Gå til innhold

Hva slags madrass til sprinkelsengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor bør man kjøpe madrass til sprinkelsengen, og hva slags madrass?

Hva er egentlig forskjellen på dyre og billige varianter?

Har madrassen noen betydning for utvikling av allergi og risiko for krybbedød f.eks?

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Brukte skumgummi forrige gang, og har kjøpt skumgummi også denne gangen. En ganske tynn og veeeldig billig madrass kjøpt på IKEA.

Tenker bytte den ut når babyen blir såpass tung at h*n ikke lenger kan ligge komfortabelt oppå der.. hehe.. ;)

Skrevet

Jeg har en Svane Babymadrass. Koster rundt 600 kr. Den er fast og god, ikke for hard og ikke for myk. Samtidig har den vaskbart trekk, noe som er greit ved f eks uhell med tiss/bæsj eller gulp. Nå beskytter jeg madrassen ekstra med tisselaken da, men vaskemulighet er uansett greit.

Skummadrass er vel det som er omdiskutert å bruke. Og da spesielt med tanke på om den avgir skadelige gasser.

Ang det med allergi, så kan jo f eks middallergi oppstå ved alle slags madrasser. Så da må man ta sine forhåndsregler uansett.

Skrevet

Jeg har madrass og overmadrass fra Drykid..

www.dry.no

Ble kåret til Årets Barneprodukt i 2006, kan bestille over internett og de sender gratis over hele landet..

Jeg er super fornøyd!

Det hjelper ihvertfall på nattesøvnen min at jeg har noe av det beste på markedet;o)

Skrevet

Ja, madrassen har stor betydning for utvikling av allergi og antageligvis også stor betydning for krybbedød. Og farestoffet heter "skumplast" (også andre navn brukes om materialet, møbelskum f eks). Et stoff som utvikler masse gasser (fosfin, stibin og amin f eks) gjennom hele levetida, så sant det kommer i kontakt med minste fuktighet. Gasser som gir noen påviste virkninger (hodepine, kvalme, lunge- og luftveisskader, allergier, astma) og noen almennt antatte, men ikke utvetydig og dokumenterte (krybbedød - EN årsak, blodskader) Og hvordan vil du hindre fuktighet i en madrass, særlig i en barnemadrass? Våte bleier har jo aldri et spedbarn eller? Og selv LUFT inneholder fuktighet.

At det er den mest åpne (les: billigste) skumplasten som brukes i barnemadrasser gjør vondt verre. At skumplasten er "åpen" betyr at gassene har ekstra lett vei ut. Men for bæreevnen i madrassen er åpen skumplast mer enn god nok.

Selv valgte vi denne madrassen, både til vogga og barnesenga:

http://www.arna-coronet.no/sitefiles/83/CoronetBarnemadrass.pdf

Jeg TROR dette er eneste madrass i noenlunde normal prisklasse som er uten skumplast på det norske markedet i dag. Og vi var ALDRI i tvil om at alle senger i huset skulle være skumplastfritt område, enten det var til barn eller til voksne. Men det er jo ekstra viktig til baby da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...