trillemamma Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Alt er jo fullt i sukker og det liker jeg ikke.
Mor Løvehjerte Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Naturell blandet med litt fruktmos, banan eller annen frukt/bær. Null sukker. Enig med deg!
trillemamma Skrevet 5. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2009 Ja, jeg kan jo prøve det. Naturell smaker jo grusomt, men kanskje ikke med fruktbiter oppi.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 http://www.klikk.no/foreldre/article331960.ece
Gjest Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Sjekket linken over her, og syns dette var verdt å få med seg: "I testen har vi også tatt med Danonini, som mange foreldre tror er yoghurt, fordi den er plassert i hyllene sammen med vanlig yoghurt. Danonini er basert på kesam. Det er en ferskost som er fattig på fett og inneholder melkesyrekultur, som gir den en syrlig smak. Dette ville ha vært testens store overraskelse og vinner, dersom dette var ren yoghurt, ifølge ernæringsrådgiveren. " -Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Her får småen litago, Danonini og safari. Han er lang og slank og kunne nok ha lagt på seg litt. Er ekstremt aktiv så om han spiser vanlig yoghurt noen ganger i uken syns jeg ikke gjør noe. Kan legge til at han har matvegring og syns det er viktig for hans del at han får spise mat han virkelig liker i blant! Hvis jeg hadde et barn som var "god og rund" og spiste det meste, hadde jeg kanskje brydd meg mer om å gi naturell yoghurt f.eks.
Mor Løvehjerte Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Overhodet ikke! Prøv å blande en tredjedels banan oppi yoghurten. Går ned på et blunk her!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Signerer bimboline. Litago, Danonini og safari her og. Spiser forsåvidt greit, men veldig glad i yoghurt. Lang, slank gutt. Er jo kostholdet totalt sett som er viktig. Er man forsiktig med sukker generelt tror jeg det er ok å gi de yoghurtene med mindre sukker, får man de til å spise naturell yoghurt er jo det supert! Gutten min er forresten veldig glad i vanilje kesam som innholder 5% sukker.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Her går det i Litago med jordbær. Den er det 6% tilsatt sukker, vil ikke akkurat si at den er full av sukker da.... Så det bekymrer jeg meg ikke for. Tror i hvertfall det er mye bedre enn de som har kunstig søtstoffer. Tror man må se på helheten i kostholdet. Prøve å unngå godterier og andre søtsaker så lenge som mulig.
Ranveig R Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Lille får Alpro Soya. Den finst med blåbær, aprikos og jordebærsmak, men det er berre blåbær som er god. Dvs, som EG synest er god. Dei andre smakar søtt og syntetisk (men lille likar dei, og det er jo det viktigaste). Trur det er noko slikt som 12% tilsett sukker i den, men vi har ikkje akkurat mange alternativ å velge mellom. Ho har lite sukker ellers i kosten, og med alt det ho ellers ikkje kan ete tar eg ikkje frå ho yoghurten.
Lillegull2008&2010 Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Her får han Litago yoghurten fra Tine. Er 6 % sukker i den, og tror det er den med minst sukker ? men si gjerne fra hvis det er andre.. Har også lest om den kesam doni... yoghurten, men glemmer bestandig å kjøpe den. Gutten min er uansett veldig glad i litago yoghurten og siden han har et sunt kosthold ellers og ingen andre søtsaker så får han en sånn yoghurt når han vil. (altså ikke flere ganger daglig, men daglig om han vil) Han spør hele tiden etter jogutsh og da klarer vi ikke å si nei
Bebés'ilvousplâit Skrevet 7. september 2009 #13 Skrevet 7. september 2009 Litago og Safari + vanlig vaniljeyoghurt. Veldig populært med vaniljeyoghurt med litt kanel og oppskjærte eplebiter til. Jeg har to unger på 6 og snart 2 år og de får ikke youghurt daglig, siden jeg også synes det blir litt mye sukker.
Gjest Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 Naturelle med moset banan og litt kanel. Stor suksess:) Syns også selv dette er veldig godt:) Bruker også å blande i annen frukt eller bær. De andre yoghurtene er jo så søte, så vi velger og ikke gi noen av de til lillesnuppa med det første- hun er ett år nå forresten. Det kommer tidsnok ei tid der hun vil ha søte yoghurter og annen "søtmat", så så lenge hun ikke har fått smaken på disse enda, holder vi oss til "mat" med lite sukker.
Noah 08. Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 Her går d i Litago yoghurt.. får d ikke så ofte,og kostholdet ellers er balansert så da syns jeg d er greit,er den jeg liker best og;)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #16 Skrevet 19. september 2009 Jeg ler av dere som lider av sukkerhysteri.. Greit at ungene ikke skal ha mengder med sukker, men litt i en yoghurt? Djiiis... Pass på å aldri ta dem med i bursdaglag da.. Unger skal forresten aldri ha ting med kunstig søtning, det er noe å huske på. De har faktisk ikke vondt av litt sukker. Jeg blir sprø, dere snakker jo om sukker som om det er livsfarlig gift!! Nei, seriøst.. Bli voksen..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #17 Skrevet 19. september 2009 Signerer denne! Det unaturlige forholdet foreldre har til sukker i dag, kommer muligens til å straffe seg... Hva skjer når barna blir store nok til å bestemme mer selv? Kan tenke meg at alt som har vært så ufattelig forbudt til enhver tid kommer til å bli ganske så spennende....
Gjest Skrevet 20. september 2009 #18 Skrevet 20. september 2009 Herregud... Det er forskjell på å være "hysterisk" og å velge det sukkerfrie alternativet framfor det med sukker. Det er jo ingen vits i å gi barnet sukker hvis det finnes andre alternativer som er bedre?? I den daglige kosten synes jeg godt at man som foreldre kan venne barnet til lite sukker. Det er forskjell på hverdag og "fest". Selvfølgelig skal barnet få spise det som serveres i bursdager, men det er jo da greit å servere mindre sukker i hverdagen - og da snakker jeg ikke om en yoghurt med sukker i ny og ned, men om påstanden om at man er sukkerhysterisk hvis man gir barnet naturelle istedenfor sukkerholdige yoghurter.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #19 Skrevet 20. september 2009 Barn under 3 år skal ikke ha kunstige søtningsmidler som er i f.eks dobbel 0 og andre "lett yoghurter".. Ja til et normalt forhold til sukker og mat, nei til galskap. Begge veier. Må si jeg hadde flira godt om jeg hadde sett en unge spise yoghurt naturell.. Kan jo like gjerne få lettrømme!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 20. september 2009 #20 Skrevet 20. september 2009 Litago og Safari går det mest i. Er ikke hysterisk på sukker, men prøver jo å gi variert og sunt kosthold. Litt sukker er lov.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 20. september 2009 #21 Skrevet 20. september 2009 jeg gir mest danonini og litago, fordi hun liker de best =) og hun spiser ikke noe særlig bra, så jeg synes det er viktig at hun får i seg NOE hun synes er godt! men i barnehagen går alt ned hehe... rart det der...
Slæsh84 Skrevet 22. september 2009 #22 Skrevet 22. september 2009 Når hun får er det Danonini. Er mest obs på dette med at hun ikke skal ha kunstige søtningsstoffer/tilsetningstoffer,det sa nettopp legen vår også.
mama73 m/tre søte små Skrevet 22. september 2009 #23 Skrevet 22. september 2009 TineYoghurt Ja. Yoghurten inneholder kun 3 % tilsatt sukker og er uten kunstig søtstoff. I tillegg er den en kilde til fiber. Du får den i 3 smaker Bringebær/boysenbær, Jordbær/markjordbær og Vanilje. Nam! Gutten elsker den:-)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #24 Skrevet 23. september 2009 Her går det i litago bringebæryoghurt.....eller banansmak...er den dei liker....!! Eg er i hvertfall ikkje hysterisk i sukkervegen...eg gir dei nugatti på skiva ein onsdag,og ein liten sjokoladebit ein torsdag om eg finn ut at eg vil det.... Dei er slanke fine barn,og har eit sunt og godt kosthold til vanleg...så då tenker eg at eg kan skeie ut med ei skive med nugatti av og til.... får da vere måte på alt ein skal passe på....
Hanne Pannekake Skrevet 25. september 2009 #25 Skrevet 25. september 2009 Tullemor får naturell yoghurt med banan og korn (havregryn, linfrø & solsikkekjerner) hver dag til kveldsmat. Og hun elsker det! Jeg er overhodet ikke fanatisk når det kommer til sukker, men observerer jo at mange av produktene som rettes mot barn har en unaturlig stor mengde tilsatt sukker og det irriterer meg. Barn har ikke samme sukkerhunger som oss voksne og jeg ønsker å utsette dette til hun blir litt eldre. Jeg vil bestemme selv når hun skal få søte ting og ikke ha det gjemt i mat som gir inntrykk av å være til det beste for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå