Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Vi fikk en sønn 0902 i år. Da var vi bosatt i Oslo. 1 aug så flytta vi til molde, Lise fikk seg jobb før vi flytta oppover, jeg meldte meg arbeidsledig 2407. Prata med nav der nede, og de sa det ikke var noe problem for meg å ta over permen hennes. MEN nå har det gått 6 uker siden vi begynte å rote med det her, og i går fikk vi besked om at foreldrepenger blir regnet utifra dagpengene mine! Selv om jeg har fått arbeidledighetstrygd i hele 2 dager! Noen som har peiling på dette her? Ba om å få oversendt papira som viste paragrafer som befestet dette men da fikk jeg bare et skriv om mor sine rettigheter vist hun ble arbeidsledig under svangerskapet.

Håper det er noen behjelpelige personer der ute! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140637173-far-overtar-mammaperm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det nok riktig som NAV har gjort her.

Foreldrepengene skal erstatte den inntekten man taper ved å ha permisjon og regnes etter kap. 8 - som er regler ved egen sykdom.

Dvs at det etter hovedregel er inntekten du har på det tidspunkt du går ut i permisjon som foreldrepengene skal være. I ditt tilfelle er jo dette dagpenger. Du hadde jo ikke jobb og arbeidsinntekt når du gikk ut i permisjon, og det er faktisk dagpenger du "taper" ved å være hjemme - derfor blir det grunnlaget.

Det er ikke inntekten du hadde ved din forrige jobb som er rett inntektstap her, den hadde du jo sagt opp.

Særregelen ved 6 av 10 siste ved opptjening gjelder kun mor, og ikke far.

Det hadde vært veldig dumt og ikke melde seg ledig dersom du ikke har jobb. Da ville du ikke kunne vise til noe inntekt, og dermed ikke ha rett på foreldrepenger i det hele tatt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...