er dette en godartet sak, men de må sannsynligvis gjøre flere undersøkelser eller følge opp med kontroller over tid for å kunne si nøyaktig hva det er.

Selv om det høres skremmende ut, ville jeg ikke bekymret meg foreløpig (ja, vet det ikke er så lett..).

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Helt merkelig og elendig informasjon du har fått fra legen. Slik kan de rett og slett ikke behandle deg. Makan! Jeg hadde troppet opp og forlangt en forklaring på hva denne klumpen er.

Ei venninne av meg hadde en cyste i hjernen. Den satt slik til at de borret et lite hull og drenerte ut væsken som var inni. Hun gikk og følte slik trykk som du har gjort, og hadde en voldsom hodepine innimellom.

Lykke til! Stå på! Du har krav på å vite. Ikke finn deg i å vente på tur akurat nå....!

Skrevet

Helvete heller da, hva slags svar er det? Dette svaret overser du glatt lilje!

Jeg kan ingenting om dette temaet, men jeg har en kamerat som lever med en klump på størrelse med en mandarin i hodet, og den har han hatt siden han var liten. Han er seff inne pg kontrolerer den, hvert 3. år tror jeg det er, men det er ikke noe farlig. Kom deg til lege så fort som mulig, så slipper du å tenke på alle mulige diagnoser. Lykke til, dette går sikkert bra:)

Skrevet

Har egentlig ikke noe å bidra med, ville bare ønske deg lykke til!!

Skrevet

Ikke noe poeng i å "kreve" å få vite hva det er når man sannsynligvis ikke kan si det sikkert ennå. Timer blir satt opp ut ifra hvor skummelt funnet på MR ser ut. Det må jo prioriteres siden alle ikke kan få time med en gang.

Forstår det er vondt å vente når man er usikker og ikke har fått god informasjon, så forhåpentligvis kan legen gi litt grundigere informasjon, og du får time relativt snart for å få bedre informasjon av en spesialist.

Som sagt; det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd! En slik liten "klump" er ofte ikke noe alvorlig!

Skrevet

Hva er så lite gjennomtenkt med det? Jeg håper for all del denne dama ikke er kreftsyk.Men jeg tror at alle her inne på DiB vet hva en slik svulst kan gjøre hvis den ikke er god.Men selvfølgelig håper jeg ikke det! Ønsker henne bare lykke til og håper hun er frisk!

Annonse

Skrevet

Vet du - det er mange ulike klumper inni hodet. Noen er ondartete og andre er godartete. Det er helt umulig å si noe om det så lenge jeg ikke vet mer enn det du skriver.

MEN 11 mm er ikke spesielt stort tror jeg. Det er også bra at det bare er en klump.

Men uansett vet legen din ganske mye mer. Han har jo svaret fra mr og der vil det stå hva radiologen synest denne klumpen ligner på. Om den ser ondartet ut eller ikke.

Jeg hadde også vært litt ekkel inni meg om jeg hadde en klump i hodet, men heldigvis så er det en gang slik at det er mange typer godartete svulster også.

Lykke til.

Skrevet

Hva som er lite gjennomtenkt med det??

Hun er kjemperedd for at det skal være en ondartet svults og søker trøst, også kommer du og sier at to du kjenner har dødd av det og den ene kjente samme trykket i hodet som henne (!)... Kan du virkelig si at du ikke skjønner at det var en idiotisk ting å si til et sånt innlegg? Om hun ikke var redd nok fra før, så blir hun det vel av et slikt svar.

Til HI : Håper du ikke tar deg nær av dette svaret, for det er ikke sikkert at det er noe farlig i det hele tatt! Jeg har ikke peiling på dette feltet, men jeg har hørt at det kan oppstå kuler i hjernen uten at det trenger å være en svults. Dette skal gå bra :) Men prat med legen så fort som mulig. Be om informasjon og forklar at du er engstelig.

Klem fra meg

Skrevet

Søsteren min hadde 11 klumper, den største var 2,5 cm. De fjernet dem pga hodepinen og trykket, men alle var godartet takk og pris... Ønsker deg lykke lykke til!

Skrevet

Jeg er ikke lege, men har jobbet med mange barn med hjernesvulst. Ondartede svulster vokser ofte fort. Godtartede svulster/cyster er det mange av og de kan man leve med. Vokser de mye eller trykker på noe må de fjernes. Oftest kommer folk inn med masse symptomer og svulstene er da mye mye store en denne "klumpen" du beskriver. At du har hatt symptomer så lenge, men at klumpen er så liten det tror jeg er et godt tegn.

Jeg regner med at hvis du er henvist til sykehuset og det var stor mistanke om at det var en ondartet svulst ville de tatt deg inn raskt. Og: legen ville ha ringt deg raskt tilbake ikke "i løpet av dagen". Om det er noe ondartet ser de vel ved nærmere undersøkelser evt biopsi.

Jeg kjenner en som hadde masse store godartede svulster i hjermen. Han er helt seg selv han etter operasjon.

Skrevet

Uff da! Forstår godt at du har mange tanker om dette. Du har jo fått beskjed om at det er noe som ikke egentlig skal være i hodet ditt. Og ettersom det er såpass nytt og ettersom det virker som du har fått ekstremt lite informasjon, er det ikke rart du engster deg.

Jeg kan ikke svare deg på hva dette er, da jeg ikke har noen helsefaglig bakgrunn, men jeg er mamma til ei jente som har hatt en cyste i hjernen. Det kommer MANGE tanker i forbindelse med dette! Datteren min har nå fjernet cysten, som for øvrig var en væskeansamling i hodet - arachnoidalcyste. Hun måtte operere fordi den fortsatte å øke slik at trykket i hodet ble for høyt, cysten i seg selv var ikke farlig. Etter dette har hun vært til kontroller, og da hun tok MR et halvt år etter operasjonen, fant de at hun da hadde en kul i hodet, mest sannsynlig en oppsamling av blod... Så da ble det snakk om enda en operasjon dersom den fortsatte å vokse. Vi var til ny kontroll et par måneder senere, og da hadde den minket, så det ser ut som om kroppen fikser dette selv! Vi skal til ny kontroll om et halvt år.

Så det jeg vel egentlig vil si er at det behøver ikke være noe farlig. Ha håp!

En annen ting er at du skal ringe og ringe og ringe og mase på time. Til slutt blir de lei maset ditt og setter deg opp. Den som bare venter, havner stadig bakover i køen! Det er i alle fall vår erfaring.

Da det ble bestemt at datteren min skulle opereres, ble vi lovet time raskt og vi ventet og ventet..... Men etterhvert forsto vi at det var vi som måtte få fortgang på saken, så vi ringte en-tre ganger i uken. Da fikk vi plutselig time da! Og slik har det vært til alle kontrollene etterpå også. Det skjer dessverre lite hvis man bare er tålmodig. Så jeg oppfordrer deg til å mase og stå på ditt. Det er egentlig ikke "meg" å drive slik å mase på folk, men nå er jeg faktisk blitt vant med det!

Stor lykke til klem!

Skrevet

Gurimalla du har gått igjennom mye med datteren din... håper det ordner seg!

Jeg fikk snakke med legen i dag, han sa det var en svulst, men han sa den var liten...

Fikk vite hvor den lå, akkurat det jeg kjenner trykket.

Er veldig redd, får fra og være overlykelig til å bare grine... Men må bare vente å se hva som skjer. Tusen hjertelig takk for alle svarene her inne :)

Setter virkelig pris på det!

Skrevet

Uff, det var ingen koselig beskjed å få! Skjønner at du er bekymret, lilje.

Jeg har bare lest HI her. Jeg har selv hatt kreft, og det gikk helt fint - det er viktig at du ikke forbinder det med bare død og fordervelse, for det er veldig mange mennesker som klarer seg.

For å kunne stadfeste hva klumpen din er, trengs det flere undersøkelser. MR viser bare skygger, og kan ikke fortelle hva klumpen består av (jeg tok biopsi og ryggmargsprøve, men jeg vet ikke hvordan de sjekker klumper i hodet).

Prøv å ikke tenke det verste. (Jada, jeg vet hvor teit det høres ut!) Kos deg med ungene, finn på hva som helst som kan få deg til å føle deg bedre.

Og MAS angående timen hos spesialisten - ring gjerne ved åpningstid hver morgen og spør om de har noen avbestillinger. Om det skulel vise seg at det faktisk er kreft inne i bildet her, er det viktig å oppdage det tidlig og å komme tidlig i behandling.

Ønsker deg lykke til *stor klem*

Skrevet

Huff... det var trist å lese. Håper alt går bra! :-)

Men kan jeg spørre deg om hvilke symptomer du har?? Er det kun det trykket du føler, eller er det flere??

Skrevet

Jeg vil sende deg en stoor klem.. Ska krysse finge og tær for deg..

Skrevet

Men thunderstruck da... hva for et svar er det når folk er bekymret? Skikkelig lite gjennomtenkt, selv om du krysser fingrene.

Men kjære deg, håper du for komme til kontroll snarest og får hjelp. Tror også det at siden du har kjent symptomene gradvis så er det er godt tegn. Vil trøste deg med at en venninne av meg fant en klump i brystet (vet at det ikke er det samme) men hun hadde veldig vondt og den vokste gradvis over tid. Fikk til slutt undersøkt den og legen sa at det var en klump som kom til å forsvinne av seg selv, krysser fingrene for det samme til deg.

Sender deg verdens største klem jeg.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Hei!

Ei jeg kjenner har også en "klump" i hodet, som hun har hatt siden hun var liten. Det er noe væskegreier som trykker og gjør at hun får vondt i hodet og øynene innimellom. Hun har blitt operert et par ganger og de har satt inn et slags dren som fører væsken bort og ned i magen (tror jeg?). Jeg er ikke helt sikker på detaljene her, men det er ihvertfall ikke noe farlig så lenge væsken blir ført bort. Hun er inne på kontroll innimellom for å sjekke trykket, men det er det. Kanskje det er noe slikt du har fått?

Lykke til ihvertfall, det går nok bra. Og skulle nå det være det verste får du tenke på at vi bor i et av verdens beste land å være syk i, og de kommer nok til å ta godt vare på deg=)

Skrevet

Hei igjen. Takk for alle svarene!

Har fått time nå hos spesialist på mandag!!!! Er redd, trist, nervøs, glad (for å ha fått time), lei meg...

Fikk snakket med legen i går, han sa det var en svulst, men han visste ikke om det var noe alvorlig eller ikke. Den ligger mellom mellom det venstre øret og øynene mine, så ikke rart det har presset på der og at det har plaget meg. Kjenner det jo hele tiden, men av en eller annen grunn merker jeg det på høyre side...

Men men, tusen takk for all støtte og svar jeg har fått her inne!!! Setter virkelig pris på det.

I dag har jeg faktisk ikke grint!!! :) Ikke værst det da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...