Gå til innhold

Når trene magen?

*mamma til prinsesse vil ikke*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snart seks uker siden jeg fødte. Var hos legen nylig og spurte om dette. Han svarte at det var viktig å trene bekkenbunnen godt først, for å forhindre nedfall, lekasje osv. Så kunne man trene magen. Men når vet man at man har trenet bekkenbunnen nok slik at man kan begynne å trene magen? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest at ein kan begynne å trene magen ca 8-10 uker etter fødselen ihvertfall :)

Skrevet

Jeg begynte å trene bekkenbunnen med en gang etter fødsel og trente magen etter 4uker. Følte meg klar til å begynne med mageøvelser så da gjorde jeg det. Spurte på sykehuset og der så de at hvis jeg følte at bekkenet var stabilt så kunne jeg trene magen.

Skrevet

Men hvordan vet man at bekkenet er stabilt?

Skrevet

Jeg har hørt at man skal være veldi forsiktig med å trene magen etter ks (og også etter normal fødsel) fordi organene trenger tid på seg til å finne tilbake til plassen sin. Dette for å forhindre brokk. Jeg fikk vite at jeg burde vente i 12 uker før jeg begynte å trene magen, og da helt forsiktig. Ikke vanlige situps, men ved å ligge på rygg og presse ryggen mot gulvet ved å stamme magemusklene. Etter ca 4 mnd. kan du forsiktig begynne å ta situps.

Mitt råd er å være forsiktig. Husk at du har vært igjennom en stor operasjon, og det er viktig at alt får grodd skikkelig i sammen før du begynner å trene. Da unngår du arrvev som kan plage deg resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...