Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Jeg forstår ikke hvorfor noen mødre gidder å slite og styre med tøy-bleier!!! Som om man ikke har nok å drive med, skal man i tillegg måtte skrape skit av bleier og vaske/koke og styre.. Ser ikke poenget jeg! Er det miljøvennelig man skal være, kan man vel heller gjøre en innsats på andre områder!! Merkelig hva enkelte gjør kun for å være trendy!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Det er forskjellige grunner for at noen velger tøybleier, men det er ikke helt enighet om det feks. er spesielt miljøvennlig i forhold. Vi har grunnener som: - miljø - sparer penger - barnet tåler ikke andre bleier Noen får også tilskudd fra kommunen om de kjøper tøybleier. Man skraper heller ikke dritten av bleiene, man kaster rispapiret med bæsj i do, så vasker man bleiene i maskinen. Så mye mer styr enn å måtte ta med seg bleier fra butikken og bære de skitne ut igjen er det nok ikke.
Småtorsk Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 I alle dager så fordomsfullt! Det er da ikke noe jeg gjør for å være trendy! Jeg tenkte lenge at jeg ga faen i miljøet på dette punktet og aldri ville drive å styre med tøybleier. Men etter å ha satt meg inn i sakene, kom jeg fram til at tøy er mest praktisk på de områdene som teller for oss: Man blir kvitt gørra raskere, det er billigere, bedre for stumpen og ikke minst: Tøybarn slutter gjennomsnittlig tidligere med bleier. At det er mer miljøvennlig føles selvsagt bra, men var ikke avgjørende for valget. At dette skal være mer trendy, er meg revnende likegyldig.
Solskinnsjenta Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Jeg er fryktelig lite trendy! Men, jeg synes det er praktisk å ha plass i bosspannet, selv 10 dager etter at bosset ble tømt forrige gang (her henter de restavfall hver 14 dag, og nei, vi har ikke lov til å kaste bleiene sammen med bioavfallet). Jeg synes det er vedlig greit å slippe å måtte gå tilbake til butikken fordi jeg har glemt å kjøpe bleier og det er lørdag ettermiddag. Jeg synes det er veldig fint at min yngste datter slipper å ha så tørr hud i bleieområdet at det flasser. Jeg synes det er supert at badet ikke STINKER engangsbleier. At mange velger å bruke engangsbleier er helt ok for meg. Jeg dømmer dem ikke. Jeg synes ikke de er teite eller giddalause eller Store Miljøsyndere. De er småbarnsmødre og fedre som velger den løsning som passer for dem. Akkurat slik som mannen min og jeg gjør for våre barn.
Makko med to små gutter Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 For det første må du ikke skrape bæsj av bleiene. Du kan fint bruke et ris/fleece papir i bleia, som kastes i do. Jeg synes det var vel så enkelt med tøybleier som vanlig. Litt mer jobb når jeg la sammen klær, men ellers gikk det veldig greit. Miljø både for ungen og naturen var mitt argument for å kjøpe. Jeg HATER å bruke bind, bli sår etter to dager. Og stakkars unger som må gå med papirbleier... Bruker desverre ikke tb lenger av mange grunner. MEN lillegutt slet med masse bleieutslett, disse ble helt borte med tøybleier.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Jeg innrømmer at jeg kjøpte tøybleier for å være trendy. Var knall kjekt å bestille all slags mulige varianter på nettet. Viste dem stolt frem til alle venninner, og de ble imponert over engasjementet mitt. Jeg skulle jo være miljøvennlig, bruke 2500 på bleier istedenfor 10.000, jeg skulle bare ha det beste for stumpen til lillemor....osv osv osv....hadde alle argumentene i boks. Det startet greit også. Var ivrig i begynnelsen, første 6 ukene. Men så dabbet det av. Var jo i grunnen mye enklere å bruke papirbleier. Spesielt når jeg skulle på¨cafe besøk, eller barsel besøk. Ble så himla mye å dra med seg med de tøybleiene. For det jeg måtte jo ha med 3 skift med klær. Var jo ikke alltid hun var tørr, rett som det var så ble hun våt igjennom. Merket dette spesielt om natta, når hun begynte å sove flere timer i strekk. Stumpen til lillemor, var konstant fuktig og våt. Rød ble hun også. Jeg resignerte. Startet for fult med papirbleier. Så her sitter jeg med utallige tøybleier, og 17 ruller med rispapir......og ikke minst nesten ubrukte ullbukser som svigermor har strikket, fordi svigerdatter skulle være så pokkers trendy.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 forrige unge kjøpte jeg tøybleier til og var kjempefornøyd det kostet meg omtrent like mye som jeg måtte ha beltalt for papirbleier i en bleiesesong. men denne gangen har jeg alle bleiene. må ut med 2-300,- i lanolingarn og strikke nye bleiebukser, men ellers er alt sammen klart til bruk. greitt at jeg må vaske, men til gjengjeld slipper jeg å stresse på butikken. har alltid bleier her mye bedre for stumpen også. mye mindre eksem fordi det kommer luft til.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 takk ) Jeg mener 90% av de som sverger til tøybleier gjør det nettopp av den grunn.. Kom ikke her og si at det er enklere med tøy enn papir, og at det går raskere, og man blir kvitt bæsjen fortere.. det tar da like lang tid å tørke av stumpen! Min sønn har så og si aldri hatt sår stump, og man kan ikke sammenlikne bleiebruk hos barn, med det å gå med mens-bind som voksen!! Forstår bare ikke hvorfor man gidder brydderiet når det finnes enkle løsninger.. Mye søppel? Pakk de hardere sammen da vel.. Dyrt?? Det koster da såpass mye å ha barn generelt at en pakke med bleier i uka ikke velter husholdningsbudsjettet..
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 "Trendy" er det siste jeg tenker på i forbindelse med tøybleier, "tradisjonell tenking" ligger lenger ute på tunga. Men kanskje selv DET er trendy nå? For vår det hadde det med tre ting å gjøre -økonomi -fare for allergier etc ved papirbleier -vi bruker det som er praktisk gjenbrukbart i ALLE sammenhenger Her hadde vi rikelig bleielager (ca 70 bleier), noe som kostet oss ca 500 kr. Bleiene ble brukt på dagtid (14-15 måneder) samt på nattetid (ca 20-22 måneder + noen ganger senere) på to gutter. Vaskemiddel/strøm har vi vurdert til å ha kostet oss ca 600 på hver av guttene (de er skolegutter i dag, så det er litt tid siden). Så i alt ca 1700 kr. Skulle vi brukt papirbleier hadde det kostet oss MINST 6000-7000 kr. Å skylle ut (skrape er svært sjelden nødvendig) ei tøybleie tar ingen tid (det er mer en vanesak, om du skyller ut ei tøybleie eller bærer papirbleia i bosset går for det samme) og skyllevannet går i toalettet. Vaskemaskinen ordner vasken. Å påstå at man ikke "gidder" å vaske bleier vil jeg definere som ett av to: Enten en person som ikke aner hvordan tøybleier fungerer. Eller en GØRRLAT person!!
Frk Marge Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 selg dem vel mange som er intressert i litt billigere bleier brukte de fra Nøstebarn jeg og var kjempefornøyd.
Solskinnsjenta Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 "Mye søppel? Pakk de hardere sammen da vel.." HAHAHAHAHA Jeg har 3 bleiebarn. Hvis du seriøst kan si at ikke det blir MASSE boss, og at det bare er å pakke bleiene litt bedre sammen, så må jeg dessverre kategorisere deg i "korttenkt"-boksen min Unnskyld at jeg ler
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Jeg elsket tøybleiene! Brukte begge deler, men jeg har brukt mange tøybleier siden jeg ble mamma første gang. En veldig god ting er at du aldri går tom for bleier ;o)))))))
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 du går jo tom for bleier når de må vaskes da???
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 Nei.Jeg gikk aldri tom for bleier, fordi jeg alltid hadde nok som var vasket og tørre. Hadde jo mange av dem. En hel drøss.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #16 Skrevet 8. september 2009 jeg brukte ikke tøybleier, ville, men orket ikke å legge inn energien min på det.. Trodde det var skikkelig grisete osv... Men jeg brukte ikke våtservietter, stumpen til jenta mi var sjelden sår... Gutten min brukte jeg våtservietter han var mye mer sår.. Grunnen til å ville velge tøybleier er pga miljøet og fordi det er bedre for barnet.... Trendy person er jeg ikke så ville ikke gått for det kun for å være det....
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #17 Skrevet 8. september 2009 angående miljø: er ikke så miljøvennlig å bruke vaskemaskina heller
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 Jeg tror det går litt opp i opp, men vet du hva jeg gjorde? Jeg vaska dem samtidlig med at jeg vasket klær likevel. Og DA er det jo miljøvennlig. De trenger ikke egen vask. Jeg har stor familie, og det er alltid ei maskin på vent. De kan vaskes med håndduker og sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #19 Skrevet 8. september 2009 Har ikke lest alle innleggene, men ville bare si at jeg prøvde tøybleier i en periode med førstemann. Jeg syntes at det luktet litt med tøybleier (hadde de i en spesial ullpose beregnet på tøybleier mens jeg ventet på å vaske de). MEN hun mistet enhver antydning til bleieutslett, som hun alltid fikk med papirbleier. Dessverre hadde jeg kjøpt litt for små bleier (dvs de "skulle" passe alderen, men jeg syntes de var knappe), mannen min var ikke begeistret samt som sagt det med lukten. Så jeg sluttet med de. Nå venter vi nr to og jeg har kjøpt inn noen bleier, for jeg har lyst til å kunne mikse og matche. Man MÅ jo ikke bruke bare en av delene, f.eks vil jeg kun bruke papirbleier når hun skal sove og når vi er på tur etc. Men fint å kunne bruke litt av begge deler, i hvert fall hvis hun får ømfintlig hud som storesøsteren.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #20 Skrevet 8. september 2009 De som sier at det ikke er så miljøvennlig å bruke vaskemaskina burde sette seg ned å regne litt over miljøbesparelse. I Norge har vi vannkraft, det vil si at vask i vaskemaskin gir MINIMAL uttellelse på "miljøbarometeret". Produsering og søppel av 2 tonn engangsbleier er ikke sammenlignbart med to bleievask i uka. Dette har du vel nok lest i babyboka du får gratis, den som er sponset av libero, du vet?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #22 Skrevet 8. september 2009 Svanemerket vaskemiddel og skyllemiddel brukes ikke til tøybleier. Er ikke mere jobb med tøy, Jeg har brukt begge deler, og det er bare andeledes arbeid, ikke mer. Er som å ha en bleieautomat på badet. Stadig vekk dukker det opp informasjon om problemer knytta til "papir"-bleier. Hormonforstyrrende kjemikalier, forhøyet temperatur i pungen hos gutter bl.a. Engangsbleiene har vært relativt kort tid på markedet, og flere ganger har man funnet ut at materialene er skadelige. Etter press fra media og miljøorg erstattes materialene, med andre materialer som etter en tid finnes skadelige. Aldri vil noen kunne finne ut at tøybleier er skadelige. Unger har brukt tøybleier i årtider, og hatt det helt fint med det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå