Gå til innhold

Tette melkeganger, -dritt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Au au au! Endelig hadde jeg blitt kvitt den intense sårheten rett før helgen (og lillegutt er 5 uker gammel!) Også har jeg søren meg våknet med dette melkeganger i dag!! Æsj, det er skikkelig ubehagelig, -vondt rett og slett, og jeg har ammet i hele dag og brukt varmeflaske uten at det hjelper det grann! Hjelp! Noen som vet hvor lenge sånt varer??

Jeg har faktisk planer om å trappe ned på ammingen pga alle problemene og bruke mer mme, for å få bedre livskvalitet rett og slett og mer overskudd til å være mamma, men hvordan trapper jeg ned når jeg tydeligvis er plaget av tette melkeganger, da blir det vel bare ti ganger verre?? Hjelp meg pliiiis, jeg er så sliten av dette styret :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, fy fader, det er noe skikkelig dritt. jeg fikk tette melkeganger før vi hadde fått til amminga skikkelig, da gutten vår var snaue to uker, så jeg kunne ikke amme for å få tømt brystene. den ene bystvorta var så sår at jeg nesten spydde hver gang gutten tok tak, så der gikk jeg over til pumping. jeg snakket både med ammehjelpen og parselpoliklinikk og rådet jeg fikk var jo selvf å få tømt så ofte som mulig. lett når man har en baby som nesten bare kaver ved brystet, og pumping ikke funker optimalt det heller... etter to runder med feber fikk jeg etterhvert konstatert gule stafylikokker, og fikk en antibiotikakur på 10 dager som jeg er ferdig med i dag. alt dette har tatt ca 2,5 uker, og jeg kan fortsatt bare amme på et bryst. men de tette melkegangene er nesten helt bra nå :)

dette var kanskje ikke oppløftende lesing, men, regner med at det er lettere å bli kvitt hvis du har en baby som suger skikkelig! Har hørt at du kan bli kvitt det på 4-5 dager og med intensiv amming og varmebehandling.

Skrevet

og forresten - det er nok ganske sannsynlig at alt snart går mye, mye bedre..de fleste problemene kommer i startfasen. For meg var ammingen et seks ukers helvete i starten men etter det gikk det som en drøm...

Skrevet

uff.. det er noe dritt!! Rett og slett...

Jeg fikk det før jeg dro hjem fra sykehuset jeg tror jeg.. Men da hadde jeg så mye melkespreng at jeg ikke la merke til det. Tok meg noen dager å bli kvitt det og hadde en natt med feber før det ga seg. Hjalp for meg å massere mot brystvorta mens tulla lå ved puppen. Brukte også rispose på puppen mens jeg amma. Det var veldig behagelig. Men det jeg tror hjalp mest var den vatten jeg fikk på sykehuset som jeg hadde på. Tror de kalte det fettvatt. Var satt inn med lanolin ihvertfall. Tror man kan kjøpe det på apotek. Den holder puppen varm og go og hjelper til i prosessen! :)

Ingen tips angående ammeslutt herfra. Det har ikke jeg noen kunnskap om... Men har hørt at alt stabiliserer seg etter seks uker så ville prøvd å holde ut litt til :)

Skrevet

Hei!

Det finnes en spray som skal hjelpe på utdrivingen i brystet. Dette hjalp meg veldig :-) Hør med helsesøster / lege. Jeg husker ikke hva den heter..... Jeg håper det ordner seg for deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...