LilleDachs Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Reken har nå blitt 5mnd og får bare mm. Hun vokser fint og er fornøyd men det er vel snart på tide å begynne med fast føde uansett.. Jeg har lyst å lage mesteparten av maten hennes selv- både grøten, middag og fruktmos. Har fått ett så fint stavmikser-sett i hus også Jeg har egentlig litt lyst å vente litt til med annen mat men hun er veldig nysgjerrig når vi spiser noe og strekker seg etter det. Ser veldig ut som hun har lyst på også. Helsesøster sa også at det kunne være lurt å begynne nå sånn at vi ikke skal få vansker med nye smaker.. Så jeg har kjøpt inn Økologiske Hirseflak. Tenkte å prøve oppskriften som står i "Mat til Spedbarn" som vi fikk på helsestasjonen. Eventuellt most potet med mm i. Noen her som lager grøten selv, gjerne Hirsegrøten? Er den en godt alternativ med tanke på at hun skal få i seg nok jern og slikt? Og hva fryser dere middagsporsjonene i? Tenkte å lage til mer enn en middag om gangen når jeg først setter i gang..
blomstre Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Hei LilleDachs Jeg lagde grøten selv til eldste jenta. Denne gangen har det ikke blitt til det, da min tid har blitt brukt til pumping... Litt hjemmelaget middag har det imidlertid blitt denne gangen også. Hirse er et godt valg mhp jern. Kan bruke litt nypeestrakt i for å få c-vitaminer. Ellers er tørka aprikoser også jernrike. For å få litt fett i maten er solsikke en olje uten noe særlig smak og rik på vitaminer. Jeg har fryst middag i det jeg måtte ha av glass (tomatpuré-, pesto- alle små glass egentlig)... Kjøpte litt fruktmos på glass og glass på tur også så da fikk jeg et lager etterhvert. Ellers har avent noen plastebeger som er ment til frysing av mat. Jeg har brukt en av Margit Vea sine kokebøker en del, hun har også egen nettside: http://www.barnemat.com/ Lykke til med prosjektet :-)
passilurken Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 hallais! jeg lager all maten selv. er ikke blitt såååå mye enda, men noe har jeg da begynt med. grøt lager jeg av den man kjøper på helsekost. har kokt litt hirse også, men lettere med den som man blander med vann. middag frøs jeg i begynnelsen i isternings-bokser. de man får med lokk på. når jeg begynner med en ny ingrediens fryser jeg først litt is isterningsboksene og blander litt med gulrot. det er nemlig favoritten:) ikea har fine små porsjonsbokser, samme har avent. gamle joghurt-beger, rømmebokser... man tager hva man haver:) sviske-mosen er frosset i isterningsbokser. det bruker jeg jo hele veien. lager en haug med svisker på en gang og fryser. tar opp 3 og 3 terninger =3 dager. kok sviskene 5-10 min og mos med stavmiksen:) hva skulle man gjort uten stavmiksen?!?!? den er helt super:) fruktmos lager jeg når han skal ha det. baban er jo bankers. ellers tar jeg opp en neve blåbær når det trengs, moser ei plomme når han skal ha det... eple og pære bør vel kokes, men det har vi ikke prøvd enda. ja, det var vel det jeg hadde å komme med:) er ikke så vanskelig egentlig:)
LilleDachs Skrevet 8. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2009 Tusen takk for gode svar begge to. Kom på at jeg har en hel pose full i små glass nede i boden som jeg (heldigvis) ikke har fått resirkulert enda. Også hørtes jo disse isbitformene til IKEA lure ut. Har funnet litt forskjellige oppskrifter nå, og merker jeg gleder meg litt til å begynne. Samtidig som jeg synes det er litt trist. Koser meg sånn med ammingen også er det jo så praktisk. Men Reken nekter å ta flaske så det skal bli greit når hun spiser litt annen mat. Endte opp med å henne med i mitt eget utdrikningslag, og styre halve kvelden der med mating siden hun hadde nektet å spise noe siden jeg dro på morgenen.. Jaja. Men hvordan er det, kan jeg gi grøt ene dagen og potetmos andre? Eller skal vi gi kun en ting ett visst anntall dager når man her begynt med det?
Gjest yrild Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Hei :-) har også en liten flaskenekter.. Begynte med hirsegrøt da han var 4 1/2 mnd, blandet med vann, mm først og senere med kokt most pære eller eple (smaker enda bedre hvis pærene/eplene bakes i ovnen!), men var litt pingle og brukte instantgrøten til Hollé. Ellers kokte jeg gulerot, så potet, squash... etc Brukte endel denne siden til inspirasjon og støtte : http://www.wholesomebabyfood.com/homemade-baby-food-recipes-intro.htm Man skal prøve ut en ingrediens i 4 dager før man begynner med noe nytt, så det tar litt tid før man har mange nok på repertoiret til å lage mer spennende oppskrifter, men for de små er jo alt nytt og spennende :-) Ellers er trekorn grøten fra Holle også super å blande med MM og frukt :-) Lykke til
LilleDachs Skrevet 9. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2009 Det var en veldig grei side. Der sto jo mye av det jeg lurer på. Gleder meg til å lage- vet mamma koste seg veldig med matlagingen. Men har som sagt litt lyst å vente også, merker jeg driver å utsetter litt hele tiden Men tenkte å få kjøpt inn litt isbit-brett og slikt en av dagene nå, så jeg har alt jeg trenger når jeg føler for å sett i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå