Gå til innhold

Tenkt oss på romantisk tur til Kristiansand.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen anbefalinger til hva som kan være romantisk å gjøre der. Og hva med overnatting?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvilken da? Bor i rogaland og kan ikke bli altfor langt bare for en weekend. Skal liksom ikke bruke hele helgen på reising.

Skrevet

Flekkefjord skal visstnok være en koselig plass "sier de"

Skrevet

Romantisk...

Hmm...

kommer vel an på hva dere legger i begrepet romantisk?

Men det er vel ofte det vanlige, en finere middag?

Ellers så har jo Øystein Sunde forestilling på Evje ( en drøy time fra Kristiansand) den 18 september.

Om det er særlig romantisk vet jeg ikke, men moro er det jo ;)

Overnatting...Vel, det greieste om du vil være sentralt er jo Hotel Norge eller Caledonien.

Eller så har du jo Rica (?) i Søralndsparken.

Bor ikke så langt fra Kristianby selv, så har aldri overnattet der, så er ikke helt med på hva som finnes av overnattingsmuligheter der.

Men som jeg nevnte tidligere, reiser du til Evje, har du kort vei til Setesdalen, mange koselige plasser å besøke der.

Du kan også prøve rafting på Evje, Troll Aktiv heter de som driver med det der.

Om det er så veldig romantisk vet jeg ikke, men om du først skal sørover, ville jeg prøvd å bevegd meg utenfor Kristiansand.

Du kan sende meg en mail på [email protected] hvis du lurer på noe mer :)

Skrevet

Du KAN få et romantisk opphold i Kristiansand, men da bør du være innstilt på å bo et stykke fra byen og satse på egen bil til/fra sentrum.

Kan gjerne gi deg et par tips, HI, om det er interessant.

Selv ville jeg imidlertid valgt en annen løsning, nemlig Bergen, om du ikke er fra Stavanger og har "piggene ut" mot Bergen. Da ville jeg i tilfelle valgt Kystbussen, ikke bilen, til Bergen. TRAFIKKEN i Bergen er nemlig ikke særlig romantisk, ikke parkeringsforholdene i byen heller. Og bil trenger du ikke i Bergen!

Overnattingen ville jeg valgt litt etter budsjett og "romantikkbehov".

Er målet topp komfort, med krav om "litt romantisk" ville jeg valgt et Superior rom ved Bristol, tlf 55 55 10 00. Et slikt rom pleier å ligge på 1500 - 1600 kr pr natt i helgene. Hotellet ligger midt på Torgalmenningen, knappe 10 min spasertur (delvis gjennom småromantiske Lungegårdsparken...) fra busstasjonen.

Er målet topp romantikk, med krav om "normalt komfortabelt" ville jeg valgt Steens Hotel, tlf 55 30 88 88. Hotellet er innredet i en romantisk diger (1000 kvm) enebolig fra 1890-årene og særlig spisesalen er et syn. At de fleste rom har utsikt til Svanedammen gjør jo ikke romantikken mindre. Et dobbeltrom her pleier å ligge på 1300 - 1350 kr pr natt i helgene. Hotellet ligger på Nygårdshøyden, 5 minutter å spasere fra busstasjonen, det tar knapt 10 min å spasere herfra til sentrum.

Er målet BÅDE topp romantikk og krav om høy komfort, kan også et DeLux-rom på Grand Hotel Terminus anbefales. Bedre KAN du ikke bo i Bergen. Da skal du imidlertid regne med 2100-2200 kr pr natt i helgene. Hotellet ligger like ved busstasjonen (det er gangtunnel herfra til togstasjonen, fra ene døra på togstasjonen er det tvers over gata til hotellresepsjonen. Til sentrum tar det 10-12 minutter å gå. Tlf hit 55 21 25 00.

Er målet en rimelig overnatting med en viss romantikk, kan anbefales

City Apartment Hotel, temmelig midt i sentrum (1-2 min å gå fra Torgalmenningen, 7-8 min fra busstasjonen) i en sjarmerende eldre bygning med rikelig "marmorfaktor". Tlf hit er 55558777. Dobbeltrom her pleier å ligge på (uten frokost) 800 kr pr natt i helgene.

Det jeg ville satt av tid til var:

En tur med Fløybanen. Gjerne i skumringen og med enveisbillett opp. Og så nedtur langs "kjærestestien" (spør etter kart på hotellet)

En tur med White Lady (går hver lørdag kl 1000 fra Fisketorget, turen tar 4 timer, koster ca 400 kr pr pers).

Et besøk på Bryggen, gjerne også i Håkonshallen (vanligvis åpen daglig fra 1200 til 1500, omvisning kl 1200, 1300 og 1400).

En deltagelse her om mulig en av dagene (spør på tlf 55 91 52 40) http://www.folklore.no/info_nor.html. Pris 400 kr pr person.

Et besøk på Lysøen (om turen skjer i september). Båten går fra Lysefjorden søndag kl 1200 og returnerer kl 1530 (turen tar 10-12 min hver vei). Det er bussforbindelse fra Bergen, spør på hotell/turistinfo for detaljer, bussturen ut tar knapt 1 time direkte, drøyt 1 time ved bussbytte på Os. Lysøen er romatikkens høyborg.....Båtturen + inngangspenger i Eventyrvillaen koster ca 75 kr pr pers.

I tillegg ville jeg satt av tid til en romantisk middag på Pascal Mat og Vin (Hotel Neptun, Valkendorffgate 8). Ikke billig,men verdt det, dette er byens ABSOLUTT beste spisested! Kan anbefale Bergensk fiskesuppe, grillet entrecote, kontinentale oster og rabraterte (ca 650 kr i alt). Tlf hit er 51 30 68 68.

En tur på Augustin Contitori og Lunchsalong (Torgalmenningen 8) for en lunch hører også med til en romantisk tur. Likeså et besøk på Steakers (Bryggen 7) for en middag. Tlf hit 55 55 48 30. Passer ypperlig før en tur på Fløyen, restauranten ligger to-tre minutter å gå fra stasjonen for Fløybanen. "Tommy Gun" pepperstek eller grillet tørrfisk(!) + stedets mangosorbet og kaffe (evt te) kan anbefales, ca 350 kr pr pers.

Søndagsmiddagen kan du gjerne gjøre med som bergensene selv gjør og ta på Kaffestova (restaurant, ikke kafe!) på hotell Hordaheimen, like ved Fisketorget. Komlene (raspeballene) her er BEDRE enn du får de fleste steder i Rogaland. Restaurant Lido på Torgallmenningen er også et godt tips til søndagsmiddagen.

Annonse

Skrevet

Overnatting ville jeg ganske enkelt droppet i Kristiansand sentrum om målet var romantisk. Verken Caledonien eller Norge har særlig å by på her. Og Hotel Skagerak er HELT tragisk med tanke på romantikk. Alle disse er effektive "ferje- og businesshoteller" uten snev av romantikk. Og hotellet i Sørlandsparken kommer i samme klasse.

Det som derimot absolutt kan være verdt å tenke på er å overnatte i Evje (1 time å kjøre fra Kristiansand), i et av rommene i tømmerhusene i Mineralparken. Disse er ganske store, sjarmerende, komfortable og med brukbart høy romantikkfaktor. Rommene koster kr 1180 pr natt, frokost ikke inkludert. Tlf for forespørsler/bestilling er 928 28 644.

Refsnes hotel i Byglandsfjord, like nord for Evje (tlf 37 93 46 50) er heller ikke dumt valg. Stedets boblebad har høy romantikkfaktor. Dobbeltrom her koster ca 1 300 pr natt i helgene.

Brekkekjær pensjonat på Justøy ved Lillesand (35-40 min å kjøre fra Kristiansand) ligger idyllisk til og har to ganske romantiske små leiligheter på 30 kvm hver til utleie. Pris for disse (inkl frokost) for to personer er ca kr 2700 kr for fredag - søndag, utvask kommer i tillegg, pris etter avtale. Tlf hit er 37 27 52 20. Her MÅ du ha egen bil.

TrollAktiv har lite å by på etter 1. september om man ikke er gruppe på minst 10 personer. Dessverre. Heller ikke rafting uten å betale for en "minigruppe" på 6 personer. Det blir en DYR fornøyelse, over 2000 kr for 3 timer....

Og som nevnt i innlegg ovenfor, hele Setesdalen er full av koselige plasser. Men dessverre uten den helt store romantikkfaktoren.

Skrevet

I Kristiansand ville jeg bodd på hotell Ernst, og spist middag på Enok Nilsen, Sjøhuset eller på Hartmanns brygge (særlig hvis det er dårlig vær, da er det kjempekoselig), gått tur i Ravnedalen, tatt et glass vin eller en øl på Håndverkeren (koselig hvis de har fyr på peisen), drukket kaffe fra Lauras på torvet, sett meg om i posebyen, og lunsjet på en av de mange restaurantene rundt Markens.

Ellers er også Lillesand å anbefale, veldig romantisk med alle de hvite trehusene og småcaféene.

Kos dere :)

Skrevet

Hotel ERNST ja, DET er egnet for en romatisk weekend det! Byens forretningshotell nr 1, en fullstendig steril bomaskin med totalt sterile og glattpolerte rom, og et like glattpolert og følelsesløst personale.

Posebyen (absolutt) og Ravnedalen (kanskje) er verdt å få med seg om man velger Kristiansand, enten som "besøksby" eller som "boby". Og en middag på Hartmanns brygge er ikke det dummeste. Ikke et besøk hos Lauras heller.

Lillesand er jeg derimot enig i, det er rimelig romantisk. Problemet er at det er dårlig med et overnattingssted i samme stil. Man har Hotel Norge, et ypperlig sted, om man vil betale 4500-5000 kr for et opphold fredag - søndag. Søsterrestauranten Nino's i nabohuset er også godt egnet for en romantisk middag. Ellers er overnattingsstedene rundt Lillesand alt annet enn romantiske. Eneste unntaket er, som nevnt i annet innlegg, Brekkekjær på Justøy. Hit er det tross alt bare 6-7 km dersom man har egen bil.

Skrevet

Takk for mange svar. Har litt av vert å sjekke ut her.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...