Gå til innhold

Samtale med tvillingmamma fra 1980

Guri-mamma

Anbefalte innlegg

Snakka med ei som ble tvillingmamma i 1980 jeg:-)

Måtte jo spørre om hvordan det var å være tvillinggravid på den tiden:-)))

Hun fortalte at formen var fin, og svangerskapet gikk greit. De hadde en unge fra før, så hun hadde "gravid-erfaring"

Oppfølgingen under svangerskapet fikk hun av lege, for de mangla jordmor der hun bodde. Hun ble innlagt på sykhus litt før termin, og da jeg spurte om når hun fant ut at hun venta tvillinger fikk jeg til svar: Etter at førstemann var kommet ut.....

Tenk det sjokket da!!!

Etter at førstemann var ute kjente jordmor på magen og sa,- du jeg tror det er en til her inne.... NEEEIII svarte hun stakkar!

Og tenk, hun skulle få ultralyd, men den timen var satt to dager etter at hun hadde født, så det ble ikke noe av:-)

Fortsetter under...

Ha-ha! Mannen min er tvilling (75 mod), men jeg tror svigermor visste det ble tvillinger før hun nedkom. Hun har fortalt meg om sjokket, og at hun faktisk skulket jobben resten av den dagen. Hun gikk alene opp og ned Karl Johansgate i Oslo og gråt.

Selv har jeg alltid vært så sikker på at jeg får tvillinger. Er 10 uker på vei, men har ikke vært til UL enda.

Bestemoren til samboeren min fikk tvillinger i en alder av 19 år, under krigen og førstegangsfødende.

Og det var ikke sykemelding der i gården, gikk å plukka bær å safta og sylta å stelte dyr til helt på slutten.

Når hun fødte ble det oppdaget da den ene var kommet ut og magen var der fremdeles og det ble sendt bud på legen. Da han kom sa han "så det ble to ja", hadde hatt mistanke hele tiden men hadde ikke sagt noe! Da nr. 2 hadde kommet ut blødde hun mye og det holdt på å gå galt, men de fikk heldigvis stoppet det.

Hun forteller at det var fantastisk å få to stykker, kan enda se for seg de to gapende munnene som ikke kunne få grøten i seg fort nok, men hun sier også at de tre første ukene ville hun ikke hatt igjen. Siden det var rasjonering på alt under krigen så hadde de lite klær til EN baby og når det kom TO så ble det hvertfall vanskelig, så det var en tøff tid.

Du kan si det sånn at besto er glad for at vi får tvillinger i en helt annen tid enn hun selv :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...