Gå til innhold

noen her som spiser røkt laks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på om det er trygg nok med røkt laks for gravide. . .

Fortsetter under...

Skrevet

Har i alle fall spist det mye selv.

Skrevet

I det siste gravid-bladet stod det at man ikke skulle spise røkt laks og ørret...

Skrevet

du kan spise røkt laks og ørrret dersom den har vært frossen (og helst kun da) ellers er det risioko for fosteret med listeria bakterier.

det samme gjelder spekemat og salami

Skrevet

jeg spiser alt jeg får lyst til, også røkt laks. mamma gjorde det da hun var gravid og det er ikke så VELDIG mye som feiler meg :D

Annonse

Skrevet

hehe ja ikke sant. ALT med måte mener da jeg. :)

har spist alt av vanlig mat jeg da. men i moderate mengder.

laks er bare sååå godt at en klarer ikke å unngå det hehee.

Skrevet

Argumentet "det gikk jo bra med oss" eller "alt med måte" holder da på ingen måte om man spiser ting som utgjør en risiko for fosteret.

Det hjelper lite at du bare spiste rått kjøtt én gang i svangerskapet om det var den gangen som førte til fosterskade pga toxoplasmose, liksom, eller om tanta til kusina di spiste rått kjøtt fjorten ganger samme dag og fikk en frisk unge...

Skrevet

Ja, blir ikke så ofte da, sambo ikke spiser ( det som er så godt!!!), men har kjøpt iblandt og hvis noen servere så spiser jeg :) Prøver å spise det ferskest mulig da/ nyåpnet åpnet pakke.

Skrevet

Jeg har nett oppdaget at det var ikke røkt laks jeg spise, men en skivet gravet laks :-/ Jeg tenkte ikke før etter at jeg har spist at jeg kunne like godt ha droppet det. Var nemlig på middagsselskap i går og laksen var forrett. Heldigvis ba jeg om å få kjøttet godt stekt. . .

Noen her inne som har spist gravet laks?

Skrevet

Ja, i mengder, men passer alltid på at det er leeenge til holdbarhetsdatoen og spiser ikke om det lukter/smaker på kanten.

Skrevet

Jeg spiser også røkt laks, som er riktig oppbevart og ikke gått ut på dato! Nam nam:)

Annonse

Skrevet

Ja, jeg spiser røket laks. Men kun fersk eller fra nyåpnet pakke. Dersom den har vært åpnet et par dager ligger jeg unna. Gravet laks og ørret har jeg derimot ligget unna pga stor sjanse for listeria i gravet laks og ørret over én kg er fy-fy på lista til Mattilsynet. Og man kan jo ikke vite hvor stor ørreten var i utgangspunktet...

Skrevet

Slik jeg har fått det med meg fra opplysninger for gravide, er det trygt hvis det ikke har ligget for lenge. Jeg spiser det når det er nyåpnet pluss dagen etter som regel. Og spiser det ganske ofte. Er jo så godt med egg på, nam! Dessuten spiser jeg dessverre altfor lite fisk, så noe må jeg jo få i meg..

Skrevet

Du kan trygt spise fersk røkelaks, altså, dagen du åpner den og dagen etter. Etter det bør du helst holde deg unna. Dtte gjelder også vanlig kokt skinke ol.

Skrevet

listeria drepes ikke ved frysing... det er toxoplasmose som drepes ved frysing. Listeria drepes ved koking/steking

Skrevet

jeg spiser røkelaks av og til men da kun hvis:

Det er rett fra nyåpnet pakke og det er lenge til holdbarhetsdatoen går ut. Da skal det være så godt som 100% trygt å spise det

Skrevet

ja jeg spiser også røkt laks,men enig med deg Samsyn, Camilla og lille frø at det må være fra nyåpnet pakke.

Skrevet

Det er bare ferskvannsørret over 1 kg man skal holde seg unna, fordi de kan inneholde store konsentrasjoner av miljøgifter som kan finnes i norske fjellvann. Og det er jo sjelden at ørret man fisker i norske fjellvann er over en kilo... Saltvannsørret over 1 kg kan man spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...