Gå til innhold

Jeg visste at vi aldri skulle sagt hva vi vurderer før ungen ble født og navnet bestemt!! :( Trenger hjelp til alternativ..

Anbefalte innlegg

Var i familieselskap i går, og så kommer min samboers mormor med meget sterke meninger bort til meg..

"Jeg hører dere har tenkt på Astrid... Det må dere ikke finne på!!!! Blablabla, jeg har en nabo som er sånn og sånn, bla bla. GNÅÅL".

Jeg kjente jeg ble litt lei meg jeg. Vi har en gutt fra før som heter Aune, da vi ventet ham sa vi ingenting før han var født, nettopp pga slike kommentarer. Vi hadde ikke bestemt oss for Astrid, men synes det er litt søtt jeg, og passer fint med Aune..

Vil dere hjelpe meg å vurdere andre alternativ?

Helle (Helle Olivia)

Lotte

Pia

Alida

Hennie

Mie

Mea

(så tenker vi litt på Elvine som mellomnavn på noen..)

Fortsetter under...

Først vil eg sei at da er grusomt å få sånne kommenarer...og Astrid er eit stødigt godt norskt navn,som står godt til Aune.

sjølv er eg veldig gla i Pia,Helle og Lotte.

Helle Olivia var veldig fint...

Lotte Elvine og Pia Elvine var fint og==)

Dei andre er eg ikkje så gla i ...

Pia Cathrine og Pia Christine likar eg og..

andre:

Aune og Lena

Aune og Oline

Aune og Leah

Aune og Thea

Aune og Ina

Aune og Ida

Aune og Silje

Aune og Maria

Ikke bry dere om kommentarene! Snart har dama en annen assosiasjon til navnet uansett, og Astrid er både søtt og flott synes jeg. Likte ikke så godt de andre navnealternativene deres heller, så da er det ikke så rart jeg sier som jeg sier... ;) Dvs. favoritten min en Henny, men liker ikke skrivemåten Hennie...

Takk!

For husfreden må vi vel bare vurdere de andre vi tenker på også..

Selv om jeg på trass nå vil kalle henne Astrid! ;)

Så på det som et litt kjedelig/vanlig navn vi aldri hadde tenkt på før, men plutselig klinget det så fint. Er ikke så mange som heter det i dag, samtidig som det er greit med et navn som ikke er for spesielt når vi har en med et mindre vanlig navn fra før (ser du også gav endel mer "vanlige" navneforslag).

Helle Olivia er vel det vi har tenkt på lengst, men synes det ble fryktelig vanskelig denne gang..;)

Alle de andre navnene dere har satt opp er SÅ mye finere enn Astrid!

Helle (Helle Olivia) - Olivia er nydelig! Hva med bare det?

Lotte - Søtt:-)

Pia - Ok.

Alida - Nydelig!

Hennie - Litt ''Aksel Hennie'' for meg..

Mie - Så søtt!

Mea - Veldig fint og spesielt!

1. Olivia alene (Jeg liker ikke Helle..)

2. Alida

3. Mea

4. Mie

5. Pia

6. Lotte

7. Helle ( Helle Olivia )

8. Hennie

Hva med Mea Olivia? Mie Olivia? Hedda Olivia? Mille Olivia?

Astrid er da kjempefint, og liker dere det så er det alt som betyr noe.

Ingen liker alle navn! Kan umulig gjøre alle tillags uansett.

Annonse

skjønner godt at du vil velge Astrid nå bare på trass, GJØR DET! hehe. min mor var helt forferdet over navnet vi valgte, for det var en sur gammel bonde som kjeftet på alle ungene i gaten når de var på epleslang, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om hennes mening...og glad er jeg for det! :) ja ok, det hadde jo vært kjekt om hun likte navnet hun og, men hvis jeg skulle tatt hensyn til alle meningene som florerte rundt navnevalg så hadde jo ungen ikke hett noenting! :) og nå tror jeg ikke hun tenker på andre enn barnebarnet sitt når hun hører navnet. ikke ofte i hvert fall. :)

Astrid er nyyydelig, stå på! Alternativene dine ble litt tannløse i forhold :) Alida og Hennie er fine, men Astrid - det er i en annen klasse.

Enig med Turid. Gi blaffen i hva andre synes. Astrid er et kjempekoselig og stødig navn som passer til Aune. Besteforeldre kan være grusomme iblant, men hun blir helt sikkert vant til Astrid :)

Jeg syns Astrid (evt. skrivemåten Astri) er et vakkert og solid og "ordentlig" navn. Er en av mine favoritter, men det er dessverre opptatt i vår familie. Annen varsjon av navnet er Astfrid, nydelig det også.

I forhold til de andre navnealternativene deres syns jeg Astrid er mer klassisk og tidløst.

Jeg har også opplevd at slektninger mener at deres personlige negative assossiasjoner til et navn skal ha noe å si. Merkelig! Spesielt hvis de negative assossiasjonen er knytta til personer hverken barnet eller barnets foreldre har eller kommer til å ha noe forhold til.

Takk for mange gode svar, hjalp litt å bare lufte det! :)

Det er en meget bestemt mormor (blivende oldemor) vi snakker om nemlig.. Så man blir ikke uenig med henne! ..;)

Men hadde hun visst om forslaget på førstemann på forhånd hadde hun rygget da også!Tror de syntes det var altfor spesielt da de hørte det.

Bare så kjedelig at hun kommer til å gnåle om dette ut svangerskapet, og i lang tid etter... Veldig enig med galathea i at de kunne holdt kjeft rett og slett, når de vet at vi ikke kommer vet hvem vedkommede er engang!

Mille ble nevnt, og det er også fint, men kjenner ei som har kalt dattra det. Så liker vi Sofia,men det vil søstra til samboeren bruke om hun får jente. Er nå viktigere å ta hennsyn til slike ting syns jeg..

vet du adventsbaby? du skal gjøre akkuat det du/dere vil, ikke hva alle andre syns og mener!! det mener jeg i hvert fall ;)

syns Astrid er flott jeg. Stå på :)

Jeg synes dere skal gå for Astrid som dere hadde tenkt og ikke bry dere om hva familien sier. Det er alltid noe å klage på og snart vil de finne noe nytt å akke seg for.

Annonse

Stå på deres! Skjønner at det sårer, men de som har levd et langt liv vil bestandig ha assosiasjoner til noen navn. I allefall siden Astrid mest sannsynlig er et navn som ligger i bestemors generasjon. Noen av de andre dere hadde på lista var også fine (Helle og Hennie),men enig med Abracadabra i at Astrid ligger i en klasse for seg selv. Bedre enn de andre! Hun får nye gode assosiasjoner.

Kan dere ikke si til slekten at dere nå vurderer andre navn og ikke si hvilke. Og annonsere at hun heter Astrid etter at hun er født? Det løser vel problemet ut graviditeten? Hvilke bestemødre/oldemødre klarer å kritisere/bry seg om navnet til babyen etter de har fått en varm liten bylt i armene?

Aune og Astrid var fine sammen! :-) Go for it!

Astrid er et veldig pent navn. Kunne gjerne ha kalt datteren min det. Hennie er også veldig pent.

Ellers er forresten Sigrid og Ingrid finne navn i samme gate.

Vi var også dumme og involverte hele familien i navneprosessen. Vi bestemte og ombestemte oss mange ganger. Neste gang skal vi være mer forsiktige.

Synes disse navnene var mye finere enn Astrid..

Rekkefølgen jeg synes er finest:

1. Helle Olivia - Nydelig! :)

2. Lotte Olivia

3. Mie Olivia

4. Alida

5. Pia Elvine

6. Mea Elvine

7. Hennie

Trist å høre at folk tenker så lite. Hadde brukt det navnet jeg og mannen min var enige om. Jeg går med nr 3 nå. På første mann var vi ikke enige og dermed heller ingen som viste om hvilke navn vi vurderte. På nr 2 viste alle hvilket navn vi ville ha. Fikk mange komentarer både positive og negative. Men vi holdt på navnet, fordi vi syns det passet gutten.

Syns alida er spesiellt og fint. De andre er også fine, men jeg likte alida best :-)

Hvis dere ønsker å bruke astrid, så gjør det. Det er et sterkt norskt navn

Ja, vært ute for det samme! Derfor har jeg lært å ikke si noe før vi har bestemt oss.. Første navnet likte alle, men til nr 2 ble familien skeptisk.. De fleste rynka på nesa.. Men nå syns de det er veldig fint bortsett fra svigermor men hun bryr jeg meg ikke om ---Gå for Astrid om det er favoritt Selv liker jeg varianten Elvina (med a)

Jeg vet hvordan det er, når det er sagt ville jeg bare ikke brydd meg mindre om den mormoren. Hun kommer til å elske deres Astrid uansett om hun har dårlig assosiasjoner til navnet akkurat nå. Jeg synes Astrid er nydelig så skjønner godt at du hadde bestemt deg for det.

Hvis dere nå allikvel skulle ta hensyn mener jeg Hennie Elvine hadde vært ett super nydelig navn.

Både mormor og søsteren min heter Astrid. Et flott, sterkt navn!

Når vi valgte å kalle vår sønn Nicholas, rynket mamma på nesen lenge. Jeg har spurt henne om dette i ettertid, og hun sier nå at hun synes det er et flott navn - fordi navnet har vokst med gutten, som jo er en flott gutt.

Men for henne var navnet "uvant" til å begynne med.

Denne mormoren kommer til å få andre assosiasjoner til navnet enn hun har i dag. Bare bruk det!!!

Godt å høre at ikke bare jeg synes det er dumt med slike kommentarer. Skjønner ikke hvorfor vi ikke holdt forslagene hemmelig slik som sist! Heldigvis er samboer veldig enig i at blir det Astrid så blir det det uansett hva mormoren sier, det er bare at det legger en slik demper når vi likte navnet. Liker jo mange av de andre også (og veldig godt sigrid som ble foreslått, men en vi kjenner mistet babyen sin som heter det..), men ville ikke ha mormors negative syn! Tullkjærring! ;)

Jeg mener (100% subjektivt) at Astrid er et flott navn! Det fungerer flott både nasjonalt og internasjonalt.

Syns Astrid Hennie er en fin kombo:)

Selv heter jeg Astrid Benjamine. Har bare misslikt det navne i en kort periode da jeg var 5-6 og var rasende fordi jeg ikke het Anette. hehe!

Astrid er flott! Det er som regel alltid noen som ikke er enig i navnevalg, kan ikke velge å ta hensyn til dem. Kjenner Astrid Oline, veldig søtt etter min mening :-) Apropos Elvine: Jeg synes Evina/Evine er fine 2. fornavn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...