Gå til innhold

Tett tårekanal...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 5. måneder har hatt, siden fødselen; tett tårekanal.

Eller det er dreneringen ned til nesen som ikke er åpen.

Dette fører til for mye veske i øyet og gul/grønn gugge siden tårene ligger still under øyet.

HS sier at tårekanalen kommer til å åpne seg før han er året, men jeg synes øyet er mindre enn det gode.

Er det noen som har erfaringer her?

Kommer øyet til å være mindre permanent eller ser det mindre ut pga hevelser/irritasjon pga den ekstra tårevesken rundt øyet?

HS vil ikke svare meg på disse spørsmålene, og jjeg finner ikke annen informasjon enn at dette er et vanlig problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er født med tett tårekanal, den åpnet seg faktisk ikke før han var 15 mnd, mens hos søstern min så åpnet de seg rett før hun fylte et år:)

Sønnen min hadde det på venstre øye og husker jeg var bekymret fordi det så ut som om det var mindre pga at det var hovent og mye verk. Og i og med at det tok så lang tid før kanalen åpnet seg så måtte jo øyet bli mindre, trodde det ikke fikk utviklet seg slik det skulle. Men en uke etter at kanalen var åpen og verk og hovenhet var borte var øynene av lik størrelse:) Søstern min har også lik størrelse på øynene:)

Var hos en øyelege med plagene og fikk resept på kloramfenikol salve(mot øyekatar) som vi brukte hver kveld og det hjalp en del, mindre verk. Han fortalte også at all verken og hovenheten ikke var farlig og øynene utvikler seg som de skal:) Ble også bedt om å holde gutten inne på dager hvor det er veldig kaldt eller blåser mye og er surt da dette forverrer problemet. Fikk også tips om å massere området fra øyekroken og ned neseryggen noen ganger om dagen fordi det kan hjelpe til med å åpne kanalen fortere:)

Skrevet

Min datter måtte faktisk stikke opp igjen tårekanalen når hun var drøyt året. Men hun hadde klumper i øyekroken av væske som hopet seg opp. Tror det må være mer enn "bare" verk i øyet før de gjør dette.

Vi masserte henne under øyet forsiktig flere ganger om dagen, hjalp noe...men ikke nok!! Hun hadde som sagt store klumper i øyekroken og veldig hovne øyne, men i dag er hun perfekt...så klart *knis*

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...