Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg har....og mannen har, vi eier ikke økonomisk sans, handler ikke om å ikke ville betale men har skjelden penger og aner ikke hvor de blir av...vi er godt voksne begge to. Skulle ønske jeg var litt bedre til å styre økonomi, men hvordan skal jeg klare det???
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Ikke jeg, men mannen har.... Forsøkt kommunens gjeldsrådgivning?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Samboeren min har. Hadde bet. anmerkninger på ca 50 000 kr og inkassogjeld på ca 250 000 kr. Etter 1 år har han nå ingen bet. anm og "kun" 90 000 kr i inkassogjeld. Og jeg har vært student gjennom det hele, og vi har samlet inntekt på 26 000 kr i mnd etter skatt. Så føler meg som en liten ekspert på å leve billig og få orden i ting .. Så har du noen konkrete spørsmål så er det bare å komme med de. Kan selvfølgelig bare si hvordan vi har gjort det.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Se på LUKSUSFELLEN på TV3!! og det mener jeg! Jeg sier ikke dette fordi jeg mener at du er like ille, men på dette programmet får man faktisk mange gode tips! Det har iallefall jeg fått, selv om jeg ikke har anmerkninger eller problemer Et veldig godt tips jeg kan gi dere er å sette dere ned å se igjennom regningsbunken. Regn ut hvor mye dere har i regninger totalt i året, og del beløpet på 12. Del på 11 dersom dere ønsker å slippe å betale regninger med feriepengene deres! Opprett en utgiftskonto og sett dette beløpet inn på konto hver måned, da er du sikker på at du har penger til regninger hele tiden! Sett derretter opp et REALISTISK månedsbudskjett. Ikke vær unødvendig strenge, da kommer det til å sprekke. Følg dette budskjettet til pungt og prikke. Det er slitsomt i starten, men etter litt tid går det automatisk!! For dem som sliter med kreditorer kan det lønne seg å kontakte dem å forhandle seg til en nedbetalingsplan. Er du heldig er de villige til å kutte litt på rentene, og de har faktisk ikke rett til å kreve mer enn det dere klarer å betale i måneden.... For de som lurer, JA jeg er en stoor fan av luksusfellen den har virkelig lært meg ett og annet om økonomi
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Hva er betalingsannmerkning? Jeg har betalt noen regninger litt seint, men ikke fått noe inkasso el. Hvordan vet man om man har fått annmerking og hva er konsekvensene?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Nei, jeg har ingen betalingsanmerkninger, ikke mannen heller. Mitt beste råd til deg å rydde opp, ingen annen måte å gjøre det på, du må få oversikt. Trenger ikke lage så veldig avanserte budsjetter, med du må ha oversikt. Begynne med å lage flere kontoer, det er ikke noe problem å gjøre i banken, du kan ha nærmest så mange du vil. Vi har en felleskonto som alle faste utgifter og regninger betales fra, har avtalt med banken at de trekker et fast beløp fra både min og mannens konto på lønningsdagene våre og overføres til denne "regningskontoen". På den måten er det alltid penger til regningene, er ikke lov å ta penger fra denne kontoen til noe annet enn regninger. Har ikke kort på den for regningene trekkes enten på avtalegiro (forsikring osv) eller via nettbanken (barnehage, strøm, telefon osv). Har også tatt vare på alle kvitteringer fra matbutikken i en måned, så vi vet hva vi bruker på mat i måneden. Vi tar ut pengene vi bruker på mat på lønningsdagen og har i en krukke på kjøkkenet, tar penger derfra og betaler kontant i butikken. Dere kan også om dere vil opprette en matkonto i banken som dere har kort til, uansett er det alltid penger til mat hele måneden igjennom. Det som er igjen på konotene våre da er til bensin, klær, utstyr og lommepenger. Når det ikke er mere penger igjen på kontoen har man ikke råd til å kjøpe noe mer før lønning, ikke lov å låne fra regningskonto eller matpenger. På denne måten har man alltid oversikt, har alltid penger til regningene og mat, og hvis dere i tillegg setter inn littegranne ekstra i måneden på regningskontoen sparer dere fort opp en buffer på f.eks 10.000 kr. Da har dere til utforutsette utgifter som et ødelagt kjøleskap eller en rotfylling. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Ja det vil jeg svært gjærne høre om! Jeg har masse småtteri...dvs regninger fra 700-3000, si en tyve tilsammen, pluss innkassokrav på 50000(kortgjeld),forbrukslån som er på vei til innkasso nå(eller skal mane meg opp i morra for en dialog). Han har også noe gammel gjeld(forbruk og skatt) Hvordan har dere klart det, da? Vi har vel med alle inntekter ca 45000 i mnd, men har 4 barn, 2 i barnehage, huslån på ca 10500 pr mnd. Har fått tvangstrekk i lønna mi nå på 6000 kr pr mnd, vet ikke helt hvordan dette skal gå....
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Det å ha flere kontoer er et veldig godt råd. Det har vi og. Egen felleskonto (til mat og andre småting vi trenger), og en regningskonto, og en bufferkonto, og en sparekonto I forhold til inkasso, hvis det er gammel gjeld, så er byråene ofte villig til å slette renter på dette. Det vi gjorde var å betale ned de minste beløpene først, få til bet. avtaler på alle. Min samboer hadde så mange forskjellige kreditorer at vi hadde null sjanse til å ha bet. avtaler med alle. Det vi gjorde var å få bet.avt med de med minste beløpene, også regne oss fram til ca når vi kunne betjene de andre som var igjen. Altså når de små beløpene var borte. Samboer ringte da de med store beløp og sa at han ville rydde opp, og at han kunne begynne å betale 200 - 500 kr i mnd om 6 mnd. Så da satte de gjelda på vent slik at det ikke ble flere inkassosalærer på de (renta går jo da likevel). Så når de små beløpene på sånn 2000 kr var unnagjort, så var det på begynne på de større. Nå har han 3 igjen, en på 55 000 og en på 24 000 kr + en på 8000 kr. Og disse har han fått 0 % rente på framover fordi vi sa at de kunne få 1000 kr hver i mnd (nå har de hatt 200 og 350 kr i mnd i en stund). Så det har vært mye triksing og miksing og selvfølgelig godvilje fra byråene. Men det har lønt seg for oss. MEN brytes disse avtalene en mnd, så kommer alle renter og sånn på igjen. Så en sånn stor opprydning må man begynne på når man er maks motivert!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Hei du med mannen som har blitt kvitt mye gjeld siste året!!! Hadde satt stor pris på å få høre "oppskriften" deres:) Hilsen hi
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Lønnstrekk på 6000 kr per mnd var mye. Du kan be de om å se på dette (Statens innkrevningssentral altså). Du sender inn en oversikt over lønn og utgifter. For oss hjalp ikke dette, for jeg hadde i utgangspunktet lønnstrekk på 2400 kr .. og bad om å få på 1700 for det var det vi hadde råd til. De mente tydeligvis noe annet, for når trekket kom så var det på 2700 kr .. Men men, det gikk, og da ble det fortere borte og.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Begynn med å klippe alle kredittkort i to og slutt og kjøp ting på avbetaling. Det må betales og det blir mye dyrere enn å spare penger. Hvis dere betaler mye med kort, så er det lett å gå gjennom kontoutskriftene fra de siste mnd og se hva dere har brukt penger på. Bli enige om hva som er unødvendig og tenk gjennom hvordan dere kan bruke mindre penger på feks mat og klær. Vi handlet mye på meny tidligere fordi der er utvalget større og de har mye bedre brød enn på feks kiwi. Nå handler vi mer på kiwi og andre billigere butikker og heller en gang i mellom på meny og da handler vi minst mulig. I tillegg så er det som flere andre har kommet med, å ha flere kontoer, veldig lurt. Regningskonto er helt nødvendig når man ikke har full kontroll på økonomien (og veldig lurt uansett). Betal ned mest mulig av inkassogjeld og kredittkortgjeld fortest mulig, for der går det mye penger unødvendig i dyre renter.
AussieAnette Skrevet 7. september 2009 #12 Skrevet 7. september 2009 Hei. Drister meg til å ikke være anonym og sier at du kan sende meg en privat melding så kan vi ta det derfra.. Så er det muligheter for å sette seg litt mer inn i situasjonen, er så forskjellig fra situasjon til situasjon hva som lønner seg å gjøre. Hilsen hun med samboer som er så flink å rydder opp
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #13 Skrevet 7. september 2009 Nei, det har vi ikke. Men vi sitter ikke igjen med noen penger til overs på slutten av måneden. Men det vi gjør er å betale alle regninger med EN GANG lønna har kommet på konto. Da vet vi at resterende penger bruker vi fritt til mat, klær, hygiene, bensin og andre ting. Der må man bare sette opp budsjett om man ikke klarer å kontrollere. Men ved å betale aller regninger med en gang, slipper man å tenke mer på det ihvertfall. Da ser man også fort hvor mye man sitter igjen med til neste lønn kommer. er det lite til overs, vet man at man ikke kan kjøpe andre ting enn det man må. Er det mye til overs venter vi til slutten av lønnsperioden med å kjøpe noe annet som ikke er så viktig, eller så kan man sette det på sparekonto.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #15 Skrevet 7. september 2009 Har bare et par spm til dere som har mer peil på dette:blir anmerkningen slettet med en gang el hvordan er det? Og hvordan setter en opp et forslag til alle kreditorene selv,slik at en kan redusere rentene osv?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #16 Skrevet 7. september 2009 De blir slettet med en gang ja, men etter 2 uker burde du ringe og høre om det er gjort. Noen ganger kan det ta lenger tid enn det burde, eller at det er "glemt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå