Gå til innhold

Sliter med både soving og mat til lille. Noen med tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei nydelig lita tulle på 6mnd:) Hun har levd utelukkende på pupp fram til nå. Et par uker før hun ble 6 mnd begynte jeg forsiktig å introdusere henne til annen mat, hun virker veldig interressert når vi spiser og vil smake på alt. Jeg har forsøkt alt fra forskjellige typer frukt til hjemmelaget grøt, kokte grønnsaker, glassmat, kjøpt grøt, u name it! Men nei. Jeg får inn den første skjeen som hun frøser ut igjen med en festlig grimase, så snerper hun munnen sammen:p Det skal sies at frøken legger fint på seg, men hun ammes enda på natten, og jeg vil jo begynne å venne henne av med dette. Noen tips?

Når det gjelder soving så legger jeg henne rundt 7 hver kveld. Ammer henne sittende i vår seng før jeg legger henne i sin egen seng og gir smokk. Vi brukte "hysj" metoden som funka veldig bra. Bare jeg sier hysj nå så blir hun trett i senga si;) Men! Hun har begynt å våkne i 3-4 tida på natta, lyyys våken og super blid. Pludrer og styrer, og jeg er bare nødt å stå opp med henne for at hun ikke skal vekke storebror i rommet ved siden av. Hun er våken i en times tid, så vil hun sove igjen. Er dette normalt?!

Huff ble langt dette, men utrolig bra om noen kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. mat ville jeg prøvd å holde meg til en type mat om gangen. Da får hun muligheten til å bli kjent med smaken, og da vil hun kanskje ha mer etter hvert. Jeg ville ha prøvd samme type grøt hver dag i hvert fall et par uker. Hvis du fremdeles da får samme reaksjon går det jo an å prøve en annen type.

Ang. nettene: Småtten min våkner fremdeles (snart åtte mnd) i firetida, og ofte en gang i totida også. Jeg står _ikke_ opp med ham. Jeg trøster ham, hysjer rolig på ham, roer ham, en sjelden gang tar jeg ham opp fra senga (prøver å unngå det), men jeg slår aldri på lyset eller tar ham med ut av rommet. Jeg vil signalisere at det er natt på alle mulige måter - i håp om at han slutter med disse oppvåkningene...hehe... Vi har også en storebror i hus, men han sover heldigvis gjennom det meste. :)

Skrevet

Jeg forsøkte med risgrøt til henne 4 dager på rad, men d likte hun slettes ikke:) Så har variert fra dag til dag for å se om jeg kunne finne noe hun liker, men tror heller jeg skal forsøke det som du sier. Maisgrøt virket litt mere ok, så tror jeg skal forsøke den i litt over en uke nå og se. Skal på 6 mnd kontroll i neste uke, så da får jeg jo se vekten hennes også.

Hehe er vel ikke så lett for de små og plutselig få en skje med masse gugg stappet inn i munnen;)

Skrevet

Enig med Itsrejk over her, du må ikke prøve så mye nytt på en gang! Vi prøvde middag en dag, samme middag dagen etter men ny frukt i et senere måltid, og da åpnet han ikke munnen på to dager! :-) Vi prøver en ny ting minimum 3 dager før vi gjerne venter en dag og så prøver noe nytt. Vanskelig dette her for noen av oss! Er nå også pga luftproblemer som vi prøver å finne ut av, tilbake til et maisgrøtmåltid om dagen, vi som hadde både havregrøt, middag og frukt på gang... Han hater frukt! 6 1/2 mnd.

Poden vår prøver i perioder å stå opp kl 5, og jeg har skjønt her inne at å våkne i 4-5 timen er veldig normalt. Prøv å ha henne mer våken på kvelden en periode, ikke bare et par dager. Funker det ikke, prøv å legge senere. Og ikke ta opp! Storesøsken tåler gjerne masse, hvert fall vår heldigvis.

Vi kom ut av kl 5 rutinen da han var syk i sommer og var oppe lange økter på kveld og natt et par dager, da falt han ut av "rutinen sin" heldigvis. Våkner nå i 4-5 tiden for å spise, men sovner igjen til ca 6. Kanskje en hestekur med å holde han våken veldig lenge en kveld el.l kan funke?

Skrevet

Ahhhh ang søvn...som min egen altså. Hun har begynt å våkne i 3-4-5 tiden....såååå slitsom altså. Hun vil da ha mat også er hun lys våken. Bare ler og tøyser. Hun er 3,5 mnd.

Jeg legger henne i senga med meg for jeg orker ikke å henge over senga hennes for å gi sutt hver gang hun drar den ut av munnen sin. Hun sovner stor sett etter 1 time. dessuten synes jeg det er ok å ikke stå opp av senga for da blir jeg våken og får problemer med å sovne igjen. Skrur ikke på lys eller noe. Snakker minst mulig til henne. Vil at hun skal fortså at det ikke er morgen enda.

Alt etter kl 06 er akseptabelt å stå opp synes jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...