Gå til innhold

Lurer meg inn hit for å spørre dere om en ting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...e det noen som har merka det mye på psyken dette med pco(s)? Altså,som symptomer, meiner eg?

Har fått diagnosen bipolar type 2, altså mildt manisk/depressiv. Ble i en alder av 16 dypt deprimert, dette ca ett år etter at mensen begynte å tulle seg til. Har perioder kor eg har masse energi og får gjort masse, også går det andre veien. Orker ingenting og er deppa. Typiske tegn på akkurat mani og depresjon.

Men eg føler dette ikkje stemmer. Prøvd medisiner men de bare gjør meg værre. Hjelper ingen verdens ting!

Så leser eg da her inne at pco(s) kan gi sånne symptomer. Har i tillegg fått lange uregelmessige sykluser etter p-pilleslutt i november i fjor... masse kviser..ja. Eg har en masse tegn for å si det sånn..

Kan det være då at depresjon og oppstemthet kan være symptomer på rett og slett pco(s)??

Tenkte å ta dette opp med legen min, men orke ikkje gå dit heilt ennå. Hehe..

Takke for svar, de som orker/gidder/kan!! :)

Skrevet

Jeg kan bare snakke utifra min erfaringer, og litt utifra det jg har hørt... men jeg har også vært i samme situasjon som deg - ble utrolig deprimert i puberteten. og jeg har hørt flere si at PCOS kan forsterke depresjon og sånne ting. Det er jo hormonelt alt sammen, så det er ikke så rart at det blir sånn. Flere andre har også søvnproblemer og sånne ting i tilleg.

Men det jeg vet, det er at jeg kuttet ut raske karbohydrater og gikk ned i vekt (fra 122 kg til 105 kg) og jeg har allerede merket store forandringer på formen/humøret :) Og ting har normalisert seg mer. Og jeg håper på større forandringer etterhvert som vekta går ned.

P pillen var også en medvirkende faktor til depresjon for min del. Så jeg måtte kutte ut den.

håper du fikk noen svar :) lykke til!

Skrevet

Det finnes ens tudie rundt psyke og pcos

http://home.no/lindynatt/Quality_of_life.pdf

Kanskje den kan hjelpe deg?

Jeg vet jeg blir deprimert av p pillen, jeg tåler ikke tilførsel av hormoner, bortsett fra fsh (follikel stimulerende hormon)

Det tok kun noen få dage rpå pillen, før jeg ble lei meg, deprimert, verden var sortere enn sort osv..

Ellers er jeg ikke plaget med depresjoner ol.. heldigvis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...