Frøken gravid Skrevet 6. september 2009 #1 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg trenger virkelig noen positive ord om ks.. Skal legges inn om 14dager, dagen før keisersnittet skal skje. Grunnen til at det blir ks er seteleiet hos babyen, pluss stor baby. Derfor ville sykehuset helst at det skulle bli gjennomført ks. Noe som kansje er like greit, har hørt mange skrekk historier om setefødsler og har heller ikke noe særlig lyst til dette. Det jeg gruver til er menn i grønne frakker og det at jeg ikke har kontroll over situasjonen pluss innleggelse av kateter og spinalbedøvelsen. Gruver meg egentlig til hele situasjonen. Det at jeg ikke får se babyen etter den har kommet ut, noe jeg har ventet på i 9 mnd nå, gjør meg trist. Også det at jeg må ligge på åvervåkninga i flere timer, timer som jeg kunne ha tilbrakt sammen med min nye familie. Sjansen for at den lille skal snu seg til hodeleiet er vel ganske liten ettersom jeg nå er i uke 37, eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140623281-planlakt-ks/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 6. september 2009 #2 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har til og med hørt om barn som har snudd seg under selve fødselen, faktisk, så alt er mulig! Men det er kanskje greit at du forbereder deg på ks uansett, slik at du ikke håper for mye, og kanskje blir skuffet... Ks er en situasjon du ikke har kontroll over, det har du helt rett i. Derimot er det noen andre som har *full* kontroll over situasjonen - leger, jordmødre, sykepleiere etc. Klarer du å tenke at det tross alt er positivt - at noen andre tar vare på deg og babyen din? Og at du klarer å gi fra deg kontrollen en stund, uten at det føles som et nederlag, eller skremmende? Det er nok mange vaginale fødsler hvor man selv føler at man mister kontrollen, også. Det gjelder ikke bare ks, selv om det selvsagt blir enda mer uttalt da. Det er nok forskjellig fra sykehus til sykehus hvordan rutinene er ang adskillelse mor/barn etter ks. Jeg hadde akutt ks, og jeg fikk ikke se barnet med en gang, men rutinen på sykehuset var visstnok å vise fram barnet til foreldrene. Det ble av en eller annen grunn ikke gjort hos meg, selv om babyen var i fin form og alt var greit. Noen steder får man til og med ha babyen hos seg på operasjonsbordet! På oppvåkningen fikk jeg ha babyen hos meg nesten hele tiden, bortsett fra den tiden de badet og veide/målte babyen etc. Har du snakket med sykehuset hvor du skal ta ks hvordan de gjør det der? Uansett hvordan de gjør det, vil det nok være en fordel for deg å vite hvordan det kommer til å bli, slik at du kan forberede deg. Og selv om det skulle bli slik at du ikke kan ha babyen f.eks. på oppvåkninga - husk hva Gro Nylander skriver: "Det går flere tog." Det viktigste er jo at babyen blir født på en måte som er mest mulig trygg for dere begge. Jeg synes i alle fall du bør snakke ut om dette med jordmor/lege, slik at du får luftet bekymringene dine og det du tenker på. Ikke hold ting inni deg og prøv å være sterk - det vinner du ikke noe på! Lykke til, enten babyen kommer ut den ene eller den andre veien. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140623281-planlakt-ks/#findComment-140624231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvillingen Skrevet 7. september 2009 #3 Del Skrevet 7. september 2009 Hold på keisersnittet du! Barn kan snu seg i fødsel, men det er svært sjeldent! Jeg hadde en i seteleie, snudde seg spontant i uke 37, det merket jeg godt!! Han veide 4 kg. Det gikk derfor mot vanlig fødsel, men endte likevel i et keisersnitt, for meg var dette et akutt ks, der alt gikk veldig fort. Men, ved et planlagt keisersnitt går alt rolig for seg, har vært med på dette flere ganger (i jobb), duu får se barnet rett etter det har kommet ut, men mens de syr deg, får pappaen være med ut og stelle barnet, min mann synes det var utrolig koselig!! Har også en vanlig fødsel bak meg, og man har ikke akkurat full kontroll da heller!! Fordelen med å føde på sykehus er at du hele tiden har kyndig hjelp/veiledning under fødsel/keisersnitt! Lykke til, slapp av dette går så fint!! Kateter og alt det der merker du ikke, se det helle som en trolig spennende opplevelse der du skal få møte barnet ditt! Gled deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140623281-planlakt-ks/#findComment-140626380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå