Gå til innhold

En eller to katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen. Vi har en innekatt, og han er ikke verdens lykkeligste etter at barnet vårt ble født (hun er nå 8 mnd). Vi tror at han har godt av å få en kattevenn og dele dagene med.

Jeg har ringt til dyrebeskyttelsen, og de mener at man helt klart må ha to katter hvis de skal være inne, og at sjalusien katten viser overfor barnet vårt kan dempes dersom han får en lekekamerat. Det hadde jo vært fint å gi et hjem til en liten pus også. Man får bare kattunger når de skal være inne.

Noen med synspunkter eller erfaringer?

Skrevet

Du kan oppleve at katten blir enda mer urolig med enda en katt som skal ha sitt territorium...

Men det motsatte kan selvsagt skje. Dette vet du ikke før du anskaffer en til. Hva med å låne ei katt ei ukes tid?

Skrevet

Vi har mulighet til å komme tilbake med katten hvis det virkelig skjærer seg helt, men de sa at vi må gi det 3-4 uker. Det er jo litt trist om den lille kattungen knytter seg til oss da, også må vi levere ham tilbake. Men jeg har på en måte på følelsen at katten vår trenger en artsfrende å kommunisere med.

Skrevet

Det kan ta en stund før den gamle pusen godtar den andre. Pusen min godtok ikke den nye kattungen før det var gått over en mnd....og enda er ho ikke kjempe glad i den... var helt sinnsyk den første tiden...

Men det kan gå bra da :) Men det kan ta sin tid

Skrevet

Nå er katten vår ikke så gammel da, men han er veldig bortskjemt. Det vil si, han var veldig bortskjemt før vi fikk barn, og han har ikke taklet så bra å bli litt mindre degget med enn før nå når vi har jenta i hus.

Jeg har sett at han har vært veldig nysgjerrig og kontaktsøkende når vi har hatt hunder på besøk vet noen anledninger. Det har faktisk vært hundene som har gjemt seg, for han ble litt kjepphøy.

Vi skal nok forsøke å få en til. Jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at vi har fått innekatt, og jeg sa også det til dyrebeskyttelsen med tanke på at de kattene de hadde kanskje ville få det bedre hos en familie med utemuligheter. De mente derimot at det var ok å ha innekatt, men at de aldri tillot noen å ha bare EN katt inne. Jeg tror han går litt på veggen når vi er borte på dagen. Nå når vi er borte en uke har vi noen som bor hos oss med katten for at han ikke skal være alene. Dersom det er to vil man kunne være borte fra hjemet uten å ha såååå dårlig samvittighet som jeg har til tider.

Skrevet

Hvis han er kontaktsøkende overfor hunder på besøk, tror jeg det er en mulighet for at han vil like en pusevenn. Vår katt er også kontaktsøkende overfor hunder (unntatt én, det var en stakkars miniatyrpinscher med et ben i gips - DEN angrep han), og han kommer godt overens med andre katter også. Vi har nettopp mistet den andre katten vår, og jeg ser han savner henne, så jeg håper vi kan få en ny en snart. Men da bør datteren vår ha bevist først at hun skjønner at katter ikke er leketøy.

Hvis du skaffer deg en katt til, bør du finne en jentekatt, og helst sterilisere begge.

Skrevet

Dette kan gå begge veier (ting kan bli verre ved å ta inn en katt til eller katten kan synes det er kjempe stas med en ny katt) og det er du/dere som kjenner katten best og vet best hvordan den kan komme til å reagere.

Personlig ville jeg ikke fått en kattunge mens ungen var baby. Mulig at jeg tenker slik fordi min katt var spinnvill som liten - høyt og lavt, hang i gardinene, hoppet på hodet mitt om natta, bet i tær osv. Han var gullig, men en skikkelig Speedy Gonzales. Og jeg ville ikke hatt en slik en i hus med en liten unge. Han er bedre nå, men jeg er spent p hvordan det vil bli når babyen kommer. Han er heller ikke så glad i barn...

Dere må tenke gjennom hva dere vil og hva dere synes er best. Alle har ulike erfaringer med katter, flere katter og katter & barn. Men tenk dere nøye om for det er kjedelig å måtte gi fra seg en katt for at det ikke fungerte likevel.

Til sist vil jeg si at det er FLOTT at dere er villig til å ta til dere en katt fra dyrebeskyttelsen:)!

Skrevet

Det er egentlig umulig å forutsi hvordan det blir å anskaffe katt nr. 2, det kommer jo an på kattene. Det trenger ikke nødvendigvis å gå bra (det er en grunn til at man ofte anbefaler søsken eller at kattene i alle fall anskaffes samtidig). Vår katt nr. 1 kjedet seg alene, men hun har aldri likt katt nr. 2 særlig godt likevel (det gikk sånn passe da hun var kattunge, men de er altfor forskjellige til å gå veldig godt overens selv om de tolererer hverandre nå). Katt nr. 1 savner fortsatt kontakt med oss, og jeg har ikke mindre dårlig samvittighet etter at det kom baby i hus akkurat. Kattene våre har bodd sammen i noen år, så jeg tviler på at det nytter å ta tiden til hjelp også, men vi klarer oss heldigvis! :)

Skrevet

Katten min hadde neppe godtatt en katt til. Men han er veldig sær og litt oppi årene også, og er generelt ikke særlig begeistret for andre katter. Det kan tenkes at han tror han er menneske. Er veldig spent på hvordan han vil reagere på en baby i hus! Jeg tenker at om man skal ha flere katter, så burde man skaffe flere på en gang/mens de er små. Men det finnes sikkert eksempler på at det går bra også, katter har ulik personlighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...