Gå til innhold

Noen gode råd om leggerutiner?

dona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring er (har tre gutter) at det er vanskelig å "lære" de små noe før de er sju åtte måneder. Da først har vi tatt en "runde" og fått barna til å sovne selv. De har ligget i sprinkelseng og når vi har lagt de, så har vi latt de gråte feks ti minutter hvis de ikke har lagt seg rett ned for å sove. Har gått inn til de et par tre ganger med ti minutters mellomrom før de har sovnet og dette har vi bare måttet gjøre max fire fem dager. Etter dette har de lagt seg til å sove selv uten gråt :-)

Før de er så store har jeg latt de sovne ved puppen og lagt de inn i sengen når de har sovet noen minutter slik at de sover godt :-) Synes det er kos jeg da.. og mener barna trenger den tryggheten før de forstår at de må legge seg og sovne selv.. Nå har jeg tre kjekke gutter som er enkle å legge selv av familien hvis der barnevakter :-)

Ja det er fint å begynne med en rutine sånn at babyen vet når det er natt etter hvert. Jeg har to barn og husker jeg begynnte med å ta kveld for ungen når den var ca.3mnd. fram til da hadde den lagt seg når vi gjorde det men på den tiden startet vi med å holde babyen våken en stund fra f.eks 6tiden og i et par timer. Da fikk den "kveldsmelk"(anbefaler å ikke legge barnet stappmett for natten, men gjerne gi den melk en halvtime til en time før, da sov mine best), hadde badetid og kosetid med oss før vi la den tidligere å tidligere for hver kveld..begynnte å kutte ca.en halvtime hver kveld helt til den la seg i 8tiden. Så fikk den mat en gang ca.når vi la oss og en gang på natta og så på morgenen. Mine drøyet selv måltidene på natta fra å være 3timer mellom hvert til å bli 4-5timer mellom. Vi tok ikke opp "kampen" med at ungene skulle sove hele natta før de var 6-7mnd. og godt igang med grøtmåltidet på kvelden. Jeg kan til slutt anbefale å legge barnet i naborommet nå etter hvert (med døra oppe til deres rom self.) så kanskje det hopper over et måltid selv, bare lager noen få knirkelyder når den ellers hadde fått mat men at den ikke våkner helt og kanskje bare sovner igjen, uten at du kanskje merker det.

Dette ble mye. Viktigst av alt er at du stoler på deg selv og vet at det dere gjør er faktisk det beste for barnet..uansett! Følg magefølelsen!

Håper noe av dette var forstålig og til hjelp.

lykke til:)

Våre barn "var klar" for litt rutiner i 2-3 måneders alder. Tok stellet før maten, da kunne vi ha en rolig stund med amming før leggetid. Var sultne ca. til samme tid hver kveld, ca. kl 19.30 -20.00 fikk de melk. Etter melk var barnet søvnig, og vart lagt i sengen. Gikk kjempebra uten sutring eller gråt. I starten våknet de ofte igjen i 23-24 tiden og fikk mer melk før de sovnet igjen for natten. Sov da til kl. 6-7 om morgenen. Etter få måneder sov de hele natten. Har ikke hatt avvenning av nattmat. Dette har gått over av seg selv innen 6 måneder. Dette fungerte for oss;)

Legg merke til når barnet er sultent/trett om kvelden og prøv å legg barnet i sengen når det er søvnig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...