Gå til innhold

Prøving med hjelp av metformin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen som netopp er begynt prøvinga med hjelp av metformin?

Jeg begynte på torsdagen. Fikk mensen for litt over en uke siden så håper el kommer om ca en uke :)

Åååh håper det klaffer denne gangen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Jeg har ikke gått på metformin da, men lurer på hvorfor du fikk det og hva skal det være godt for?

Skrevet

Jeg hadde lyst til å prøve det da vi prøvde med nr 2. Legen mente at jeg ikke kunne ha PCOS siden vi hadde et barn fra før.

Jeg tok en blodprøve og fikk konstatert at jeg hadde eggløsning den pp. Dermed så fikk jeg ikke.

Nå strever vi med å bli gravide med nr 3. Ble gravid nokså med en gang, men mistet i uke 11+4. Og etter det er det helt umulig å bli gravid igjen.

Jeg er overvektig så jeg skulle så gjerne ønske at jeg kunne få lov til å forsøke med metformin

Lurer på hvordan jeg skal få til å overtale legen.......

Skrevet

Hei du :)

Dro til gynekolog da jeg ikke hadde hatt mensen på over et halvt år.

Har aldri hatt regelmessig syklus.

Metformin får igang syklusen slik jeg forstod det og han sa også at det er mange som blir raskt gravid med å bare bruke det. El og mensen blir ofte regelmessig med hjelp av dette. Har også fått pergo, men skal ikke begynne med det før ca tre uker om ikke det blir full klaff denne gangen

Skrevet

Gynekologen sa til meg at jeg ikke hadde det de kalte for pcos men at jeg "bare" hadde vanlige syster mange små vannsyster som jeg ikke trengte å gjøre noe med. Jeg er ikke overvektig eller har typiske tegn til pcos som skjeggvekst etc. Jeg trodde virkelig at om du hadde syster så ble det kalt for pcos men .....

Legen sa ingenting om det til meg, og vi har to i fra før av. Jeg har aldi hatt regelmessig mens så gyn mente jeg sikkert har hatt det i mange år. Gikk 8 mnd med første og 4 med andremann før jeg ble gravid, å da hadde jeg mensen i snitt annenhver mnd.

Synd at dere mistet. Gyn fortelte meg at faktisk de fleste med uregelmessige sykuser hadde en eller annen form for syster.

Du trenger ikke å overtale legen..bestill deg en time til privat gyn, det gjorde jeg. Han skrev ut både metformin og pergo til meg, var ingen problem. Forklar situasjonen så får du sikkert hjelp ;) Hvor lenge har dere forsøket med nr tre? Vi har snart prøvd i et år.

Lykke til, hold meg gjerne oppdatert;)

Skrevet

jeg syns d er så rart at legen mener at metformin har innvirkning på syklussen din...

for den gjør egentli bare at blodsukkeret holder seg stabilt...

veldig mange med pcos har høy bmi..

det de ser noen ganger er at når blodsukkeret er stabilt så hjelper det oss gå ned i vekt.. og vekt reduksjon når man har høy bmi har som regel en posetiv effekt på hormon systemet vårt...:)

så det er nok mest pergoen som hjelper på eggløsningen din solsol...:)

lykke lykke til:)

Skrevet

Glømte å nevne at gyn sa også at de som hadde syster eller pcos om det blir riktig å kalle det for det....var mere i faresonen for å miste tidlig i svangerskapet. Når det gjelder metformin har jeg også lest at sjangsen for å miste er betydelig mindre.

Skrevet

Hja ikke vet jeg egentlig, fikk fortalt det hvertfall:)

Tok en blodprøve for en stund tilbake å da fikk jeg beskjed fra legen om at det var noe med hormonene mine også....

Fikk skrevet ut pergo også som jeg skal begynne med om ca tre uker om jeg ikke er så heldig å teste positivt før det.

Takk for det *,)

Skrevet

Limer inn et innlegg jeg fant som en lege hadde skrevet ;)

Metformin er egentlig et gammelt legemiddel som har vært brukt mot diabetes type 2 ("alderdiabetes") i 30-40 år. De siste 10-15 årene har det vært brukt på kvinner med PCOS. Undersøkelser viser at det øker sjansene til å få eggløsning. Noen opplever også at de får mer regelmessig menstruasjon og noen overvektige opplever at det blir lettere å ta av. Oftest brukes det sammen med Pergotime. Kvinnen bruker metformin i 5 - 12 uker og bruker deretter Pergotime på vanlig måte (dvs. i 5 dager) samtidig med metformin. Dette ser ut til å være mer effektivt enn bare Pergotime alene. Det er lite ulemper med å bruke metformin, men noen blir kvalme og uvel i magen, spesielt i starten. Kvinner med PCOS har også noe øket risiko for å spontanabortere når de blir gravide. Denne risikoen ser ut til å bli redusert ved bruk av metformin. Dette er ikke nok utprøvd til at vi vet det sikkert, men i løpet av de første årene vil det komme mer forskningsresultater på dette. Det er først og fremst en gynekolog ved sykehuset i Trondheim, Eszter Vanky, som driver forskning på bruk av metformin på kvinner som har PCOS. Men jeg tror nok at de fleste klinikker og privatpraktiserende leger som driver med infertilitetsbehandling, har erfaring med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...