Gå til innhold

Skal snart på forundersøkelse til evt.abort...De gjør ikke noe før man sier hva man vil ikkesant? Nærvøs...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal,er utrolig usikker...Men tror nok ikke at jeg greier å gjøre det...Men siden jeg er litt nærvøs,og aldri gjort dette før-så tenker jeg : Tenk om de bare starter en abort uten at jeg vet det liksom ( Skjer vel egentlig ikke men er bare super nærvøs)

Hva er det som skjer på forundersøkelsen egentlig? Man tar vel innvendig ultrayd for å se hvor langt på vei man er,og snakker med legen...Noen som vil fortelle litt?

Hilsen en som er nærvøs:(

Fortsetter under...

Stakkars deg..skjønner godt at du er nervøs, det er jo skremmende heile greia..

Hvis du er usikker på hva som skal fåregå burde du ringe til sykehuset og spørre hva som skal skje, når jeg var der var det masse misforståelser som oppstod grunnet at jeg trodde de bare skulle ta ultralyd og sånne rutineting, men så sa legen plutselig at nå skal vi sette i gang den medisinske aborten med en tabelett! Men nå vet jeg ikke om du har fått henvisning eller hvordan du har fått avtalt denne timen,så det er litt vanskelig for meg å vite. Men såvidt jeg forstod så tar de forundersøkelser for å (for det første) forsikre seg om at du faktisk er gravid, hvor langt du er på vei, og om alt ser bra ut(dette gjør de ved å ta en "innvendig ultralyd") Og kjenner på livmoren osv, også regner de ut fra sist du hadde mensen, og spør deg sikker opp til flere ganger hva du har tenkt til å gjøre. Men nå sporet jeg litt av her..det jeg mente, såvidt jeg vet, taes en forundersøkelse samme dagen som du begynner aborten(hvis du skal ta medisinsk)iallefall. Med mindre du ikke har fått "Bekreftet" graviditeten din fra før av fra fastlege,så tror jeg det er slik det fungerer.

Men hvis du ikke vil ringe,det kan være litt komplisert..så dukk opp, så sier du, jeg er usikker på hva jeg vil gjøre, om jeg lurer bare på hva som blir å skje idag, bare si det rett ut, for da vet de det før de begynner plutselig å bable i vei om aborten..men det kan være lettere å ringe på forhånd.

Jeg vet ikke om du fårstod noe av det jeg sa nå, det ble litt rotete, men håper det går bra, og at du har friheten til å ta det valget du føler er riktig for deg.

Tro meg når jeg sier det, hvis du føler at hjertet ditt allerede er med denne babyen..men at kanskje hodet ditt sier nei, følg hjertet..hvis du går inn i en abort og er usikker, kommer du til å angre,det lover jeg deg.. jeg sier absolutt ikke det for å være ondskapsfull,jeg vet det er en utrolig vond og vanskelig avgjørelse, jeg vet ikke engang hvordan situasjon du sitter i..men jeg sier det bare fordi jeg vet, jeg vet så vondt det er å angre etterpå..og jeg ønsker ikke det på noen andre..

God varm klem til deg:))Lykke til!

Forresten, slapp av! Ingen blir å starte en abort uten ditt samtykke! Uansett om de sier til deg at de egentlig trodde du skulle ta aborten den dagen du kom på forundersøkelsen, så er du i din FULLE rett til og enten si at det var IKKE du klar for idag, og enten bestille en ny time, eller å ikke gjøre det i det hele tatt! Jeg anbefaler deg sterkt å snakke med noen om dette profesjonellt, så kan de hjelpe deg litt på å ta en avgjørelse iallefall,så får du samtidig informasjon om støtte du får fra forskjellige plasser når det gjelder økonomi, tilrettelegging for skole osv hvis du trenger det :)

De tar en GU-undersøkelse og så snakker man litt om de ulike mulighetene man har - for å være sikker på at man har valgt riktig. Så signerer man på noen papirer og får info om hvordan en abort foregår. Det er en grei time å ha og det er ingen press fra lege om verken det ene eller det andre.

Selve aborten vil foregå på et senere tidspunkt. Alt dette vil du få info om på timen din.

Det kommer til å gå kjempe fint!

På forundersøkelsen blir du undersøkt (vaginal ultralyd) av lege for å konstatere graviditet og hvor langt du er på vei. Deretter snakker dere om hva du har tenkt å gjøre, hvilke alternativer for abort som finnes og om du evt har tenkt til å fullføre svangerskapet. Dersom du bestemmer deg for abort skal papirer/begjæring om svangerskapsavbrudd fylles ut.Etter det får du hvis du skal ha en medisinsk abort en samtale med sykepleier hvor du tar den første tabletten (mifegyne) som avslutter svangerskapet. Det avtales tid (innen to døgn) for selve aborten som du kan gjøre hjemme eller på sykehus. Den foregår ved å sette stikkpiller som hjelper livmoren å tømme seg helt. Det kan være smertefullt så du får også tilbud om smertestillende og kvalmestillende...

Jeg var på forundersøkelse på mandag og fikk time på sykehuset (følte det var tryggest da jeg er dårlig på smerte) onsdag. Det hele gikk greit for seg. Jeg ble behandlet med omsorg og respekt, og det var slett ikke vondt!

Lykke til!

På forundersøkelsen blir du undersøkt (vaginal ultralyd) av lege for å konstatere graviditet og hvor langt du er på vei. Deretter snakker dere om hva du har tenkt å gjøre, hvilke alternativer for abort som finnes og om du evt har tenkt til å fullføre svangerskapet. Dersom du bestemmer deg for abort skal papirer/begjæring om svangerskapsavbrudd fylles ut.Etter det får du hvis du skal ha en medisinsk abort en samtale med sykepleier hvor du tar den første tabletten (mifegyne) som avslutter svangerskapet. Det avtales tid (innen to døgn) for selve aborten som du kan gjøre hjemme eller på sykehus. Den foregår ved å sette stikkpiller som hjelper livmoren å tømme seg helt. Det kan være smertefullt så du får også tilbud om smertestillende og kvalmestillende...

Jeg var på forundersøkelse på mandag og fikk time på sykehuset (følte det var tryggest da jeg er dårlig på smerte) onsdag. Det hele gikk greit for seg. Jeg ble behandlet med omsorg og respekt, og det var slett ikke vondt!

Lykke til!

Annonse

Jeg som la inn innlegget... ¨Nå har jeg vært på forundersøkelse,fikk vite at jeg er akuratt 6 uker på vei,alt ser fint ut og hjertet slår:)

Har vel egentlig bestemt meg nå(,tror jeg)... Satt ikke opp noen ny time,men kunne ringe om jeg ombestemte meg...

Så i Mai 2010 så kommer det en liten en om alt går som det skal:)

Tror jeg kommer til å angre alt for mye om jeg tar abort,går å titter på store mager og små babyer-så gleder meg litt faktisk-selv om ikke alt er lagt til rette for å få en ny en nå,så går det bra for det!!!

Hei Trådstarter.

Har vært igjennom det samme som deg med tvil og fortvilelse. Etter GU og ultralyd ble det en tur til psykolog og til slutt til en bestemmelse om at vi ikke skulle avslutte svangerskapet.

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...