♥mamma♥alene til 3 Skrevet 7. september 2009 #1 Del Skrevet 7. september 2009 Min sønn var ekstrem tidlig ute til han var 18 mndr. Han satt seg opp når han var 5 mndr. Inne på kontoret til helsesøster mens hun spurte om han var begyndt å snu seg..Krøp på en merkelig måte som de kalte bjørnegange(på fotsåle og hender) Ved hjelp av fysioterapi klarte vi å utsette tidspubktet for at han reiste seg å lære ham å krype på knærne. Gikk langs med ting når han var 6-7 mndr. osv. Han hadde 2-3 ordssetninger og sa alle "lette" ordene vi spurte ham om når han var noe over 1 år. Klatret tidlig. Mange kalte ham et lite vidunderbarn, og vi stimulerte ham bevistt IKKE til dette. Min søster sin sønn lå stort sett i ro på gulvet til han var 9 mndr, så plutselig gikk det fra rolig unge som ikke gjorde noen ting til helt normal 1 åring på 3 mndr. Nå er han 17 mndr og en kvikk gutt som helt klart er meget inteligent. (må inrømme at jeg trodde nesten det var noe "galt" med ungen til han var 9 mndr..) Han prater ikke mye, men forstår vanvittig mye og leker avanserte leker. Er veldig utspekulert når han skal finne på fantestreker og er helt klart begavet, som sin mor og far. (kanskje ikke mozart, men laangt over normalen) Min sønn er nå langt foran gjevnaldrene på en del områder og er faktisk sterkt "handicappet" sosialt nå når han har begyndt i 1 klasse. Han bruker mye ironi (og en del sarkasme og desverre) men er ikke helt "på nett" med de andre barne som ikke skjønner ham helt. Ellers når det gjelder lesing og skriving er han ikke srlig "flink" han teiner fremdeles rableteininger for han intrisserer seg ikke, kan hvis han vil teine strekemenn men det er det. Jeg vet ikke om han er begavet eller handicappet om jeg skal være helt ærlig. Vi lurer på om han har ADHD for han har bl.a svært dårlig impulskontroll. kanskje er han en begavet unge med ADHD? Det jeg ville frem til er om unger som er ekstremt tidlig som babyer kanskje ikke får nok ro til å modne den lille hjærnen sin som unger som er rolige, trege eller "normale" som babyer... For de tingene sønnen min var tidlig på har vel egentlig mer med kribling i kroppen å gjøre enn å være begavet.. Og han var ikke særlig smart når han stablet alle bamsene i et hjørne i lekegrinden og klatret opp og dro seg opp i stående stillling etter en spilledåse som 5 mndr baby. Der sto han å svaiet og gliste..og når han klatret opp i en bokhylle og ble hengende som 1 åring.. Han var motorisk tidig, men det var jo ikke så smart å gjøre de tingene..? -Bortsett fra språklig, der lå han langt fremme til han sluttet helt å snakke når han var 18 mndr og ikke begyndte igjen før sommeren han var 2. Han er nå laangt fremme språklig og bruker mer avanserte ord enn meg, og JA han bruker dem i rette sammenhenger og forstår bruken av dem. Og han tilpasser vanskeligheten på ordene han bruker etter hvem han snakker med...Har vist skjønt a de gjevnaldrene ikke forstår.. Vel dette er rotete skrevet for mor har dysleksi og lærte sent å beherske et skriftlige språket.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140626873-sammenheng-mellom-tidligsen-utvikling-og-begavede-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Mei Skrevet 10. mai 2010 #2 Del Skrevet 10. mai 2010 Din gutt høres mye ut som min, var veldig tidlig motorisk og har alltid hørt at han ligger langt fremme motorisk og kognitivt. Minsten er imidlertid mye senere motorisk, tar seg bedre tid til ting og studerer det han får i hendene. Det er lett å tro at elstemann er "smartest", men som du også er inne på er vel også smart å ta seg tid til å studere gjenstander og vente til å gå til du faktisk mestrer det f.eks? ADHD har dessuten sammenheng med IQ over på eller over gjennomsnittet (om loppene skyldes det eller generell understimulering/kjedsomhet er et annet spørsmål..) Einstein viste ingen tidlige tegn på at han hadde geniale evner. Han snakket sent og har også hørt at han var flere år før han begynte å gå. Einstein-syndromet går ut på at barn med sent utviklet språkevner/sosiale evner ofte får autist-diagnose men er svært intelligente. Så det er nok lett at samfunnet tillegger de motorisk og språklige tidlige som mer oppegående! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140626873-sammenheng-mellom-tidligsen-utvikling-og-begavede-barn/#findComment-141836480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumsemamma Skrevet 29. mai 2010 #3 Del Skrevet 29. mai 2010 Hei TIPS: www.lykkeligebarn.no Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140626873-sammenheng-mellom-tidligsen-utvikling-og-begavede-barn/#findComment-141913909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå