*sommer* Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Jeg holder til på Aleris og etter en saltvannsundersøkelse sendte de meg til Riksen for å gjerne en polypp (som de ikke fant under operasjonen.) I går fikk jeg et brev fra Riksen om at vi ønsket IVF behandling..(kan ikke huske å ha ønsket det, mens jeg var inne til operasjonen men men..) Fått resept på Pergotime og dager for blodtakings prøver, men hvorfor skal jeg gå på dette nå mon tro? De skriver at de ønsker å se hvor mottakelige eggstokkene er for stimulanse. Men det vet jeg vel eller 3 IVF i det private?? Kanskje jeg bare må ringe å høre? Har aldri prøvd pergotime før så jeg prøver gjerne det :-)
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Min gyn sa at pergotime kan være med å øke kvaliteten på eggene. Pergotime brukes også ved AIH (inseminering) i tillegg til sprøyter. Pergotime er jo med på å modne flere enn bare ett egg i syklusen. Men du burde kanskje ringe RIksen og få avklart hvorfor du skal gå på dette. Bør vel ikke starte med noe dersom du ikke vet hvorfor Ta en telefon dit på mandag du.
*sommer* Skrevet 7. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2009 Hmm hvis det kan være med på å øke kvaliteten på eggen høres jo det bra ut. At det blir så mange fler enn 2-3 som jeg har fått ut ved ivf vet jeg ikke, men men.. Jeg får ringe å høre. Takkf or svar Turbotrollet & Lille Sprell
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Pergo kan være med å øke kvaliteten på egget ja. jeg ble gravid med min første jente på pergo;) Men det som slår meg er om de har tenkt å bruke det som en type behandling eller kartlegging (altså det blir jo behandling uansett da). I amerka så bruker de noe som heter Clomiphene citrate challenge test. det vil si at man feks tar blodprøbve på dag 3 (FSH prøve) den mnd man skal begynne på pergotime for så å ta blodprøve på dag 10 igjen. da vil de kunne se hvordan kroppen din er mottakelig for diverse hormoner. men som du sier så vet man jo egentlig allerede det etter flere IVf behandlinger. men her står det litt om denne testen: Clomiphene citrate challenge test: Day 3: FSH and E2 level Day 5-9: clomiphene citrate 100 mg (2 tablets) Day 10: FSH and E2 level The basis for this test is that the FSH level should be lower on day 10 than on day 3. Using clomiphene citrate (a.k.a. Clomid or Serophene) on days 5 to 9, the FSH will actually rise on day 10 in women whose ovaries lack the ability to properly signal the brain. A high FSH level on day 10 is as bad as a high level on day 3, and can keep us from mistaking the bottom part of a bouncing FSH curve for false reassurance on the state of the ovaries.
*sommer* Skrevet 7. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2009 Hei Tryne Måttef finne frem brevet fra Riksen og ser at det faktisk står om Clomifen-testen du skriver om :-) Dag 2-3 Blodprve (FSH,LH, østradiol) Det står ingenting om E2 level? Dag 5-9 Pergotime 50mg (2 tabletter) Dag 9-11 Blodprøve igjen Super oppsumering du har, den skal jeg ta vare på. Lykke til med graviditeten din, hvor langt er du på vei igjen?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 hehe, da vet vi vertfall hvorfor du skal på pergotime;) det er faktisk ikke så mange som bruker denne testen, men det kan jo kanskje være greit å faktisk se resultatet av den. På samme måte for du jo 2 ekstra prøverperioder som er litt bedre enn en helt naturlig syklus (pergo funker jo mnd etter at man har tatt den også, var da jeg ble gravid). Dette her må du komme med tilbakemelding om;) Jeg har faktisk nå berre 2,5 mnd igjen av denne graviditeten:) Så nå håper jeg at det går bra. men klarer ikk helt å gle meg før alt er over. dette skyldes nok at datteren jeg har nesten døde i morsliv og under fødselen. Så nå håper vi på en happy endig:) Du må ha masse lykke til, følger fortsatt med dere:) klem
*sommer* Skrevet 8. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2009 Å bare 2,5 mnd igjen så utrolig spennende. Siden det skjedde så mye under din forrige fødsel blir du sikkert fulgt ekstra nøye opp denne gangen. Fortsatt godt svangerskap Tryne :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå