Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 En merkelig opplevelse. SÅ rolig inni meg. Sitter egentlig bare å nyter det her. Er det slik andre har det til daglig? Det kjennes som himmelriket. Stressklumpen i magen er HELT bortevekk, jeg klarer å slappe av. Får tårer i øynene med tanke på at om dette er den virkelige effekten, så er det synd at jeg ikke har gjort noe med dette før. Jeg har gått i snart 40 år, uten at noen har tenkt tanken på at jeg kan ha ADHD. Ikke jeg heller. Og her sitter jeg med en ganske klar ADHD diagnose, helt fersk, og har fått prøve ut Ritalin for dette. Nå gjenstår det å se til neste legetime om det også hjelper på å strukturere hverdagen. Men i dag vil jeg bare nyte dette nye inni meg. Det er SÅ deilig, jeg klarer ikke helt forklare det. Det gikk ca 20-30 minutter etter at jeg svelget 5 mg Ritalin til klumpen i magen forsvant.
blondie30 Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Hei.. Synd at du har gått så lenge... MEN så deilig at du har virkning av medisiner - begynner utredning for sønnen min (mistanke om ADD) til mandag på BUP. Kjempespent... og må si jeg håper på diagnose og medisiner , med god virkning som hos deg. For vi MÅ ha hjelp.. Lykke til videre.. Klem
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #3 Skrevet 11. september 2009 Ja, det er spennende:) Jeg har nå hatt starten på medisinene, og vet ikke helt enda hvor godt det vil hjelpe på daglig struktur, men det ser lovende ut til nå Jeg klarer mye lettere å gjøre ting hjemme, og ting hoper seg ikke like lett opp(som oppvasken og kjøkkenbordet etter middag;)). Vanligvis sitter jeg bare å TENKER på at ting skulle vært gjort, og så "detter" tanken ut av hodet mitt og jeg har glemt det til neste gang jeg kommer på at det skulle vært gjort. Jeg har så mange andre tanker jeg stresser med samtidig, så det kan være grunnen til at noe ramler ut. Den roen i magen er bare helt utrolig:) Og gjør mye med hodet mitt på samme tid. Jeg har alltid trodd at en skal ha og kjenne fysisk at jeg HAR en kropp i mellomgulvet, om du forstår. Sånn litt stram stressklump. Det er denne som forsvinner med medisinen av det jeg kjenner best som virkning;) Ellers oppdager jeg at jeg gjesper så lett og mye etter at jeg har tatt medisinen. Kan være at der er en del spenninger som skal ut, eller som klarer å komme ut? Jeg er jo ikke opp i full dose enda, så vi får se etterhvert. HI Får håpe dere får god hjelp til sønnen deres:)
Tante Bassa Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Så flott at Ritalin hjelper deg i hverdagen :-) Jeg er egentlig litt misunnelig på deg ;-) Jeg har ADHD, men er umedisinert nå pga. amming. Jeg fikk også diagnose i voksen alder (35 år), og Ritalin ble min "redning". Endelig klarte jeg å fullføre en utdanning, etter maaange forsøk. Jeg opplevde også at hele hverdagen ble enklere mht. rutiner, økonomi osv... Det er nå to år siden jeg ble gravid og sluttet med Ritalin, og er nå tilbake i "gamle rutiner" Regner med at det ikke blir så lenge til jeg slutter å amme (sønnen min er 15 mnd), og da skal jeg til legen å få ny resept på Ritalin. Og det skal bli godt å få litt struktur på hverdagen igjen.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 hehe.. jeg er jo ikke vant til medisinen og virkningen enda, så jeg føler at jeg har en litt sånn "uttadæsjælopplevelse" hver gang jeg kjenner virkningen;) Det er som om jeg ser verden på en ny og uvant måte, som jeg må lære litt om før jeg fungerer skikkelig. Jeg bare nyter "freden i magen" enda:) Så alt det med rutiner og økonomi får jeg se om blir bedre etterhvert som jeg "forstår" dette, og er oppe i ideell dose for meg. Håper jo det:) Kanskje jeg til og med klarer å legge penger til side? DET hadde vært noe det:) Men er det slik at denne effekten ville jeg ikke hatt om det ikke var ADHD? Eller kan Ritalin virke beroligende på alle? Om en uten ADHD hadde tatt medisinen - ville da den personen kjent roen komme sigende slik jeg nå gjør med såpass lav dose som jeg har enda? Og en ting til; er det vanlig å ha det litt ekstra stressende innvendig om kvelden etter at virkningen har gått ut? Det er akkurat som om jeg kjenner det begynner å krible sånn ca 4-4,5 timer etter jeg tok siste tablett. Og så sitter jeg slik jeg alltid har gjort før; stress i magen. Akkurat det er litt kjipt etter å ha kjent på freden hele dagen:( HI
Tarzan06 Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Hei! Jeg er ny her, 37 år, fikk diagnose i vinter. Da fant en hel del ting på plass. Skal snart begynne på Ritalin, må bare være sikker på at melkebutikken er tom først! Barnet mitt er halvannet år, og tar seg litt til rette selv, he-he. Synes dette høres lovende ut! Jeg stresser og stresser om dagen, skal skilles og finne meg nytt hus, og får absolutt ikke tiden til å strekke til...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Min sønn på 9 år brukte Ritalin i begynnelsen. Det ble så store svingninger , fra å være veldig rolig til sinne og frustrasjon da virkningen gikk ut. Han tok 10 mg hver gang tre ganger daglig. Tilslutt endte vi opp med Concerta 36 mg + 5 mg Ritalin om morgenen som fikk en jevn virkning utover dagen helt til ettermiddagen kl 16 der han får en 5 mg Ritalin igjen for å bli roligere til kvelds. Stor forskjell på de to medisineringene. Viktig og prøve ut og finne rette dosering.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Så godt og høre at du/dere har fått hjelp og virkning av Ritalin. Jeg er selv 39 år - mistanken om at jeg har Add er sterk. Hvor har dere damer fått utredning? Har dere vært hos nevropsykolog?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 I dag har jeg klart å sortere ALLE mine private papirer i permene og systematisert dem skikkelig:) Stolt av meg selv, for dette er et arbeid jeg har rømt fra MANGE ganger før. Har begynt mange ganger, men det blir med begynnelsen. I dag klarte jeg å fullføre hele greia, nesten uten pauser(bare mat, tisse og strekke ryggen litt:)) Så nå står alle mine foto for tur. De skal i album. Men det blir ikke i dag. Jeg syns jeg har gjort en god innsats i dag:) Til NN 19:21: Jeg skrev et lite brev om meg selv og det jeg ser som mine vansker(og eksempel på disse), og fikk time hos min fastlege. Der ba jeg om henvisning til psykriatisk poliklinikk fordi jeg ville testes for ADHD. Så enkelt:) Og så gikk det noen måneder før jeg fikk første timen der. Det var i august. Andre timen fikk jeg resept på Ritalin for å prøve dem som et ledd i utredningen:) Og de VIRKER:) HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 hei, heldige dere som har fått diagnosen, og får medisin.... jeg har vært til utredning i 1,5 år. og har fortsatt ikke fått svar... er nesten på grensa til å gi opp. selv er jeg 99,9 % sikker på at jeg har adhd/add. vet snart ikke hva jeg ska' gjøre... livet mitt er bare kaos. indre uro, indre irritasjon, søvn problemer, er ukonsentrert, føler jeg ikke har noe igjen etter alle åra med skolegang, dårlige karakterer..... har 2 barn, og har store problemer med å ta meg tid til de (lese bøker, pusle spill+++) men.... hva kan jeg gjøre når det ikke er jeg som avgjør saken..... virker som de ikke har registrert noe av det jeg har sagt. de har til og med vært i kontakt med lærene jeg hadde på barne og ungdomsskole, som sa det samme som meg.... men,,,, er drit lei nå!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #11 Skrevet 16. september 2009 Da må du mase, og/eller be om ny utreder(second opinion). ikke gi deg. Og ikke tenk at du er misunnelig, for jeg gikk i mange år og trodde ikke selv at jeg hadde ADHD..... Jeg nektet på en måte meg selv hjelp, for jeg kunne UMULIG ha ADHD. Helt til i fjor vår..... Da spurte en psykolog som har med min sønn å gjøre, om jeg selv hadde ADHD. Og jeg begynte å tenke. Jeg så flere og flere likheter mellom måten min sønn takler ting på og meg selv. Men det gikk altså nesten et år før jeg gikk til legen med dette, så der var en del tanker som måtte bearbeides. Ikke vet jeg enda om medisinen hjelper på alt, heller. Jeg er jo helt i startfasen der, og jeg har tross alt hatt MANGE år på å lage med "urutiner" og uvaner. Dette snur ikke med en pille. Dette må jeg jobbe med fremover, om det viser seg at medisinen virkelig hjelper på mer enn uroen innvendig:) HI
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 du er så heldig HI som føler at dette virker! jeg venter på svar på henvisningen min sendte til nevropsykolog men det lar visst vente på seg... jeg har bare blit verre og verre med årene. nå går jeg på både remeron(om kvelden) og sipralex(på dagen) i tilleg til lyrica(ved behov) på grunn av angst depresjoner og generell uro i kroppen og det hjelper IKKE! jeg er 23 år og siden jeg var 16 har jeg prøvd tilsammen 23 forskjellige typer antidepresiva, lykkepiller, beroligende og sovemedisiner! og alt uten effekt! er nesten 100% sikker på at jeg har ad/hd (kompinert type) og ønsker så gjerne å oppleve det dere skriver om! å ha ro i kroppen, jeg har mye å gjøre men vet ikke hvor jeg skal begynne så ingen ting blir gjort, jeg glemmer ALT om jeg ikke skriver det opp og selv da glemmer jeg det. jeg har ikke rutiner eller struktur på noe, verken meg selv eller hjemmet, kun sønn min, men selv det er kjempe vanskelig synst jeg. jeg ragerer med sinne, irritasjon, frustrasjon eller sorg/skuffelse over det meste som ikke "passer" meg eller når jeg møter litt motstand. er sliten og lei av at ingen ting virker og er så missunlig på dere som har fått stilt diagnosen og har fått et bedre liv. vil ha et liv jeg klarer å håndtere og leve jeg også nå!! har ingen utannelse selv om jeg har prøvd fire ganger og ikke klart å å mer enn 3mnd på skolen. er så redd for at det ikke er adhd jeg har for er det ikke det så vet jeg sannelig ikke hva jeg gjør av meg tenk å få kunne vere en normal mor og kone og ikke minst et menneske som folk vil vere med og ikke er redd for å prate til i tilfelle jeg klikker i sinne over noe jeg ikke liker! *sukk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå