Gå til innhold

Vending fra sete til hodeleie??

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med dette? Er akkuratt 35 uker i dag og fått time til vending på sykehuset i Stavanger om 1 1/2 uke. dette er mitt andre barn, men hun låg "riktig" vei i lang tid før fødsel!! Er ganske urolig for dette da jeg nettopp har hørt om en bekjent der navlestrengen hadde kvelt barnet 2 uker før termin, dette skjedde etter gjentatte vendingsforsøk. Hvordan gjør de det og hvordan blir det overvåket, forskjellig fra sykehus til sykehus??? Er skikkelig urolig for både vending, seteleiefødsel og keisersnitt!! Vil det skal være som sist!! : /

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140634335-vending-fra-sete-til-hodeleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strir også litt med dette. skal til JM imorgen for å høre om kid`n fremdeles ligger i sete. om så (og han gjøre det tror jeg) blir jeg henvist for UL og får tilbud om ytre vending. Jeg har overhode ikke lyst til å forsøke dette- har liten tro samtidig som jeg bare kjenner på en indre motstand. Kanskje litt kontrollfreak ja.

Jeg vil; at kid`n skal snu seg av seg selv og at jeg kan få en normal fødsel.

Vil ikke vende, vil ikke føde i sete og vil ikke ha keisersnitt.

Han får bare snu seg!!!

prinsessevilikke

He, he : ) Da har nok vi det ganske likt vi to!! Men etter å ha fått noen svar her inne på 3. trimester og snaket med en jm, har jeg bestemt meg for å prøve vending! Det virker som om det blir ganske nøye overvåket så jeg bare håper jeg er heldig og at de lykkes. Fortalte meg at de først tar en ul for å sjekke morkake + navlestreng. Får noe beroligende, smører inn magen med krem og prøver vending, dersom det virker umulig slutter de med en gang. Kan også stoppe det selv. Blir deretter overvåket med en ctg for å sjekke barnet og evt rieaktivitet. Tror også en kommer tilbake senere på dagen.. Dersom det ikke er vellykket "håper" jeg at jeg kan gjennomføre en setefødsel og at det ikke er aaaaaaltfor grusomt.. Lykke til i morgen og videre : )

Takk og det samme til deg! Jeg ahr vært hos JM nå, og kidn ligger der han har hatt det best igjennom hele svangerskapet; med rumpa ned. Skal på fødepoliklinikken neste torsdag for å få bekreftet seteleie, målt bekken og estimert baby pluss bli overtalt til vending. Har ikke bestemt oss enda for hva vi gjør.

Passer dårlig det her. Bor på en liten plass, slik at setefødsel for oss betyr at vi må "bytte" sykehus og komme oss dit kompetansen er.

Som sagt; han får bare snu seg.

• 2 uker senere...

Heia!

Hvordan går det meg deg og vending? Jeg har nå forsøkt- intent hell, snuoperasjon mislykket.

Har du vært alt, eller er det like før? Siden du er 2. gangs er det vel fremdeles et rimelig håp om at barnet snur seg helt av seg selv. Her blir det nok setefødsel, venter på bekkenmål for å bekrefte.

Annonse

Hei pinkdelight!

Vendinga var nok desverre mislykka her også : ( Har nå 3 uker til termin og det spørs nok om han snur seg frivillig da ikke den brutale framferden klarte det engang! Syns det var grusomt vondt!! : ( Hadde jo bestemt meg for setefødsel, men er nå veeeeldig i tvil. Aner faktisk ikke! HAr fått en henvisning til ul for å estimere str på bebisen og til samtale i neste uke, men føler tiden renner ut.. Lykke til

kjipern!

Ser ut som vi har termin ganske likt- blir spennende å se hvordan dette skal gå!

Jeg synes også det var veldig vondt å snu- øm på magen enda (2 dager siden). Glad jeg ikke skal det igjen iallefall- skikkelig ubehagelig synes jeg og tror ikke jeg ville gjort det igjen.

Jeg fikk estimert "str" forrige uke, og de mener det er en liten baby. Som er positivt om de ikke blingsa. Jeg synes jo at jeg stadig hører om feilmålinger også jeg da, så er usikker om hvor mye en kan stole på slike estiamter. Jeg tror jeg vil be om en måling til, for å være "sikker", og håper jeg får det.

Får du velge selv mellom KS og SF hvis h*n ikke snur seg, eller vil sykehuset velge for deg? For meg er det sistnevnte. Venter på bekkenmål nå, som jeg regner med er godt innenfor estimatet.

Lykke til!

Får ikke noe bekkenmål i og med at jeg har født før, men skal som sagt etimere vekta. Ved sist ul, ca 1 1/2 mnd siden sa de han var 1 % over gjennomsnitt og det er jo greit.. Har hørt de har blingsa gaaanske mye til tider, opp mot en halv kilo!! : /

Skal snakke med de på sykehuset da, jeg er ikke sikker på om jeg kan velge.. Det trodde jeg ikke, men jordmora mi sa at jeg kunne velge ks om det var det jeg ville, og jm på sykehuset sa også at jeg bare måtte ta kontakt dersom jeg ombestemte meg, men måtte ikke vente for lenge.. Men det spørs kanskje hva legene sier.. Nå er jeg kommet til det punktet at vi bare ser hva som skjer på samtalen og vurdere det derfra.. De vet jo best. Men er redd at de ser på det som en spennende utfordring, meg som en prøvekanin eller evt innsparing (koster tross alt ca 30 000 mer for et ks enn vanlig fødsel). Massevis av lykke til

Har tenkt på det samme når det gjelder det økonomiske- men tror kanskje ikke at det er så mye å spare inn på mellom KS og SF. SF vil jo kreve flere folk som er aktivt med i fødselen (anestesi, gynekolog, jordmødre samt barnelege) samtidig som de må være i beredskap for hastesnitt. Tror det er myyyye mer penger å spare på å overtale de med fødselsangst til ikke å gjennomføre KS enn setefødere. Vi ER dyre uansett.

Rent faglig tror jeg at det nok er et kuult kick for både leger og jordmødre å ta imot i sete. Ser den.

Jeg har veid for og imot, frem og tilbake. for jeg tenker at jeg sikkert har et valg når det gjelder KS om jeg er villig til å "presse" på. Sånn jeg er satt sammen er jeg mer redd for KS enn SF, iallefall inntil videre. Dermed vil jeg nok neppe insistere på noe KS, og håper jeg slipper.

Jeg får bekkenmålene mine om et par dager- og får sykehusets anbefaling etter det. Er helt sikker på at jeg skal være "stor" nok- de fleste er nok det.

høres ut som om du har kjempefine jordmødre!

Det er sant det du sier om økonomien!

Har atter en gang havna på sf. Er lite villig til å ta ks, må man så må man. men håper det blir en sf som går strålende! : ) Skal høre hva legene sier, må nesten stole på at de vet best. LYKKE TIL

Skal på UL i morgen for å estimere vekt osv. Vet dere om de da pleier å ta bekkenmål samtidig + samtale? Jeg fikk inntrykk av det fra jordmor, men skjønner ikke hvordan de skal få tid, siden har time på ettermiddagen. Litt bekymret for å bli henvist for dette etter 1-2 uker, siden jeg bare har 3 uker til termin og tidlige fødsler ligger til slekta. Og hvor lang tid tar det fra rtg til dere får bekkenmålene, tro? Men de har sikkert gode rutiner for dette...? Skal til Ullevål.

Annonse

Heisann!

Jeg har snudd 3 ganger i Stavanger, 1 gang med han første, han låg i tverrleie. Og to ganger med han andre,han låg i sete. Behageli var det jo absolutt ikke, men jeg mener det er verd det. Di tar jo UL etterpå for å sjekke at alt står bra til osv... Fikk time hver uke etterpå for oppfølging. Fødte begge to normalt,heldigvis!

Jeg er for trang til å føde i sete så jeg må snu eller KS.

Nå er jeg gravid med nr 3 og har fått time hos gynokolog for ekstra sjekk i uke 33-35. Er veldig forberet på å måtte snu denne også. Har en Y formet livmor som gjør det mest behagelig for de å ligge feil vei.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...