stinis1973 Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 jeg leser litt og tenker ofte på min alder , evnt fare for kromoson feil. Noen andre som vurderer å ta fostervannsprøve?? Vet det også finnes en slik dobbel test, (blodprøve ) som taes 2-3 steder i norge, viser evnt feil ved fosteret tidligere enn vann prøve og mindre risikofylt.... eller satser vi på at alt er friskt og bra?
Sololight Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Jeg testet positivt i går, og har omtrent ikke tenkt på annet enn dette med fostervannsprøve etterpå... Veier veldig for og i mot. Tenkte å bestille time og snakke med legen min. Mannen min er helt klar på at han vil vi skal ta det (han er 40, jeg er 36), mens jeg er redd for å abortere. Synes 1 av 100 er stor risiko, jeg. Men så er det da spørsmål om dobbel- eller trippeltest vil avdekke alt...så jeg er veldig usikker. Klarer ikke ta for gitt at alt er ok...
Carajenta Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Hei jeg er 38 år og 8 + 4. Har ingen barn fra før. Jeg skal til genetisk veiledning om noen uker. Jeg har også tenkt en del på dette med alder og at det er litt større risiko for kromosonfeil. Jeg tenker at siden jeg får mulighet til å ta en duotest (blodprøve og ul), så gjør jeg det. Dersom resultatene her blir dårlige, så vil jeg nok ta en fostervannsprøve. Ved fostervannsprøve er det en abortrisiko på 0,5 til 1 %. Håper du finner ut av hva du vil gjøre, uten altfor mye bekymringer:)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Trodde man måtte være over 38, eller fylle 38 året barnet fødes for å få disse testene?
idamamma-00 Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Jeg er 37 år, og vi har bestilt ul i uke 13 (er nå 10+6) for å sjekke nakkefolden. Om det ser bra ut vil jeg ikke ta noen flere tester. Har venner som har gjort det, og jeg tror man blir bare veeeldig stresset de dagene man går og venter på resultater. En venninne fikk ganske dårlige prognoser på prøven (1/95 tjangs for kromosonfeil), de måtte ta flere tester som ble sendt til Danmark - hun hadde en fryktelig uke med venting - men alt var bra, og de har nå en perfekt baby. Merker jeg bekymrer meg mer nå enn sist, sist var jeg 27 år, så kanskje derfor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå