Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Har aldri plukket dem før, for har aldri vært helt sikkert på de. Men etter soppkurset følte jeg meg trygg nok til å plukke dem. Ved siden av fant jeg også noe svarte trompetsopp. Fikk høre at de var en god matsopp. Men har ikke det minste peiling på hva jeg skal gjøre med dem. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Det er gode matsopper men ikke mye "kjøtt" i de om du skjønner... Det er ikke godt å steke de synes jeg, det blir bare "pinner" igjen av de.. Jeg tørker de, og bruker de knust i supper og sauser, spes godt til vilt :-) La de ligge på tørkepapir noen dager til de er ganske tørre og ettertørk de i ovnen en natt på 50-60 grader. Da er de knusktørre og kan legges på glass.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Tørking er ypperlig. Å tilsette dem i fersk tilstand i sauser likeså. Lag gjerne en stuing av tykk hvit saus som tilsettes så mye traktkantarell som sausen kan absorbere. Nydelig til f eks kokt lammebog og nypoteter med dill!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Lurer på en ting til. Kan jeg legge dem på en avispapir og la det ligge på kjøkkenbenken? Eller må jeg ha det i kjøleskapet? Takk for tipsen om tørkingen. Det skal jeg gjøre.
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Plukker bare kantareller jeg, veldig godt til all slags mat=) Plukker masse og fryser ned så jeg har utover vinteren. Vask,tørk og frys ned. Enkelt å ta opp og ha i en omelett osv.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Joda, fant litt kantareller og piggsopp i dag og. Desverre var det mange som var for småe til å plukkes, så må nok ta en tur igjen. Jeg har vært på flere soppturer, og fylt kurven med kantareller og piggsopper som jeg forvellet og fryst. Har brukt noe av det til suppe...kjempe godt. Det er bare disse to type soppene som jeg ikke har noe erfaring med foreløpig. Men blir spennende å begynne å bruke dem.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Tørking gjør du i romstemperatur, ikke i kjøleskap. Men bruk tørkepapir og ikke avispapir, det er ikke beregnet for matvarer og kan inneholde ting som du ikke ønsker i soppen din :-)
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Du får ha lykke til med soppprosjektet ditt=) Skulle vært en tur i skogen jeg også, men er i uke40 no så jeg tror nok jeg må vente til neste år=)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Det du IKKE må gjøre er å legge dem i kjøleskapet, det blir lett for kaldt. Børst godt av dem og legg dem på et avispapir i husets kaldeste rom. Tørket sopp er fint, og et godt "krydder" til mye. Ellers kan du godt koke suppe på soppen. Slik: Du trenger: 2 1/2 l god buljong 3/4 kg traktkantarell 100 g smør 125 g hvetemel Saft av 1 1/2 sitron 4 eggeplommer 1/3 l matfløte Grovt salt. Slik gjør du: Rens traktkantarellen og dryss den med litt grovt salt. Legg den i sil og dypp den i kokende vann et øyeblikk. Ha smør og sitronsaft i jerngryte, la bli godt varmt og varm traktkantarellen i dette i 20-30 sek. Dryss over melet, slå i buljongen, kok opp og la småkoke i 25-30 min. Visp eggeplommer og fløte sammen og ha i umiddelbart før servering, suppa må ikke koke etter at dette er tilsatt. Spises sammen med godt brød. Pepperkvern på bordet.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Takk alle sammen for tipsene. Har skrevet av oppskriften på suppen Tenk...for 2 år siden visste jeg ikke engang hvordan en kantarell så ut. Så ble jeg kjent med en mor i bhg der barna våre gikk sammen. Vi ble gode venner, og hun begynte å ta meg med på sopptur. Lærte meg hvordan kantareller og piggsopp så ut. Det var utrolig gøy å gå på sopptur og finne sopp som man kan gå rett hjem og lage noe godt med. Så i år dro vi på soppkurs og lære mer om sopp. Kjempe moro. Tør å plukke andre sopper enn bare kantareller og piggsopp. Tror dette er blitt min nye hobby Nordland: du har god tid til å dra på sopptur Kanskje det kommer enda mer sopp til neste år? Lykke til med fødsel. Ikke lenge til nå.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Ok. Da har jeg lagt tørkepapir opp på avispapir og soppene oppå. Spredde de utover, og la de ute i boden. Bor i leilighet, så har ikke noe kjølige rom...utensom uteboden som er ganske kjølig. Ikke så kaldt som kjøleskapet, men kjølig. Så tenkte å la dem ligge der en liten stund, også tørke dem. Takk igjen for tipsene
Himmel og hav Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Du bør legge dem i et varmere rom enn det. Faktisk i det varmeste rommet i huset, ikke det kaldeste. Poenget er at de skal tørke fortere enn de rekker å bli dårlige, og til det trengs det varme. Legg de i stua el, eller gjør som meg, jeg trer de på en trå og henger dem opp på loftsstua som er husets varmeste rom (ganske stilig med soppgirlandre i taket ;-) ), da trenger du ikke å sette av halve kjøkkenbordet til tørkingen.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #13 Skrevet 6. september 2009 He he he...mye forskjellige tips her. Ok, da har jeg hentet soppene inn igjen. La dem i stua, for det er det varmeste rommet. Bor i leilighet, så har ikke loftsstue.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #14 Skrevet 6. september 2009 Det var jeg som gav deg rådet om det kaldeste rom i huset, HI. Om du skal OPPBEVARE dem mest mulig i naturlig tilstand skal du velge det. Om du derimot skal TØRKE dem har jeg misforstått spørsmålet ditt, og da er det helt rett som nevnt i annet innlegg - du skal velge det varmeste rommet i huset, så lenge det ikke er et fuktig rom. For TØRKING skjer best ved 25 - 30 grader, OPPBEVARING (i mest mulig naturlig tilstand) best ved 10-12!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå