Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jenta min blir 8 mnd. I det siste har hun når hun lager sånn klagelyd sagt "mmmmam" Forkortelse for mamma mao. Har også hørt henne si mamma sånn innimellom i det der babyspråket sitt, men er det en tilfeldighet eller bevisst? Sikkert dumt spm men :-) Kaller meg selv veldig mye for mamma foran henne, sånn at det er sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flisa begynte å si "ma-ma-ma" som en slags klagelyd da hun var ca 6 mnd. Da hun ble 8 mnd skjønte hun endelig poenget og begynte å si "ma-maaa" bevisst, f.eks hvis hun mistet smokken på kvelden eller generelt hadde noe annet å utsette på meg;)

Skrevet

Bo har akkurat begynt med det, og han er litt over 10 mnd. :)

Veldig koselig!

Skrevet

I begynnelsen er det nok bare en lyd, men etterhvert skjønner de at det betyr noe og skaper en reaksjon i oss. Gutten vår begynte å si mamma da han var 7 mnd gammel og rundt 8 mnd begynte han å bruke det bevisst.

Skrevet

Lille snupp har akkurat blitt 5mnd og sier både

"mammamma" "ma" "mamma" og "pappappa" "pa" "pappa".

så lydene er på plass. Men det er nok ikke mer enn lyder for henne nå.

Men vi synes jo det er gøy og det ser hun så hun ser veldig fornøyd ut når hun har "sagt" det.

Men det er som sagt bare lyder enda her, gleder meg til hun

bruker de bevisst :D

Skrevet

Tassen her begynte å si bevisst "mamma"-lyd og "pappa"-lyd da han var ca 6 mnd.

Skrevet

Snuppa er 9 mnd, og har en stund sagt mammam og pa-pa:)

Sweet;)

Skrevet

Gutten min er 9 mnd, men sier det ikke bevist enda, bare som kose/klagelyd.

Skrevet

6 mnd, bevisst mamma og pappa fra han va 7-8 ;-)) Nu som 10 mnd sir han hei og hade i tillegg, såååå søt stemme :-)

Skrevet

Fra "alt om barnet" (penelope leach):

s. 181: "Foreldrene merker seg snart Maaa, og den imponerte moren tror lett at barnet prøver å kalle henne Mamma. Men det har ikke noe med å kalle noen Mamma å gjøre, babyen sier Maaa fordi m-lyden kommer først i språkutviklingen."

s.261-263 (baby fra seks måneder til ett år): " Hun sier Paaa og Maaa og Buuu, blandet opp med latter, klukking, hikst og fryd....I løpet av sjuende måned blir barnet mer og mer våkent for talelyder...mot slutten av sjuende måned vil du høre en videreutvikling av lydene hennes. Den første forandringen er at hun gjør kurrelydene om til tostavelsesord ved å gjenta dem. Hun sier Amam og Papa, og Bubu....mot slutten av sjuende måned kommer Imi, Aja, Ippi.....Niende måned frembringer vanligvis store omveltninger i taleferdigheten, og alt skjer på en gang. Barnets form for tale blir plutselig langt mer utbrodert, med lange stavelses-serier som Dææ-dææ-dææ-dææ eller Ah-di-da-bu-maa. Så snart man hører slike kombinasjoner, som vi gjerne kaller pludring, er barnet på randen av å si riktige ord.....

De fleste barna sier sine første "virkelige" ord i tiende eller ellevte måned. Vi kan ikke være mer nøyaktige, for det er forbausende vanskelig å identifisere de første ordene. "Mamma" er et godt eksempel. Når et barn på sju måneder sier "mam", vil få foreldre la seg narre til å tro at det er et ordentlig ord. Men når det samme barnet lager den samme lyden tre måneder senere, er det lett å la seg lure. Du venter ord nå, så du har en tilbøyelighet til å finne dem i all bablingen, og til å glemme at de lydene du nå overveier å gi ord-status, er lyder hun faktisk har laget i månedsvis...

s.264: Barnet ditt lærer antakelig betydningen av en mengde ord før hun sier mer enn ett eller to.....

Så står det masse annet i denne gode boken som er på over 500 sider.

Skrevet

Guttene har vært rundt 9-10 mnd når jeg var sikker på at de brukte "mamma" som ord bevisst, før dette var det mest lyder, men på den alderen, og litt før, begynte de å bruke andre ord også som "hade", "hei", "pappa" osv.

Skrevet

Jeg er SIKKER på snuppa sa mamma her! ;) (8 mnd)

Joda, mye ma-ma-ma i bablingen, men det var en gang eller to det var som et rop.

Svigermor gir seg forresten ikke på at hun går rundt og kaller katten hennes for "pus" allerede (dere vet den "spyttelyden" de går rundt og lager hele tiden). Men jeg ville ikke bli overrasket om hun klarte (etter hennes mening) å si farmor før både mamma og pappa..

Skrevet

Lillegutt sier mamma og har gjort det en god stund (siden 7 mnd). Er veldig bevisst for han kommer etter meg kravlende og sutende "mamma, mamma, mamma..." og det er kun til meg han sier det (lager andre lyder når han kravler etter pappaen)

Skrevet

Hehe, jeg blir og mer og mer sikker på at hun KAN si mamma. Når hun er litt lei seg og klager ser hun på meg med triste øyne og sier mamma..

Skrevet

Jeg beklager, men jeg er ikke sånn "bok-mamma"... og tror heller ikke at datteren min er en "bok-baby"... Med det mener jeg, at alle babyer er forskjellige ! Jeg tror det er individuelt hvor tidlig eller sent babyer begynner med de forskjellige utviklingstrinnene - noen er tidlig ute, noen ligger på det såkalte gjennomsnittet, og noen er sent ute. Akkurat som vekstkurven. Min datter på 5 mnd ligger på "gjennomsnittet" der, mens en venninnes sønn som er 4 mnd, er like stor som en gjennomsnittlig 9 mnd baby !

Mye av det som beskrives over her, er ting snuppa mi allerede driver med. Det står for eksempel: "Niende måned frembringer vanligvis store omveltninger i taleferdigheten, og alt skjer på en gang. Barnets form for tale blir plutselig langt mer utbrodert, med lange stavelses-serier som Dææ-dææ-dææ-dææ eller Ah-di-da-bu-maa. Så snart man hører slike kombinasjoner, som vi gjerne kaller pludring, er barnet på randen av å si riktige ord....." Dette driver jenta vår med allerede, og har gjort det en stund. Det betyr jo ikke at hun er "på randen av å si riktige ord" som det står i det utdraget. Men hu pludrer som "besatt" til tider, og veldig ofte høres det ut som hun rett og slett sier ord, ikke forståelige, men med mange stavelser - og langt over der hun burde være ifølge denne boken tydeligvis.

Så jeg tror på at man selv vet/har en viss følelse av hvor langt barnet har kommet. Ja, man er ivrig på at barnet skal si mamma og pappa og konkluderer kanskje med det litt tidligere enn det faktisk er tilfelle, men. Som nå for eksempel ligger datteren min ved siden av meg og sa nettopp "Oooj" og "agaga" Det er jo ikke noe spesielt, men hun sier faktisk "mamma" og "mammami", og det er ingen tvil om at hun mener meg. Hun sier det gjerne når hun er veldig lei seg, eller jeg går ut av rommet. Da svarer jeg og kommer tilbake, og da er hun strålende fornøyd. At hun gjør dette gjentatte ganger, mener iallfall jeg betyr at hun VET at "mamma" og "mammami" er meg - eller iallfall at det tilkaller meg, om du vil. Hun sier også "Heeeei" og "nei"/"nei-nei-nei", og det har hun gjort leeeenge. Ikke bare sier hun det, men hun har brukt begge disse ordene i riktig sammenheng så mange ganger at det ikke kan være helt tilfeldig.

Jeg sier ikke dette for å "skryte" av at datteren min er tidlig ute, men fordi jeg syns det er uhyre viktig at man ikke ser seg blind på sånt som står i alle disse bøkene man kan lese. Det står mye nyttige tips og råd, og man kan få en pekepinn på hva som er såkalt "vanlig" - eller gjennomsnittlig - utvikling, men man må ikke tro at det er en fasit. I samspill med sitt eget barn, følger man jo akkurat hans/hennes utvikling på nært hold, og man har dermed god forutsetning for å si hvor barnet er på "stigen". Det tror nå iallfall jeg ;-)

Skrevet

Gratulerer, din datter er sannsynligvis et geni!

Selvsagt viser litteraturen og bøkene (eller internettartikler for den saks skyld) som oftest til studier av det gjennomsnittlige, og jeg er fullt klar over avvik i begge retninger fra normalen.

Jeg har selv fire barn og har hørt lyder som har lignet på bevisste ord fra de var ganske så små. Første bevisste ordet til eldsteman var faktisk lys, eller "yls" som han sa mens han pekte på alle lampene når vi gikk rundt i huset. Da var han rundt 9-10 måneder. De to andre taleføre barna mine har også hatt andre ord enn mamma som sine første ord.

Ammammamma har de alle pludret fra de var bittesmå, men bevisst sagt mamma til meg har de vel ikke gjort før 10-11 mnd gamle tipper jeg. Skikkelig gjennomsnittlige "Bok-babyer" mao. De tre eldste har forresten pratet som en foss med flereords-setninger før de var 2-åringer.

Kjekt er det uansett både pludringen, kosen, utviklingen generelt inklusive språket med mer;o)

Skrevet

Knerten er 11 mnd om to dager, og han sier ikke mamma. Han har lydene inne, men det er ikke bevisst når han sier mamamama. Pappaen er overbevist om at han sier "pappa", men jeg mener det også er bare lyder han sier uten å mene noe bestemt med det. Han hermer etter pappaen sin, men vet ikke betydningen... Han babler ellers som en foss. :)

Skrevet

Vel, min lille tullert har hatt "mamamama" som en del av lydspekteret når hun gråter (de tre gangene i døgnet hun gjør det) siden hun var 8-10 uker. Jeg regner IKKE med at det er bevisst, men det høres ut som om hun sier "mamma", og dermed blir det ekstra vanskelig for mamma'n å la henne ligge ; )

Skrevet

Som et bevis på at dette er meget individuelt, så kan jeg nevne at storebror her er 16 mnd og sier fortsatt ikke mamma eller pappa... Han har vært innom rundene med mamamam og papapa, og da trodde vi det skulle komme. Men han skravler mye, og skjønner UTROLIG mye, men sier altså ikke mamma eller pappa. Det eneste ordet vi kan gjenkjenne er "ball" (ja, han er ekstremt glad i å leke med baller...)

Skrevet

Lille blå var 5 mnd når han begynte å si "mammammammamma" i klagesang. Etterhvert ble det "mamamama", "mam" når han skulle ha pupp og lignende. Og rundt 7 mnd, sa han "maamaamm" når han klaget til pappaen som feks skiftet bleie når han ikke ville :P hehe. Og "papapapap" eller "papfa" hvis jeg gjorde noe han ikke ville, feks påkledning!! Nå er det "mammam" og fortsatt "papfa", rett som det er :D 11 mnd. Sier også "dæh" (altså dær og peker) og neineinei (og rister på hodet) :))

Skrevet

Hehe, noe geni er hun nok ikke, men at hun har mer lyder enn gjennomsnittet iflg det bokutdraget samt enkelte bevisste ord, det er det ingen tvil om ;-) Jeg misoppfattet antakelig innlegget ditt (utdraget), som jeg trodde var du som sa at hvis noen trodde barna deres bevisst sa mamma etc i tidlig alder, så tok de skammelig feil. Men da beklager jeg hvis jeg misforsto deg og dermed gikk oss andre mødre i unødvendig forsvar ;-)

Skrevet

gutten min sa "mamma" IDAG for første gang!!! Han er 6 mnd. Var nok ikke bevisst, altså, men gud så gøy det var :-D

Skrevet

Min begynte da han var 5 mndr, men bevisst først nå(8 mndr)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...