Gjest Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Har ikke begge dere barn som startet tidlig i barnehage? Snuppa mi hadde sin første dag på tilvenning idag, 8,5 mnd gammel. Det gikk veldig greit syns jeg. Hun virket litt overveldet - mange nye inntrykk! Men jeg merket at hun ble tryggere og tryggere utover dagen Hvordan syns dere det gikk i begynnelsen? Opplevde dere mye "tull" med sovingen? (Både dag og natt) Det bekymrer jeg med litt for... Hvordan var tilvenningen? Vi var fra 9-12 idag, i morgen skal vi være fra 12-14-30 og på onsdag skal jeg prøve å gå fra å se om det går greit for henne alene. Syns det er liten tid på tilvenning, men sånn er det vell for alle. Er vell ikke bra om man er for lenge sammen med dem heller, da tror de vell tilslutt at man alltid skal være sammen med dem i bgh. Jeg kjenner jeg har litt dårlig samvittighet for at hun må begynne så tidlig... VET jeg ikke burde ha det - det går sikkert fint. Gruer meg til den dagen hun skal være der alene...
Indigo 08-10-13 Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Hei, snikleste jeg:) Og vil fortelle om oss:) Lille knerten begynte i barnehage i midten av august, akkurat fylt 9 mnd på det tidspunktet! Første dag på tilvenning var faren sammen med han i 3 timer. Dag 2 fikk jeg beskjed om sitte på personalrommet, og om alt gikk greit så skulle jeg bare dra. Etter 30 min kom ped.lederen og sa at det gikk så bra, så jeg skulle bare dra derifra. Hentet knerten 4 LANGE timer senere, og han var så opptatt med leker og de andre barna, virket ikke som han stresset med å være med meg hjem. Så det var vår tilvenning, noen timer sammen med faren første dagen... Barnehagestarten for gutten vår går altså over all forventning. Han har ikke skreket en eneste gang når jeg har levert han om morgenen. Han har nesten ikke tid til å sitte på fanget når jeg kler av han. Og registerer meg ikke når jeg kysser ha det. Alt for opptatt med det som skjer rundt han. Når jeg henter han om formiddagen blir han veldig glad og kryper i fanget mitt, men han er blid og fornøyd, og leker gjerne videre på gulvet med de andre barna. Jeg var også VELDIG skeptisk siden han er så liten. Men det er jo betryggende å se at han har det veldig bra. Dessuten så er det en fin avdeling, med kun ett-åringer, og supertrivelig personale! Han skriker aldri i bhg (ifølge personalet), spiser godt og sover overaskende mye! Som deg var jeg skeptisk til denne sovingen. De står 9 barn i et skur på rekke og rad i vogn, og jeg tenkte at han får sikkert maks sove 30 min. med alt det bråket. Men de små tilpasser seg såå raskt. Gutten min sover mellom 2-3 timer i strekk på formiddagsluren sin. Og sover mye bedre om natta enn han noen gang har gjort. Vi har hatt masse nattetull siden han var 2-3mnd, men virker som at bhg og 1 lur om dagen gjør at han sover bedre om natta! Jeg vet alt om å ha dårlig samvittighet rundt dette. Selv arbeider jeg turnus, og kunne strengt tatt hatt lille knerten hjemme, men da hadde jeg gått rundt i evig koma! Trenger å sove litt på dagen, og komme meg etter kvelds/nattevakter. I stedet for har han korte dager i bhg, fra 0830 til 1330. Han får aktivisert seg og utfoldet seg, mens mamma får kommet seg litt til hektene. Og jeg setter mye mer pris på tiden vi har sammen:) Koser meg mye mer om du skjønner! Altså vinn vinn situasjon! Registerer at mange mener at så små barn ikke har noe i barnehage å gjøre (og det bidrar nok til vår dårlige samvittighet). Dette er nok veldig individuelt fra barn til barn. Men min gutt storkoser seg i alle fall i barnehagen, og utvikler seg i rakettfart! Snuppa di kommer sikkert til å storkose seg skal du se. Ikke ha dårlig samvittighet! Og bare gi KLAR beskjed om hvordan du vil ha det mtp søvn og mat, når de er så små så følger personalet våre retningslinjer:) Ble litt langt dette, ville bare fortelle om oss så du vet at det er flere småttiser i bhg:) Lykke til!
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 hei hei=) snuppa mi har vel gått i bhg i 3 uker nå. å går veldig bra. første dagen var en fredag da, så da var det bare på besøk å skrive under på papir o.l. så på mandagen ko vi litt før 9, så har hun en lur i ti tida. å da gikk eg, å fikk en sms i tolv tida, at der gikk det så fint at eg kunne bare komme når det passet meg=) så hentet henne halv 3. det var tilvenningen vi hadde=) så nå leverer eg ho halv ni å hente igjen halv 3. ho sover en lur i bhg å en liten hjemme. skal prøve på en lur etterhvert. ho har vært litt urolig om nettene å selskapssjuk på ettermiddagene. men har litt mer energi til dette nå=) men nå går det bra, ho legger seg fint å sover hele natten nå, begge tennene oppe har akkurat komt ut nå, så har nok vært det i tillegg til masse andre intrykk. de sier i bhg at hun er så blid å lett å ha med å gjøre, tror det er godt for hun å få leke å være med andre jevngamle. i dag startet vi på ny avdeling, de har bygget ut bhg å fått en ny småbarnsavdeling. ( hun gikk på en avdeling med litt større). å det gikk så fint atte, var med å pratet med de voksne frem til ti. så det går nok bra med snuppa di i bhg også skal du se. har lettere for å tilpasse seg når de er små=)
Gjest Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Takk for svar begge to Nå har jeg vært 2 korte dager sammen med henne i barnehagen. Idag prøvde jeg å gå litt ifra, gikk i ett annet rom enn henne. Hun begynner å gråte med en gang hun ikke ser meg... Eller koser hun seg som bare det Bare titter opp å sjekker at mamma er der innimellom. I morgen skal sambo dra med henne, skal være sammen med henne en time før han drar. VELDIG spent på hvordan det går! Håper det går like enkelt for oss som det har for dere
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 det gjør nok det, trenger bare bli vant med at andre tar seg av hun. her har vi hatt hun hos besteforelde og tante siden hun var 5 uker, så hun r jo vane med at andre folk steller osv. det går nok fint skal du se=) hun har jo nett byttet avdeling, så vi har jo hatt tilvenning på 2 avd nå=) å begge har gått fint=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå