Gå til innhold

Barn med på fødsel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nei syntes ikke det gjør noe. en 15 år gammel jente vet jo hva det innebærer .og så lenge det er ok for deg vil jeg tro det er ok for henne.

er jo 15-16 åringer som føder selv så det går nok fint tror jeg da.

du kan jo gi henne bøker eller dere kan prate om det å sånn så hun blir ekstra forberedt.

:)

Hva er sykt med det når de er så store?

Ikke det at jeg vil ha med meg min sønn på 14, men det er pga jeg vil ikke vise han hvordan jeg har det under en fødsel. Andre har kanskje et annet forhold på dette. Vi snakker mye om hvordan en fødsel kan være her hjemme. Uten at jeg hadde sagt noe så ga han meg klar beskjed om at han ville ikke være med på fødselen, men var veldig opptatt at han skulle være først til å se og hilse på babyen :)

Jeg spurte han om han ville være med på ul når vi skulle det, men han ville vente til babyen er født med å se h*n. Han synes det er veldig moro å se bilder fra ulene vi har tatt.

Du som mener det er sykt kan jo kanskje begrunne det?! Er det sykt å føde mener du??

Har pratet masse med min datter om dette, hun har sett alle episodene av jordmødrene på nrk. Dette er noe hun har veldig lyst til selv, har ikke presset henne til det! Har forklart henne at å føde er det vondeste men også det vakreste som finnes. Hun har mulighet til å trekke seg når som helst hvis det blir for tøft.

Greit at man har forskjellige meninger om saker og ting, men det blir for dumt å bare skrive "sykt" uten å begrunne hvorfor du mener det sykt!!

Hilsen hi

Annonse

Jeg fikk barn som 18 åring, og vil tru det faktisk er lurt å ta en 15 åring med:) Kansje det gjør at hun ikke vil ha barn før hun er voksen nok.

Jeg hadde veldig lyst på barn helt fra jeg var 15 år. Men da jeg fikk sønnen min når jeg var 18 så skjønte jeg hvor mye det å bli mamma faktisk var.. Jeg hadde jo ingen anelse! Jeg var alene med han fra han var født. Ting har heldigvis ordnet seg etterhvert. Er nå forlovet og venter mitt andre barn:)

Men å ta med en gutt på samme alder vet jeg ikke om er så lurt..

• 4 uker senere...

jeg har ikke et slik forhold til min 12 åring at det ville vært mulig. Det er heller ikke noe for han, passer ikke med personligheten. Men "unger" som er store nok til å forstå hva det dreier seg om, og har fått den informasjonen som trengs for å vite hva de går til ( i den grad man kan vite det på forhånd) og det føles greit for både fødende og ungdom... jeg kan ikke se at det er noe problem...

informasjon og modenhet må vel være viktige stikkord her da, etter det jeg kan forstå?

Det er naturlig å føde ja.Men ikke å ta med ungene sine.Hadde ikke villet barna mine sett meg i den situasjonen.Ikke bare hadde det vært for snålt med tanke på å se sin mor ligge der å skræve,pese og stønne ..Men det kan faktisk skremme dem også..De er vel tøff når de går inn,til de ser hele greia nei ,fader heller..MEN å ha dem på sykehuset,og være der mens mor går rundt omkring med rier og er enda oppegående,synes jeg er ok.Men under selve fødselen synes jeg det er for nært...Kunne heller tatt seg en tur rundt omkring mens mor fødte.Og kommer tilbake da barnet har kommet ut,og mor er evt lappet sammen og stelt.

Eg hadde mor mi med på min første fødsel, og eg trur ho når ho seier at det å sjå meg ha vondt var verre enn å føde sjølv. Trur kanskje det gjeld for bornet eins og. Eg trur det å vere med til eit visst punkt går bra, men akkurat i pressrie-fasen når ein har frykteleg vondt og ingen kan gjere noko for å hjelpe ein trur eg vert "too much".

Ein kjenner seg nok ganske hjelpeslaus i situasjonen der ein ser eit menneske ein elsker ha så vondt, men det er klart. Ein må ta vurderinga av slikt sjølv som mor og dotter i tilfelle der bornet skal vere med på fødselen. Eg trur berre at eg personleg ville følt det som vanskeleg å sjå mor mi føde og ikkje kunne gjere noko for å hjelpe henne.

• 3 uker senere...

Jeg var med når lillesøsteren min ble født, var riktignok 18 år, men det var en fantastisk opplevelse som jeg ikke ville vært foruten. Klart det var vondt å se mamman sin med store smerter, men fikk samtidig en veldig fornyet respekt for henne når jeg så hvor flott hun taklet det. Var også veldig stolt over å få være med på noe så viktig, og føle at jeg var til støtte. ( Stefaren min var til sjøs, og kunne ikke være med.

Tror barnets personlighet, og forholdet til mamma har alt å si, ikke nødvendigvis alder ( Må selvfølgelig være gammel nok til å forstå hva en fødsel kan innebære) eller kjønn.

Lykke til!

Annonse

Man kjenner jo sine egne barn best selv, og jeg vil egentlig tro at dette er litt individuelt. Vi hadde med mine to stesønner på UL. De er 6 og 8år og vi valgte å ta dem med for å inkludere dem mer i hva som skal skje. De er ikke aktuelle å ha med på fødselen som er så unge og fordi jeg ønsker kún barnefaren og helsepersonell i nærheten fordi jeg vet at jeg mister litt hemninger og sier det som faller meg inn under pressede situasjoner. Kunne blitt et mareritt uten like for både barna og meg uansett alder;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...