Gå til innhold

Hvor lenge må gjærdeig vanligvis heve da? Dobbel str står det, men hvor lang tid er det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer helt an på hvor mye gjær du bruker. Bruker du masse gjer (50g tørrgjer på melmengde tilsvarende ca 2-3 brød) så hever det på en time eller to. Tar du i bittelitt kan du la den heve over natta f.eks.

Skrevet

ca 45 minutter avhengig av hvor du hever den. Jeg anbefaler i stekeovnen med lampen på.

Skrevet

spørs på størrelse på deigen det - tapp i varmt vann i vaskekummen og sett baljen med deig oppi, så går det raskere.. evt. på badegulvet hvis du har varme der.

Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt, en deig skal heve til den er UTHEVET. Det tester du med "fyrstikkprøven": Ha ei tent fyrstikk (gjerne med "langt skaft") klar, lag ei litt dyp grop (ca 45 grader skrå vinkel) i deigen, sett fyrstikka inn i gropa (den skal HELT inn, med flammehodet og den skal ikke berøre noen kant) og se hva som skjer. Slokner den UMIDDELBART er deigen ferdig hevet, slokner den ikke er det framdeles oksygen i deigen. Da er deigen ennå ikke uthevet og skal stå litt til.

Annonse

Skrevet

En deig kan heve opp mot en time om du har i 50 g gjær (du trenger aldri mer gjær selv om resten av oppskriften følges). Dette er om du bruker lunken væske. Altså 30-60 min, men ikke mer enn en time da deigen blir tørr. Etterheving opp mot en time da etterhevingen er den viktigste. Deigen skal IKKE stå på ett varmt sted som baderomsgulv med varmekabler eller varmebad om den ikke skal sjokkheves. Dersom du setter den et varmt sted må du passe på slik at gjæra ikke "dør" og du får hard bakst. Sett deigen heller på ett lunt sted uten trekk (stua er fin).

Dersom deigen skal stå natta over kan du bruke mindre gjær (ikke nødvendig) og bruke væske som ikke er varmet opp på noen måte.

Mitt tips om du syntes dette er vanskelig er å heve ca 30 minutter i stua så bake ut så 45 minutter med etterheving i stua. Husk å pensle med egg/melk som har stått i romtemperatur en god stund.

Hilsen heimkunnskapslærere med eksamen i gjærdeig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...